Graduan baharu: Panduan untuk kerja pertama anda | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 06 Sep 2024 08:00 AM

Graduan Baharu: Panduan Untuk Kerja Pertama Anda

 

 

 

 

Menceburi alam pekerjaan selepas menamatkan pengajian merupakan saat yang amat dinanti-nantikan oleh para graduan.

 

Sudah tentu, bukan perkara mudah untuk melakukan pekerjaan pertama dalam hidup mereka, kerana mereka perlu menyesuaikan diri dengan persekitaran yang berbeza.

 

Terdapat beberapa perkara yang para graduan perlu elakkan di tempat kerja, terutamanya jika itu adalah kerja pertama mereka.

 

Menurut Forbes , dapat disimpulkan terdapat beberapa perkara yang perlu diberi perhatian oleh graduan yang baru bekerja.

 

Menjalankan tugas di luar tanggungjawab

Menunjukkan inisiatif di tempat kerja adalah penting, tetapi terlalu komited boleh merugikan diri sendiri.

 

Menjalankan tugas di luar tanggungjawab mereka sebenarnya akan mengakibatkan tarikh akhir yang terlepas, keletihan dan kesengsaraan.

 

Atas sebab ini, cuba untuk tidak mengambil terlalu banyak tugas. Fahami kemampuan sendiri dan komunikasikan keupayaan  dengan pengurus untuk mengelakkan keletihan.

 

Melakukan Semua Tugas Sendiri

Tidak ada faedah untuk melakukan semua tugas sendiri. Adalah lebih baik untuk mendapatkan maklum balas untuk memahami kekuatan sendiri dan bidang untuk penambahbaikan, serta untuk mengetahui apa yang bos mereka jangkakan.

 

Ini sebenarnya akan menunjukkan bahawa mereka komited terhadap pertumbuhan peribadi dan profesional.

 

Selain itu,mereka juga boleh membina rangkaian untuk membantu prestasi dan perkembangan kerjaya pada masa hadapan.

 

Mengabaikan Budaya Syarikat

Setiap syarikat mempunyai budaya dan cara mereka sendiri dalam melakukan sesuatu. Mengabaikan peraturan yang tidak dinyatakan ini boleh membuat mereka menonjol atas sebab yang salah dan dilabel dengan teruk oleh pekerja lain.

 

Untuk mengelakkan ini, perhatikan budaya syarikat dan cuba menyesuaikan diri dengannya. Penyesuaian akan menunjukkan rasa hormat dan pemahaman tentang persekitaran kerja.

 

Menjadi Terlalu Santai

Bersikap terlalu bersahaja, sama ada dalam berpakaian atau berkomunikasi, boleh memberi kesan buruk kepada anda sebagai pekerja baharu.

 

Atas sebab ini, kekalkan profesionalisme dengan berpakaian sesuai, menepati masa dan menggunakan bahasa yang sesuai di tempat kerja.

 

Menyembunyikan Masalah

Semua orang pernah melakukan kesilapan, terutamanya mereka yang baru mula bekerja. Ini tidak mengapa asalkan mereka mengakuinya, bukan menyembunyikan masalah yang yang timbulkan.

 

Akui kesilapan yang dilakukan dan kemudian belajar daripadanya supaya tidak melakukan kesilapan yang sama. Ini menunjukkan integriti dan membantu menghalang masalah kecil daripada menjadi masalah besar.

 

Generasi Z yang mula memasuki alam pekerjaan yang penuh dengan cabaran dan peluang. Sebahagian daripada mereka mempunyai cita-cita tinggi untuk terus mengembangkan kerjaya sehingga mencapai kedudukan teratas.

 

Pembangunan kerjaya bukan sekadar untuk menduduki jawatan yang lebih tinggi dalam syarikat. Ini juga termasuk terus berkembang, belajar, sambil menyelaraskan kehidupan profesional dengan matlamat peribadi.

 

Bagi graduan yang baru memasuki alam pekerjaan dan ingin terus mengembangkan kerjaya, beberapa kaedah seperti yang dinyatakan boleh membantu.

 

Kenali Minat dan Kekuatan Diri

Langkah pertama dalam membangunkan kerjaya ialah mengenali minat dan kekuatan sendiri. Mengenal pasti dan mengenali diri sendiri ini akan membantu mereka mencari bidang kerjaya yang sesuai dengan minat dan kecekapan individu.

 

Untuk melakukan ini, cuba pertimbangkan subjek yang mereka suka belajar, aktiviti atau projek yang mereka rasa memuaskan, dan kemahiran yang mereka kuasai.

 

Dapatkan Pelbagai Pengalaman

Cuba dapatkan pengalaman yang pelbagai melalui peranan sementara, projek bebas atau peluang sukarelawan. Komitmen jangka pendek ini ialah cara berisiko rendah untuk meneroka laluan kerjaya yang berbeza sehingga mereka mendapati yang paling sesuai.

 

Tanamkan dalam diri bahawa pekerjaan pertama bukanlah destinasi terakhir. Sebaliknya, ini adalah peluang terbaik untuk belajar, berkembang dan merumuskan aspirasi kerjaya mereka.

 

Tetapkan Matlamat dengan Kaedah SMART

SMART ialah pendekatan berstruktur untuk menetapkan matlamat supaya mereka boleh meningkatkan peluang untuk mencapai hasil yang diinginkan dengan cekap dan berkesan. Ini ialah akronim untuk khusus, boleh diukur, boleh dicapai, berkaitan dan terikat masa .

 

Khusus bermakna matlamat mereka mesti jelas dan ditakrifkan dengan baik, kemudian boleh diukur yang bermaksud kemajuan boleh dijejaki, dan realistik serta boleh dicapai. Matlamat juga mesti bermakna dan sejajar dengan matlamat lain, di samping mempunyai sasaran masa yang jelas.

 

Sertai Kumpulan Profesional

Menyertai kumpulan profesional yang sesuai dengan keperluan dan pilihan anda boleh menjadi sangat bermanfaat.

 

Satu contoh ialah platform seperti DagangNews.com ini, komuniti dalam talian yang memperkasakan professional peniagaan muda melalui peluang rangkaian dan sumber kerjaya.

 

Yang paling penting bagi graduan baru ialah pekerjaan pertama bukan lagi latihan amali atau praktikal, pekerjaan pertama ialah pekerjaan sepenuh masa. Seperti pekerja syarikat umumnya, graduan kini pekerja sepenuh masa dan akan menerima gaji mengikut kerja yang dipertanggungjawabkan.

 

Tahniah kepada graduan konvokesyen UiTM ke-99.  - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews