Berpuasa di Semenanjung Gaza dirai mesra penduduk Palestin Bahagian 3 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 20 April 2023

Berpuasa di Semenanjung Gaza dirai mesra penduduk Palestin Bahagian 3

 

 

TERDAPAT 4 universiti di Gaza. Universiti Islam Gaza dianggap sebagai universiti besar dengan 15,000-20,000 pelajar.

 

Kampus utama terletak di Bandar Gaza, dengan kampus cawangan di Khan Yunis di selatan Semenanjung Gaza dan Al Zahra di tengah Semenanjung Gaza. Universiti Kebangsaan An-Najah adalah yang terbesar.

 

Saya pergi ke universiti Islam Palestin bersama rombongan dan melihat para pelajar sedang sibuk dengan pengajian. Dibawa ke auditorium untuk mendengar kisah pelajar dan perjuangan anak muda yang sungguh menguja.

 

Universiti Islam mempunyai sejumlah besar makmal sains yang dilengkapi dengan peralatan terbaik yang diperlukan untuk pembelajaran dan menjalankan penyelidikan, dan memastikan sentiasa mengemas kini makmalnya dan menggunakan alat teknologi terkini dalam pendidikan, terutamanya memperluaskan penggunaan komputer.

 

 

parafrasa

 

 

Menyediakan sejumlah besar makmal komputer untuk memenuhi keperluan proses pendidikan dan penyelidikan saintifik. Turut menyediakan perkhidmatan internet kepada pelajarnya bagi membolehkan mereka berhubung dengan perpustakaan dan pusat penyelidikan bagi mendapatkan maklumat daripada pelbagai sumber. Perpustakaan universiti juga menyediakan sejumlah besar pelbagai sumber saintifik kepada pelajar dan penyelidik.

 

Kadar celik huruf Tebing Barat dan Gaza untuk 2020 ialah 97.51%, peningkatan 0.14% daripada 2019. Kadar celik huruf Tebing Barat dan Gaza untuk 2019 ialah 97.38%, peningkatan 0.16% daripada 2018.

 

Selepas ini kami dibawa ke dua buah terowong dari Gaza ke Rafah.

 

Terowong Gaza adalah talian hayat ekonomi bawah tanah tetapi juga perangkap maut. Bagi kebanyakan rakyat Palestin, mereka datang untuk melambangkan kepintaran dan impian mobiliti.

 

Israel mengawal sempadan utara Semenanjung Gaza, serta perairan wilayah dan ruang udaranya. Mesir mengawal sempadan selatan Semenanjung Gaza, di bawah perjanjian antaranya dan Israel.


 

wainuiomata

 

parafrasa

 


Baik Israel atau Mesir tidak membenarkan perjalanan percuma dari Gaza kerana kedua-dua sempadan diperkuat dengan kekuatan ketenteraan.

 

Pengepungan yang dikekalkan oleh laut dan di udara di atas jalur pantainya, penduduk Gaza telah menemui jalan keluar dari kurungan mereka dengan turun ke bumi.

 

Dikelilingi oleh wilayah seluas 139 batu persegi, 1.8 juta rakyat Palestin telah bergantung sejak 2007 pada barangan yang tiba di bawah tanah dari Mesir melalui bandar Rafah, turun ke 70 meter di bawah permukaan bumi.

 

Walaupun usaha daripada kerajaan Mesir berturut-turut untuk menutup atau memusnahkan beberapa terowong. Selain memberikan hasil cukai dan senjata Hamas, terowong itu membekalkan barangan awam permintaan tinggi seperti makanan dan ubat-ubatan, serta bahan infrastruktur termasuk konkrit dan bahan api.

 

Selain laluan penyeludupan di sempadan Mesir yang penting untuk pergerakan import, sistem bawah tanah Gaza mempunyai fungsi tambahan. Banyak terowong menyediakan laluan di bawah kawasan bandar yang berpenduduk - untuk berfungsi sebagai tempat di mana pemimpin Hamas dan senjata mereka dilindungi daripada kemungkinan serangan udara - dan di sempadan timur, direka untuk pencerobohan ke Israel.

 

Beberapa terowong berasal berhampiran sempadan Israel di pinggir Bandar Gaza di Shujaiya, di mana pertempuran berdarah menyaksikan jumlah kematian meningkat secara mendadak di kedua-dua pihak.

 

Rangkaian terowong Hamas sebenarnya adalah sebuah bandar bawah tanah yang luas dengan berpuluh-puluh titik akses yang terletak di seluruh Gaza. Hamas menggunakan terowong ini sebagai tembolok senjata, bunker, pusat arahan dan arteri pengangkutan tersembunyi untuk pengganas dan senjata, termasuk pelancar roket.

 

 

parafrasa

 

 

Menurut tentera, terowong sepanjang 2 kilometer itu adalah yang paling dalam pernah digali oleh kumpulan pengganas, berpuluh-puluh meter di bawah tanah.

 

Kami masuk ke bawah terowong yang dalam di kawasan berhampiran Rafah.

 

Sebelum itu kami mendengar spy atau pengintip Israel dalam kalangan rakyat Palestin telah ditangkap dan ditembak mati. Berita itu mengejutkan kerana ada rakyat yang bersubahat dengan Israel untuk musnahkan bangsa Palestin.

 

Sebelum beredar dari pusat imigresen Gaza, seorang sahabat Palestin memeluk dan mencium saya kerana harus segera berpisah. Beriya sehingga air mata tumpah. Saya tidak menahan kesedihan untuk meninggalkan rakyat Palestin yang cukup mesra.

 

Sahabat itu berkata, “Kita akan bertemu lagi di Syurga.”

 

Saya terus menangis tersedu-sedu kerana sahabat itu mengingatkan selepas kematian, ada masa untuk bertemu semula di syurga. Saya menyedari dunia ini hanya sementara dan segala kekejaman Israel adalah dugaan yang hebat tetapi masih ada ruang.

 

“Dunia tidak aman tanpa amannya Palestin.” Katanya lagi. “Selagi Palestin di bawah Israel, selagi itu tidak dapat keamanan. Palestin sebuah negara bersejarah dengan ramai para Nabi.”

 

 

parafrasa

 

 

Saya tidak dapat bersuara kerana kesayuan tetapi sahabat Palestin terus tersenyum dan memeluk saya terakhir kali. Saya tidak pasti sama ada dia masih hidup tetapi kata-katanya tetap segar dalam ingatan.

 

Setelah berpuasa di Gaza, Palestin rombongan dari Malaysia kembali ke Rafah dan Sinai, Mesir. Kami telah menyeberangi Terusan Suez semasa pergi akan melaluinya semula bila balik ke Kaherah.

 

Delta Nil terletak di utara Mesir, di mana sungai Nil mencapai Laut Mediterranean. Sungai Nil adalah sungai terpanjang di dunia. Ia berasal berhampiran khatulistiwa dan mengalir hampir 7000 km ke utara. Delta bermula kira-kira 20 km ke utara Kaherah dan memanjang ke Utara kira-kira 150 km.

 

Rafah ialah tapak Penyeberangan Sempadan Rafah, satu-satunya titik persimpangan antara Mesir dan Semenanjung Gaza.

 

Kami tidur di Rafah bahagian Mesir dua hari di asrama. Saya sempat berjalan sekitar Rafah untuk melihat bandar dan orang Mesir. Kemudian berbuka puasa di restoran tepi pantai yang damai.

 

Rafah berada dalam zon iklim Mediterranean dan pertanian berkembang maju. Disebabkan hujan, hujan batu dan hujan es; bandar ini mempunyai sumber air yang banyak untuk pertanian. Buah-buahan dan tanaman Mediterranean adalah dominan, seperti: pic, buah zaitun, epal, buah sitrus, kurma, anggur, sayur-sayuran, strawberi dan lada.

 

Penyeludupan ke Semenanjung Gaza telah menjadi sumber pendapatan utama bagi puak Badwi, menggunakan lebih 1,200 terowong penyeludupan untuk menyeludup makanan, senjata dan barangan lain ke Gaza.

 

Anggaran saiz penduduk Palestin di Mesir berkisar antara 50,245 hingga 110,000. Saya merasa pertanian dan perikanan adalah pekerjaan utama di Rafah.

 

 

parafrasa

 

 

Kami tiba malam di kampung di Delta Nil Mesir dan Governate Monufia, 40 km dari Kaherah. Ia adalah tempat kelahiran Presiden Mesir Anwar Sadat (1918–1981), dan rumah zaman kanak-kanaknya telah dijadikan muzium. Saya pernah memuja Anwar Sadat dengan ketokohan.

 

Mulanya kami rasa seram kerana telah malam, walau bagaimana pun penduduk yang berhampiran masjid menyambut.

 

Kami memberitahu kami dari Malaysia lantas terus di jamu oleh penduduk kampung Anwar Sadat.

 

Sesungguhnya, kemesraan mereka tak akan kami lupakan.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags