Pengurusan logistik dan pergudangan berteknologi tinggi perlu dalam penyasaran subsidi diesel | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 21 June 2024

Pengurusan logistik dan pergudangan berteknologi tinggi perlu dalam penyasaran subsidi diesel

 

 

Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN) perlu mengambil tindakan yang lebih tegas ke atas peniaga yang mengambil kesempatan menaikkan harga barangan dalam rasionalisasi subsidi diesel sekarang.

 

Seperti dijangka, pemilik perniagaan sudah pun mula menaikkan harga barangan ekoran keputusan kerajaan membatalkan subsidi pukal diesel yang menyaksikan lonjakan kadar seliter daripada RM2.15 kepada RM3.35.

 

Walaupun berbagai usaha dan kaedah telah dijalankan tetapi kenaikan harga barang dan perkhidmatan tetap berlaku. Ini memerlukan pemantauan dan penguatkuasaan undang-undang dengan lebih ketat dan tanpa kompromi.

 

Walaupun dengan pemberian subsidi bersasar seperti yang dinyatakan oleh pihak kerajaan, ia masih tidak mencukupi untuk menjamin harga barang dan perkhidmatan mereka dapat dikekalkan.

 

Subsidi bersasar bertujuan untuk mengurangkan kejutan kenaikan harga dan bukannya untuk menangani sepenuhnya kenaikan harga barang seperti yang difahami oleh banyak pihak.

 

Untuk keluar dari akibat penstrukturan harga diesel ini pengeluar barang dan perkhidmatan tidak boleh hanya bergantung kepada penyasaran semula diesel bersubsidi.

 

Ini adalah kerana subsidi bersasar hanyalah sebagai satu usaha kerajaan untuk mengurangkan sahaja kesan pengstrukturan semula harga bahan bakar.

 

 

hikayat

 

 

Pengusaha dan pengeluar barangan seharusnya fokus juga kepada pengurangan kos pengangkutan untuk melalui kaedah dan cara yang cekap untuk mengurangkan kos logistik pengangkutan.

 

Jika pengangkutan adalah bahagian penting dalam syarikat maka syarikat akan menghadapi peningkatan caj sepanjang keseluruhan logistik pengangkutan. Di samping kenaikan harga pasaran bahan api dan jentera biasa, pembekal menghadapi banyak tekanan belanjawan dalam beberapa arah.

 

Bagi syarikat, mengurangkan kos logistik sentiasa menjadi keutamaan nombor satu. Terdapat beberapa cara untuk mengoptimumkan kos pengangkutan, menambah baik prosedur rantaian bekalan dan menjimatkan kos operasi perniagaan.

 

Strategi untuk mengurangkan perbelanjaan logistik boleh terdiri daripada memperkemas tahap inventori, menyemak rangkaian penghantaran yang lebih bijak, menyediakan proses yang lebih baik, meningkatkan hubungan antara pembekal dan pihak ketiga.

 

Para pengeluar barang dan perkhidmatan seharusnya meneroka kaedah kaedah pengurusan saluran agihan atau logistik baru seperti menerokai peluang penggabungan penghantaran.

 

Penghantaran kurang daripada muatan trak ialah pilihan yang menjimatkan untuk berat yang lebih kecil. Dan jika pengeluar boleh cuba untuk menyatukan penghantaran besar produk atau penghantaran yang berbeza untuk semua pembeli ke dalam satu penghantaran, ini akan menjimatkan wang tunai menggunakan penghantaran muatan penuh.

 

Hal ini boleh dicapai dengan menggunakan sistem penjadualan penghantaran pintar atau (smart scheduling system). Para pengeluar juga seharusnya menkaji semula pengurusan pergudangan mereka. Mereka seharusnya ertimbangkan perkhidmatan pergudangan yang lebih teratur dan lebih menjimatkan.

 

 

iktisad

 

 

Jika penghantaran banyak barangan dari titik A ke titik B, terutamanya dalam jarak yang jauh, pengeluar boleh menyimpan produk lebih dekat dengan pelanggan dan dengan itu mengurangkan kos pengangkutan secara drastik.

 

Pengeluar mesti terlebih dahulu memahami pertimbangan keselamatan. Pastikan operasi gudang selamat. Lakukan segala-galanya untuk mengelakkan penghantaran yang mahal. Cuba sedaya mungkin untuk mengoptimumkan subsidi diesel bersasar.

 

Selain daripada itu pengeluar perlu fokus pada pengurangan kos logistik.Pengurangan kos logistik terbaik yang terbaik bagi rantaian bekalan ialah bekerjasama dengan pembekal untuk mengurangkan kos.

 

Institut Pengangkutan Malaysia (MITRANS) UiTM banyak menyasarkan latihan bagi membantu syarikat fokus pada pengurusan kos logistik.

 

Pengeluar juga sepatutnya mula menjemput pengedar dan orang tengah mereka dengan agenda kemudahan logistik berstruktur yang mereka usahakan.

 

Topik penting yang seharusnya menjadi fokus ialah menganalisis barangan dan membentangkan idea pengurangan kos logistik. Pembekal mungkin pakar dalam bidang kepakaran mereka.

 

Pembekal pasti boleh membantu dengan terus bekerjasama dengan pengeluar dalam program penjimatan kos menang-menang. Kekalkan fungsi bahagian, tetapi mengurangkan kos komponen secara drastik, jangan sekali-kali menjejaskan kualiti.

 

Penggunaan secara optimum ruang storan tersedia dan tingkatkan ketumpatan storan juga adalah satu strategi penting. Kenal pasti dengan jelas dan cuba hapuskan ruang.

 

 

iktisad

 

 

Sentiasa cenderung untuk meningkatkan ketumpatan penyimpanan dalam tong dan rak dengan menambah baik penggunaan ruang menegak.

 

Mengurangkan kerosakan pada kontena penghantaran dengan menghapuskan pergerakan semasa pengangkutan.

 

Pergunakan ruang storan yang tersedia dengan lebih baik untuk meningkatkan kepadatan storan.

 

Akhirnya pengeluar dicadangkan untuk menggalakkan operasi tersusun yang dikaitkan secara langsung dengan buruh, kecekapan, penggunaan aset dan ketepatan inventori.

 

Dengan beberapa perubahan strategi pengurusan logistik ini ditambah dengan sudsidi bersasar dari kerajaan  dilihat dapat pemperbaiki krisis harga barang yang melanda negara hari ini. - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags