Demam syarikat “Unicorn” melanda semula Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 14 June 2024

Demam Syarikat “Unicorn” Melanda Semula Malaysia

 

 

DEMAM bermusim tentang mewujudkan syarikat bertaraf “Unicorn“ Malaysia kita mula berkicau semula.

 

Beberapa syarikat pemacu model perniagaan kini bekerjasama dengan agensi kerajaan, MDEC yang berkaitan menyasarkan lima syarikat Unicorn Nasional menjelang tahun 2025.

 

Lima syarikat bertaraf unicorn di akan dilahirkan daripada strategi memacu 20 syarikat pemula menerusi program kecemerlangan terancang.

 

Program ini sejajar dengan inisiatif digitalisasi Malaysia di mana kita hendak melahirkan lima syarikat Unicorn menjelang tahun 2025.

 

Demam Unicorn menyaksikan obsesi untuk mencapai statussyarikat unicorn, walaupun menjejaskan perniagaan yang mampan.

 

Didorong oleh modal teroka yang digembar-gembur media, syarikat sering memperjudikan pertumbuhan yang agresif, metrik yang melambung dan perbelanjaan yang tidak mampan.

 

Perbelanjaan yang selalunya akan membuat kita tidak dapat terfikir akan jumlahnya membuat mata berair dan berfikir sendiri "adakah kita sedang membangunkan sebuah bandar dengan sistem pengangkutan eletrik yang pintar?

 

Sementara itu, faktor asas seperti keuntungan dan pasaran tidak diambil kira sedalam dalamnya.

 

Dalam dunia syarikat pemula, seseorang seharusnya melihat dari gambaran yang lebih besar, unicorn, dan lipas. Istilah yang agak menarik ini bermakna syarikat yang dinamakan sama ada unicorn atau lipas mempunyai potensi besar untuk ditembusi.

 

Kesan daripada Demam Unicorn ini boleh menjadi kejam. Perniagaan yang terlalu dilanjutkan runtuh apabila mereka gagal memenuhi janji yang tidak realistik.

 

Buih pasaran pecah, menghancurkan keyakinan yang rapuh dan meninggalkan kesan pada ekosistem permulaan.

 

Sebelum sebelum ini juga kita telah menyaksikan syarikat yang pernah digembar-gemburkan akan mencapai taraf “ unicorn “ ranap dan runtuh, menjadi mangsa cita-cita mereka sendiri.

 

Ironinya pengasas atau pasukan pengurusan akhirnya telah membuat wang mereka melalui masa yang tidak stabil.

 

Pendekatan asas mereka bukanlah ditumpukan pada rancangan jangka panjang, tetapi memanfaatkan semua dana pada satu perjudian dengan harapan mereka akan melakukan kejayaan pada transformasi kali ini.

 

Kejayaan sesebuah syarikat pemula telah sekian lama sinonim dengan pembentukan unicorn. Banyak negara obses dengan kisah kejayaan pesat, penskalaan, dan semua angka naik dan ke kanan dan kemudian beberapa syarikat nasional mereka mencapai status unicorn.

 

Tetapi perlu diingat kemajuan yang perlahan dan bertambah adalah sama baiknya dengan pertumbuhan hiper, walaupun ia mungkin tidak semenarik simbol roket, mahupun ajaib seperti unicorn. Ia datang dengan momentumnya sendiri.

 

Dalam dunia perkembangan syarikat pemula lipas diibaratkan sebagai serangga contoh syarikat pemula yang berkembang laju seperti seekor lipas yang sedang bergerak.

 

Syarikat yang kecil dan laju yang menepati ciri ciri lipas tidak glamor, bercita-cita tinggi atau menarik. Tetapi mereka sangat hebat untuk bertahan dalam perubahan persekitaran.

 

Lipas adalah syarikat pemula yang tegar, berani dan berdaya tahan yang bertahan dengan keadaan dunia perniagaan yang sentiasa berubah. Mereka memulakan perjalanan mereka dengan membina syarikat dari bawah ke atas.

 

Ini bermakna bahawa pengasas syarikat telah meletakkan daya usaha, kesungguhan, dan masa yang berlebihan ke dalamnya.

 

Seperti nama gelarannya, istilah lipas ini terus berkembang dalam bayang-bayang, muncul di sana-sini, dan secara amnya bertahan tanpa mendapat banyak perhatian berbanding unicorn.

 

Antara lipas dan unicorn, semuanya adalah mengenai daya tahan operasi sesebuah syarikat untuk mengharungi rebut ketidak tentuan ekonomi.

 

Menurut seorang pakar pengurusan pemulihan bank saudagar yang memfokuskan kepada teknologi. "Unicorn, ia adalah binatang mitos, manakala lipas, ia boleh bertahan dalam perang nuklear."

 

Ramai para pengimpi syarikat bertaraf unicorn tersinggung dengan komen ini. Ini adalah kerana meletakkan syarikat bertaraf unicorn adalah perkara mitos yang seolah olah tidak wujud.

 

Kebanyakan pelabur sebenarnya bukanlah melihat pada status lipas atau unicorn sesebuah syarikat itu. Tetapi telah membuat keputusan melabur selama beberapa tahun dengan mencari permulaan yang baik.

 

Para pelabur akan mengutamakan untuk  mencari pengasas yang bersemangat, penuh keyakinan, yang baik untuk menjadi yang pertama dan selesa dengan masa depan yang orang lain belum nampak.

 

Syarikat syarikat bertaraf unicorn menggemari idea dan penyelesaian untuk masalah sebenar. Kebanyakan mereka mengemari permulaan teknologi. Seperti yang sering dicari pelabur.

 

Tujuan pelaburan pemilik modal teroka adalah untuk mewujudkan pasaran baharu yang berani. Ia adalah mengenai mewujudkan keseluruhan industri baharu.

 

Ia adalah mengenai mencipta cara baru untuk menyelesaikan masalah. Beberapa idea adalah kecil tetapi radikal amat diperlukan untuk menggambarkan ciri ciri lipas.

 

Semoga hasrat negara untuk melahirkan lima syarikat nasional bertaraf unicorn akan tercapai menjelang 2025. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

 

 

Portfolio Tags