Dubai mengekalkan kedudukan sebagai destinasi utama dunia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 28 July 2022

Dubai mengekalkan kedudukan sebagai destinasi utama dunia

 


 

Semenjak saya duduk di Dubai dari tahun 2000 dahulu, Dubai terus berkembang sebagai kota kosmopolitan dengan mengekalkan kedudukannya sebagai destinasi utama dunia untuk pelaburan langsung asing ke dalam sektor pelancongan pada 2021.

 

Dari laporan, Dubai menarik Dh6.4 bilion (RM7.76 bilion) dalam FDI merentasi 30 projek tahun lepas dengan menduduki kedudukan teratas dalam modal FDI, projek dan penciptaan pekerjaan dalam sektor pelancongan.

 

Pelaburan dan projek baharu itu menjana 5,545 pekerjaan baharu pada tahun itu, ini untuk maklumat pencari kerja dari Malaysia.

 

“Kedudukan Dubai sebagai destinasi FDI teratas untuk pelancongan adalah bukti daya tahan dan kestabilan sektor itu. Ia menegaskan semula peranan sektor itu sebagai pemacu ekonomi utama yang menawarkan keyakinan pelabur antarabangsa dan peluang luar biasa untuk pulangan yang stabil dan mampan,” kata Sheikh Hamdan bin Mohammed, Putera Mahkota Dubai.

 

Dubai menjadi tuan rumah kepada 7.28 juta pelawat antarabangsa semalaman pada 2021, peningkatan 32% berbanding tahun sebelumnya ketika bandar itu mengejar matlamatnya untuk menjadi destinasi paling banyak dikunjungi di dunia.

 

Aktiviti perniagaan dalam ekonomi sektor swasta bukan minyak Dubai mengekalkan kelajuan pengembangan yang teguh pada bulan Jun, bertambah baik pada kadar terpantas dalam tiga tahun, apabila pesanan baharu meningkat dengan mendadak walaupun tekanan inflasi.

 

Pembelian yang diselaraskan secara musim meningkat kepada 56.1 pada Jun daripada 55.7 pada Mei kepada bacaan tertingginya sejak Jun 2019.

 

Sektor pengembaraan dan pelancongan kekal sebagai pemacu utama pertumbuhan di Dubai. Peningkatan ketara dalam aktiviti perniagaan berkaitan pelancongan di Dubai, hab komersial dan pelancongan Timur Tengah, apabila sekatan perjalanan terus dilonggarkan di seluruh dunia.


 

dubai
Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum adalah arkitek pemodenan Dubai

 


Dubai juga terus mendahului bandar antarabangsa terkemuka, termasuk London, Paris dan Shanghai dalam menarik FDI ke dalam pelancongan dalam tempoh lima tahun lepas, kata laporan itu.

 

Sektor pelancongan Dubai mencatatkan Dh83.5 bilion (RM101.30 bilion) dalam modal FDI merentas 205 projek antara 2017-2021, menjana 30,082 pekerjaan baharu.

 

Sambil menyatukan kelebihannya sebagai hab yang disambungkan dengan baik dengan infrastruktur, tarikan dan gaya hidup bertaraf dunia, Dubai juga melancarkan usaha bersepadu dalam pasaran sumber utama untuk mempamerkan keupayaannya dalam membolehkan pertumbuhan perniagaan dan sebagai pusat pelancongan global terkemuka.

 

Kedudukan teratas Dubai mencerminkan keberkesanan kempen berbilang geografi dan tawaran kepelbagaiannya merentas sektor.

 

Nilai jumlah aliran modal FDI ke semua sektor di Dubai melebihi Dh26 bilion (RM31.53 bilion) daripada 618 projek FDI yang diumumkan pada 2021, meningkat sebanyak 5.5% daripada 2020.


 

dubai

 


Dasar dan perundangan baharu yang diterima pakai untuk menyelaraskan ekonomi UAE dengan perkembangan global dan pemastautin jangka panjang yang ditawarkan kepada pelabur dan usahawan akan menyaksikan Dubai dan sektor pelancongannya mengekalkan momentum FDI sehingga 2022 dan seterusnya.

 

Dubai memperkenalkan visa berbilang kemasukan lima tahun untuk pekerja syarikat multinasional pada 2021, menambah kepada inisiatif yang dilancarkan sebelum ini.

 

Inisiatif Golden Visa yang menyasarkan pelabur, usahawan dan bakat khusus. Dubai juga memperkenalkan program Bekerja Maya dan Bersara di Dubai.

 

Kedudukan teratas Dubai dari segi pekerjaan yang dicipta oleh FDI ke dalam pelancongan membuktikan bahawa persekitaran pelaburan teladan yang dibangunkan oleh Dubai akan terus menarik, mengekalkan dan mengembangkan kewangan serta modal insan.

 

Selain itu, Lapangan Terbang Dubai berada di landasan yang betul, setelah mengekalkan kedudukannya sebagai lapangan terbang antarabangsa paling sibuk di dunia dengan 29.1 juta penumpang, dan mengumumkan suku tersibuknya sejak 2020.
 


 

dubai
Lapangan Terbang Antarabangsa Dubai merupakan yang tersibuk di dunia.

 


Ini adalah hasil daripada kejayaan menangani krisis dan apa yang dilihat di Dubai hari ini adalah hasil daripada tindak balas yang sempurna terhadap wabak yang dicapai melalui keseimbangan antara melindungi kesihatan dan kesejahteraan rakyat sambil meminimumkan kesan kepada perniagaan dan ekonomi.

 

Dubai sedang berkembang pesat dalam semua sektor ekonomi dan sosial, menarik perniagaan, bakat, pelabur dan pelancong beramai-ramai. Dubai pantas menjadi Bandar Masa Depan dunia, didorong oleh rangkulan maksimum teknologi, peraturan yang santai dan pembaharuan.

 

Semua ini akan mengakibatkan peningkatan trafik, dan menekankan keperluan untuk meningkatkan keselamatan, kapasiti dan kecekapan ruang udara Dubai yang memainkan peranan penting.

 

Dubai telah membuktikan keberanian apabila dengan cekap menguruskan lebih daripada 1,338 pergerakan pesawat setiap hari melalui lapangan terbang Dubai, sebelum pandemik COVID-19.

 

Menguruskan trafik udara yang menduduki tempat pertama di dunia untuk penumpang antarabangsa sejak 2014, dan Dubai telah mengendalikan kira-kira 1.115 bilion penumpang dalam lebih 7.47 juta penerbangan sejak lapangan terbang itu mula beroperasi pada 1960.


 

dubai

 


Dubai melaksanakan prosedur pertama rantau ini untuk Enhanced Wake Turbulence Separation (eWTS) dalam zon terkawal. Ia adalah sebahagian daripada visi untuk menjadikan Dubai lapangan terbang untuk dunia, meningkatkan ruang udaranya dan kecekapan lapangan terbang bersama dengan keuntungan syarikat penerbangan.

 

Pasca COVID industri mesti bekerja merentasi semua aspek penerbangan untuk menyeragamkan peraturan dan memacu pertumbuhan. UAE dijangka membangunkan draf peraturan mengenai Vertiport pada suku pertama 2023 dan menerbitkannya pada suku keempat 2023 untuk dilaksanakan pada suku pertama 2024.

 

Bilangan organisasi dron komersial berdaftar GCAA semakin meningkat. Dengan mendaftarkan 20,000 pengguna dron persendirian, 870 dron komersial, dan 181 organisasi dron komersial untuk mengendalikan dron.

 

Perkembangan masa depan termasuk Pengurusan Trafik Tanpa Pemandu, operasi UA Berjadual, Operasi Malam, Operasi Pesawat Tanpa Pemandu Berbilang, Operasi Pesawat Tanpa Pemandu Autonomi, Mobiliti Udara Bandar, Penghantaran Pesawat Tanpa Pemandu, Pesawat Tanpa Pemandu Berkelajuan Tinggi dan Pesawat Tanpa Pemandu Ketinggian Tinggi.

 

Kawalan Trafik Udara boleh memainkan peranan besar dalam mengurangkan pelepasan karbon dengan mengguna pakai teknologi baharu yang boleh membantu syarikat penerbangan merancang laluan yang lebih cekap dan bekerjasama dengan pihak berkepentingan lain untuk membantu mengurangkan kesan karbon keseluruhan.

 

Platform B2B industri lapangan terbang terbesar di dunia mempunyai tumpuan tajam pada kemampanan untuk membantu industri penerbangan mencapai industri lapangan terbang yang lebih mampan yang bertujuan untuk mengurangkan jejak karbon tahun ke tahun.

 

Untuk hotel di Dubai menjangkakan hampir dengan kapasiti penuh pada bulan-bulan terakhir tahun ini kerana berpuluh-puluh ribu peminat bola sepak merancang untuk menggunakan negara jiran sebagai pangkalan untuk Piala Dunia Qatar 2022.


 

qatar

 


Kumpulan penyokong menempah hotel di Dubai secara beramai-ramai, dengan sehingga 100 penyokong merancang untuk bertapak di sebuah hotel dan pergi ke Doha untuk perlawanan pada November dan Disember.

 

Minat paling ramai datang daripada negara yang mempunyai sejarah panjang kejayaan di Piala Dunia Fifa, yang diadakan setiap empat tahun dan membuat penampilan pertamanya di Timur Tengah mulai 21 November.

 

Penyokong daripada pasukan Amerika Selatan dan kuasa Eropah mencipta permintaan paling banyak untuk bilik hotel, kerana peminat menjangkakan negara mereka akan mencapai peringkat akhir kejohanan.

 

Kita melihat Dubai sebuah kota masa depan walau cuaca masih panas selama 6 bulan dengan perkembangan serba maju ke depan.


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags