Kepentingan Data untuk pembangunan Perniagaan Digital | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 14 April 2023

Kepentingan Data untuk pembangunan Perniagaan Digital

 

 

DALAM era digital seperti sekarang, data telah menjadi barang mewah dan juga  perkara yang penting. Atas sebab ini, kini terdapat begitu banyak istilah yang muncul, seperti data besar, data raya, penganalisis data, hinggalah saintis data.

 

Ini kerana data mempunyai peranan penting untuk perniagaan, terutamanya untuk mengembangkan bahagian pasaran, atau mereka yang ingin menembusi pasaran baharu.

 

Data dianggap mempunyai peranan penting kerana ia boleh membantu menentukan keputusan tentang hala tuju perniagaan yang seterusnya.

 

Lebih-lebih lagi, era digital semasa memaksa pelaku perniagaan menjadi lebih kritis, bijak, dan kreatif dalam memasarkan produk yang ditawarkan berdasarkan data sedia ada. Tidak cukup jika seorang ahli perniagaan hanya bergantung pada nalurinya sahaja dalam zaman ini.

 

Hampir semua industri perniagaan sangat bergantung kepada data. Semua industri kini tidak boleh berkembang tanpa kebolehan untuk menganalisis data.

 

Ini adalah kerana kewujudan pangkalan data dapat membantu syarikat membuat analisis bagi mencari cara atau penyelesaian  yang betul untuk menjual produk mahupun masalah mereka.

 

Dari sudut pemasaran, data digunakan secara meluas, seperti untuk menentukan upselling, cross selling, dan lain-lain strategi mengembangkan jualan.

 

Data kini digunakan oleh penjagaan kesihatan dalam gajet atau aplikasi yang menyokong pemantauan tahap kesihatan seseorang. Data juga berguna untuk industri automotif, seperti kereta elektrik yang baru-baru ini mula menjadi trend baru.

 

 

parafrasa

 

 

Mewujudkan pangkalan data digital yang benar-benar selamat memerlukan kerjasama pelbagai pihak, iaitu teknologi yang layak, peraturan yang mencukupi, dan penggunaan teknologi yang memahami cara melindungi data dan privasi.

 

Oleh itu, kerajaan perlu komited untuk terus mengambil bahagian dalam meningkatkan celik digital di negara ini.

 

Bagi menyokong pembangunan koordinasi data di Malaysia pihak yang bertanggungjawab perlu yang pertamanya, melihat perkembangan pensijilan ISO 27001 untuk pengurusan keselamatan maklumat, ISO 27701 untuk sistem pengurusan maklumat privasi.

 

Kedua, pembentukan pasukan khas yang melaksanakan fungsi melindungi data peribadi. Ketiga, mengadakan pelbagai kempen data peribadi.

 

Keempat, penciptaan modul pembelajaran literasi digital di peringkat pengajian tinggi untuk melindungi data peribadi pengguna pasaran. Kelima, latihan dalaman berkaitan keselamatan digital untuk tenaga kerja.

 

Faedah data untuk perniagaan

Berikut ialah beberapa faedah data untuk syarikat yang diringkaskan .

 

1. Membantu menentukan keputusan

Maklumat yang diperoleh daripada pemprosesan data boleh membantu untuk membuat rancangan dan matlamat jangka panjang. Hasil pemprosesan data juga boleh digunakan untuk merangka strategi dan membangunkan satu prosedur baharu di dalam organisasi tertentu.

 

Organisasi perniagaan juga boleh memanfaatkan data untuk membuat keputusan tentang mencari pelanggan baharu, meningkatkan kadar pengekalan pelanggan, meningkatkan kualiti perkhidmatan pelanggan, menjejak interaksi media sosial dan meramalkan arah aliran jualan. Ringkasnya, data boleh membantu pemimpin membuat keputusan yang lebih bijak tentang arah atau hala tuju mana yang hendak diambil oleh sesebuah syarikat.

 

 

parafrasa

 

 

2. Membantu menyelesaikan masalah

Maklumat pemprosesan data yang dimiliki oleh sesebuah syarikat juga boleh membantu mencari butiran prestasi, supaya organisasi perniagaan dapat memahami dengan lebih baik setiap bahagian dari proses kerja dan mengetahui langkah mana yang memerlukan penambahbaikan dan yang berprestasi baik.

 

3. Membantu memahami prestasi kerja pekerja

Data tentang pekerja dalam syarikat juga boleh membantu memberikan penilaian prestasi pekerja. Data itu boleh membantu mengetahui siapa yang melakukannya dengan baik dan bagaimana ia boleh membantu pasukan cemerlang, secara keseluruhan.

 

4. Bantu memahami pengguna

Maklumat daripada data boleh membantu menunjukkan siapa khalayak sasaran yang lebih tepat bagi sesebuah syarikat, mengetahui sama ada strategi pemasaran berjalan dengan berkesan untuk sasaran itu atau tidak. Selain itu, data juga boleh membantu menentukan prestasi jumlah pelaburan yang dibuat atau dibelanjakan. Dengan kata lain, data adalah merupakan kunci untuk memahami pelanggan dan pasaran syarikat.

 

 

parafrasa

 

 

Data mempercepatkan inovasi digital

Kerjasama pemain industri dan kerajaan akan memacu proses pembangunan infrastruktur data di mana kerajaan perlu bekerjasama dengan sektor swasta untuk menyediakan infrastruktur internet yang lebih baik dan dengan membuka laluan yang lebih lancar untuk pemain kecil menyertai transformasi digital bagi menyokong penggunaan data.

 

Elemen utama seperti literasi digital lain melibatkan peningkatan kesedaran mengenai privasi dan keselamatan dalam ruang digital, termasuk meminimumkan hak dan kewajipan di sekitar perlindungan data peribadi, dan dapat mengenal pasti jenis jenayah siber, pancingan data dan penipuan e-mel perlu segera diusahakan. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

Portfolio Tags