"CV sampah" masih ramai tak kisah, majikan pun menyampah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 17 May 2024

"CV sampah" masih ramai tak kisah, majikan pun menyampah

 

 

CV atau atau Curriculum Vitae Sampah baru-baru ini menjadi topik hangat di platform digital.

 

Kalaulah semua orang dapat melihat berapa banyak CV sampah yang masuk, berapa banyak masa yang terlibat untuk temuduga yang tidak berkualiti dan betapa sukarnya untuk mencari bakat yang sesuai.

 

Pastinya permohon kerja akan lebih berkira dalam kualiti CV mereka. Tidak kurang juga yang mempersoalkan kriteria 'sampah' yang dirujuk oleh pemuat naik.

 

Pada dasarnya, majoriti panel penemuduga menganggap CV sebagai 'sampah' jika tidak mempunyai struktur yang jelas.

 

Kandungan tidak sepadan dengan kelayakan pemohon sendiri, serta pemohon hanya menulisnya berdasarkan hasil carian internet, menggunakan kaedah potong tampal .

 

 

hikayat

Curriculum Vitae adalah data peribadi yang sering digunakan dalam pentadbiran pendaftaran pekerjaan.Apabila memohon kerja, ada CV yang akan berakhir di tong sampah atau tidak diproses langsung oleh syarikat.

 

Untuk mengelakkan perkara ini, CV yang baik perlu dibuat supaya tidak sia-sia. Untuk membolehkan CV direka dengan baik, pencari kerja perlu memahami sebab mengapa CV dibuang

 

Selain itu, CV 'sampah' juga boleh dilihat dari cara pemohon menghantarnya. CV yang baru dibuat, kadangkala tidak disunting daripada permohonan sebelum ini, dihantar tanpa badan e-mel dan tajuk e-mel, e-mel kosong hanya mengandungi lampiran dan sebagainya.

 

Selain kontroversi di media sosial, CV sebenarnya tidak boleh dibuat secara sembarangan. Dokumen ini mesti mempunyai struktur yang jelas.

 

Maklumat asas

Bahagian ini mengandungi data peribadi, seperti nama penuh, alamat e-mel yang formal dan nombor telefon.

 

Para pemohon pekerjaan juga boleh memasukkan beberapa maklumat pilihan, seperti akaun media sosial, platform digital peribadi untuk penjenamaan dan foto diri mereka.

 

Penggunaan gambar mesti disesuaikan dengan jawatan yang dipohon. Untuk pekerjaan yang menilai penampilan, seperti pramugari dan wartawan, sebaiknya sertakan foto profesional.

 

 

iktisad

 

 

Selain daripada latar belakang neutral, foto untuk CV hanya menunjukkan penampilan anda dari kepala ke bahu. Pastikan juga gambar yang digunakan adalah resolusi tinggi dan tidak kabur.

 

Maklumat terperinci

Bahagian ini mengandungi maklumat yang lebih khusus, seperti latar belakang pendidikan, pengalaman dan anugerah yang diterima.

 

Untuk sejarah pendidikan, sebaiknya masukkan satu atau dua peringkat pendidikan yang paling baru selesai.

 

Pengalaman itu sendiri bukan sahaja terhad kepada pengalaman kerja, tetapi juga organisasi yang pernah bekerja. Juga pastikan pemohon pekerjaan memasukkan kedudukan mereka dalam organisasi untuk menjadikannya kelihatan lebih meyakinkan.

 

Anugerah adalah maklumat pilihan. Namun, lebih baik tetap disertakan bagi membuktikan mereka mempunyai bakat dan kelebihan lain. Ini sering menjadi mata tambah bagi pemohon di mata perekrut.

 

Kemahiran

Bahagian ini mengandungi maklumat tentang kebolehan pemohon, kedua-dua kemahiran insaniah dan kemahiran keras.

 

Padankan kemahiran dengan jawatan yang mereka mohon, seperti kemahiran komputer untuk jawatan yang berkaitan dengan kejuruteraan maklumat dan bahasa untuk jawatan penterjemah.

 

 

wasiyyah

 

 

Selain daripada memaksimumkan struktur CV, mereka  juga perlu memberi perhatian kepada beberapa perkara semasa menghantar dokumen melalui e-mel.

 

Salah satu perkara wajib ialah menulis subjek e-mel dengan nama penuh anda dan jawatan yang anda mohon.

 

Sekiranya subjek e-mel dibiarkan kosong, terdapat kemungkinan besar mesej tersebut tidak akan dibuka kerana dianggap sebagai spam.

 

Selain itu, tulis juga badan e-mel dengan pengenalan diri ringkas dan sebab-sebab mengapa anda layak untuk jawatan yang anda mohon.

 

Semua pihak seharusnya faham bahawa proses pengambilan dan pemilihan adalah bertujuan untuk mencari pekerja yang mempunyai kebolehan dan ciri-ciri yang sesuai dengan tuntutan kerja dan budaya organisasi.

 

Untuk mencari individu ini, terdapat pelbagai kaedah yang akan dijalankan oleh jabatan sumber manusia syarikat.

 

Setiap dokumen dan tingkah laku yang ditunjukkan oleh pemohon kerja berpotensi untuk menentukan hasil proses pengambilan yang dijalankan. Dan sudah tentu, tidak semua calon akan dipilih oleh syarikat.

 

Atas sebab ini, dari perspektif pemohon kerja, bahagian sumber manusia sesebuah syarikat mesti sentiasa memastikan bahawa dokumen yang mereka serahkan adalah dokumen dengan kandungan yang relevan dan format yang betul untuk keperluan syarikat bagi meningkatkan peluang dokumen calon bakat baru dapat menarik perhatian majikan.

 

 

parafrasa

 

 

Dalam proses pengambilan, sikap adil ialah sikap di mana bahagian sumber manusia dapat memastikan keseluruhan proses pengambilan dijalankan mengikut polisi dan prosedur yang diguna pakai.

 

Pembuatan keputusan mengenai calon terbaik juga dibuat dengan mempertimbangkan fakta dan kriteria objektif, bukan berdasarkan keutamaan peribadi atau diskriminasi terhadap individu yang mempunyai latar belakang tertentu.

 

Sikap adil ini berkaitan dengan sikap inklusif, yang boleh ditafsirkan sebagai sikap bahagian sumber manusia syarikat untuk memastikan setiap individu yang mempunyai pelbagai latar belakang pendidikan, budaya, jantina, umur dan ciri-ciri lain akan mendapat peluang yang sama untuk menyertai dan berkembang dalam syarikat. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags