Pemasaran 6.0 kini tiba: Bersediakah kita mengguna pakainya?
SELARAS dengan kelahiran metaverse, dunia pemasaran turut melangkah ke era baru Pemasaran 6.0. Jadi, apakah Pemasaran 6.0 menurut tokoh terkenal bidang pemasaran seperti Philip Kotler serta Hermawan Kartajaya?
Pada umumnya, ramai tenaga pengkaji perkembangan ilmu pemasaran mengatakan yang konsep pemasaran 6.0 adalah berdasarkan pemasaran yang melibatkan berbagai saluran, yang menggabungkan pemasaran omnichannel dan pemasaran meta.
Ramai juga ahli akademik dalam bidang pemasaran melalui penyelidikan mereka menekankan bahawa Pemasaran 6.0 adalah merupakan era di mana jenama akan menyediakan koleksi produk atau perkhidmatan yang dipasar secara menghiburkan pengguna apabila mereka ingin melarikan tumpuan penggunaan.
Kemudian, ahli pemasaran juga membincangkan yang pengeluar barangan akan menyediakan gamifikasi untuk menggalakkan gaya hidup sihat seperti M2E (move-to-earn) , dan kedai yang membolehkan pengguna mengalami produk seperti wujud secara fizikal.
Ini adalah andaian awal mengenai Pemasaran 6.0. Manakala metaverse, bagi tokoh usahawan seperti Philip Kotler pula, keadaan ini terdiri daripada 4 perkara: Internet Benda (IoT) sebagai peranti penangkap data, kecerdasan buatan (AI) sebagai peranti penganalisis data, blockchain sebagai peranti penyimpanan data dan realiti maya (VR) sebagai peranti antara muka manusia-mesin.
Manakala di dalam industri pemasaran Pemasaran 6.0, jenama dalam metaverse boleh memberikan pengembaraan imaginasi segar, faedah dan kemudahan untuk semua orang. Kemudian ini diikuti, akan ada identiti maya dan kandungan digital yang akan digunakan oleh jenama untuk meningkatkan pendekatan kemanusiaan kepada pelanggan.
Meneliti Perkembangan Ilmu Pemasaran
Pemasaran 1.0 dikatakan pada masa lalu adalah paradigma pemasaran yang hanya mengutamakan ciri produk perniagaan (dipacu produk). Sementara itu, Pemasaran 2.0 merubah fokus pemasaran kepada aspirasi dan cita rasa pengguna (consumer-centric).
Kemudian, Pemasaran 3.0 secara menyeluruh merangkumi keperluan masyarakat bukan sahaja sebagai pengguna tetapi juga kebajikan masyarakat dan pemeliharaan alam semula jadi yang menaunginya. Ketiga-tiga era perkembangan pemasaran ini menunjukkan tempoh apabila paradigma pemasaran tradisional diguna pakai oleh pengusaha-pengusaha jenama.
Selaras dengan perkembangan teknologi maklumat yang diikuti dengan ketara oleh penggunaan media sosial secara besar-besaran, versi Pemasaran 4.0 telah muncul. Semakin meluas penggunaan internet untuk semua aktiviti komuniti, semakin sengit perhatian pemasar dalam mengesan jejak digital pengguna.
Melalui perkembangan ini, ciri ciri CX (pengalaman pelanggan) akhirnya dicipta dan semakin penting pada masa ini. Ciri ciri penting dalam perkembangan CX (pengalaman pelanggan) ini mengandungi 5 elemen penting: kesedaran, rayuan, bertanya, bertindak, menyokong.
Oleh itu, ciri-ciri paradigma ini akan membina profil pelanggan dengan lebih terperinci dalam memberi perhatian kepada keperluan pengguna dengan lebih tepat dan akhirnya menyasarkan aktiviti pemasaran dengan lebih berkesan.
Walaupun versi pemasaran 4.0 termasuk interaksi maya sebagai medan pemasaran baharu, kemas kini paradigma masih perlu dilakukan memandangkan pengemaskinian pantas alat perantara sedia ada.
Maka pada tahun 2020 dilancarkan Pemasaran 5.0 menggabungkan ciri CX dengan Next Tech. Melalui gabungan ini pelbagai kejayaan dalam teknologi seperti AI, automasi robotik, sokongan IOT versi 5.0 sebagai rujukan untuk berfikir dan bertindak untuk aktivis pemasaran untuk menyokong pertumbuhan perniagaan semakin berkembang.
Untuk berjaya mengemudi perniagaan dalam Pemasaran 6.0, pengamal ilmu pemasaran perlu menekankan keperluan bagi pemasar untuk mengubah dan merangka semula strategi mereka.
Pembaharuan melibatkan penerimaan perspektif baharu untuk menampung generasi muda manakala penyusunan semula berkenaan dengan penyesuaian strategi tradisional kepada persekitaran moden.
Ahli-ahli pemasaran dinasihati untuk menekankan kepentingan kepimpinan dan Pemasaran 6.0 dalam menerima perubahan untuk memperkasakan perniagaan semasa untuk terus kekal berkembang melalui era digital.
Melalui Pemasaran 6.0 pemasaran akhirnya dilihat telah berkembang untuk menangani cabaran global dan mengubah jangkaan pelanggan. Kesimpulannya perubahan ini menggabungkan tema kemampanan dan teknologi baharu untuk mendapatkan penglibatan pelanggan adalah penting untuk sesuatu perniagaan kekal relevan.
Memang, pemasaran telah beralih daripada tradisional kepada digital, tetapi kebanyakan pelanggan masih menghargai beberapa bentuk interaksi berasaskan manusia.
Pemasaran 6.0 bersedia untuk menjadi hala tuju baru bagi pemasar untuk mengemudi landskap pemasaran yang serba dinamik, membina penglibatan pelanggan yang lebih mendalam dan memberikan pengalaman jenama yang tidak dapat dilupakan. - DagangNews.com
Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan
KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI