Hubungan rapat UAE-Israel, bagaimana reaksi Malaysia? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 20 October 2022

Hubungan rapat UAE-Israel, bagaimana reaksi Malaysia?

 

 

PADA tahun 2015, saya telah dijemput untuk menyertai projek pembangunan Bandar Malaysia sebagai pengurus. Saya teruja dan diminta menghantar CV tetapi kemudian diberitahu projek telah dihentikan. Tidak tahu mengapa.

 

Sepanjang di UAE dari 2001 saya telah terlibat dengan pembangunan Dubai Internet City, Dubai Media City dan 5 bandar.  

 

Kemudian saya terlibat dengan Nakheel untuk 17 projek bandar seperti Palm Jumeira, Palm Jebel Ali, International City dan pelbagai yang memberi saya pengalaman walau asalnya saya graduan Komputer Sains dan Statistik.

 

Pengalaman yang cukup dihormati untuk saya mencurahkan pula kepada pembangunan Bandar Malaysia, tetapi tiada rezeki.

 

 

wainuiomata

 

 

Saya terbaca kabinet telah bersetuju untuk 'revisit' dari segi pembangunan dan pakej-pakej akan ditentukan.

 

"Dan kalau boleh kita nak supaya dari segi prinsipnya, kita nak lebih ramai pihak yang terlibat di dalam pakej-pakej tersebut, tidak dikuasai oleh satu atau dua syarikat. Jadi modelnya berbeza," kata Perdana Menteri Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob baru-baru ini.

 

Pembangunan Bandar Malaysia akan dilaksanakan secara berfasa di mana model campuran pembangunan pengangkutan yang selamat untuk pejalan kaki dan pergerakan orang ramai, termasuk kenderaan tidak bermotor seperti basikal.

 

Saya mencari berita dari Agensi Berita Emirates (WAM) dan akhbar Inggeris dalam talian UAE namun tiada satu pun melaporkan. Pelik juga kerana perkara ini terjadi di UAE.

 

Perdana Menteri memaklumkan yang kedua-dua negara bersetuju meningkatkan tahap hubungan sedia terjalin kepada perkongsian strategik, berlangsung dalam semangat kekeluargaan yang memperlihatkan keakraban Malaysia-UAE.

 

Ismail Sabri menambah hubungan rapat yang kira menyebabkan suasana perbincangan dalam keadaan sangat mesra dan penuh kekeluargaan.

 

Sheikh Mohamed menghargai sumbangan rakyat Malaysia yang bekerja di UAE dan menjemput lebih ramai warga Malaysia berkhidmat dalam bidang-bidang kepakaran tertentu. Sekarang ada lebih 6,000 rakyat Malaysia berada di seluruh UAE.


 

wainuiomata
Rundingan perdagangan bebas antara Perdana Menteri Israel Naftali Bennett dan ketua de facto UAE, Putera Mahkota Abu Dhabi Mohammed bin Zayed Al-Nahyan pada April 2022.

 

 

Sementara itu, UAE sedang berusaha untuk mengembangkan hubungan ekonomi dengan Israel kepada lebih daripada AS$1 trilion sepanjang dekad akan datang, kata Menteri Ekonomi Abdulla Bin Touq, mengukuhkan hubungan selama setahun yang telah menghasilkan perniagaan bernilai berbilion dolar.

 

UAE telah menandatangani lebih 60 memorandum persefahaman dengan Israel sejak menormalkan hubungan pada 2020 dan menjangkakan kemasukan perdagangan dalam dua tahun akan datang, Bin Touq memberitahu persidangan maya dari A.S., di mana beliau mengetuai peringkat tinggi delegasi perniagaan.

 

UAE melihat sektor termasuk pertahanan, tenaga dan keselamatan makanan.

 

UAE mempunyai perdagangan dua hala bernilai AS$600 hingga AS$700 juta, dan mempunyai dana berbilion dolar yang telah diumumkan bersama antara kedua-dua negara,  bergerak ke dalam banyak bidang peluang ekonomi.

 

UAE sedang mencari untuk mencipta lebih AS$1 trilion dolar aktiviti ekonomi sepanjang dekad akan datang.

 

 

wainuiomata
Dari kiri, Menteri Luar Bahrain Abdullatif bin Rashid Al-Zayani, Perdana Menteri Israel Benjamin Netanyahu, Presiden Amerika Donald Trump, Menteri Luar Emirat Abdullah bin Zayed Al-Nahyan menandatangani Perjanjian Abraham di White House pada 15 September 2020.

 

 

Apa yang dipanggil Abraham Accords adalah satu kejayaan bersejarah, dipuji oleh para pemimpin termasuk AS ketika itu.

 

Presiden Donald Trump sebagai langkah ke arah menjalin keamanan di Timur Tengah. UAE adalah negara Arab pertama selepas Mesir dan Jordan yang secara rasmi mengiktiraf Israel.

 

Kerajaan Israel berkata pada masa itu bahawa perjanjian itu akan membawa kepada pelaburan berbilion dolar. Bahrain, Maghribi dan Sudan juga telah mengiktiraf Israel berikutan diplomasi  daripada Amerika.

 

Jangkauan itu telah dilabelkan sebagai pengkhianatan oleh rakyat Palestin dan menyebabkan sedikit rasa malu semasa perang 11 hari tahun ini di Gaza tetapi tidak menjejaskan usaha untuk membina hubungan diplomatik dan ekonomi.

 

UAE mengumumkan awal bulan ini merancang untuk memperdalam hubungan perdagangannya dalam ekonomi yang berkembang pesat di Asia dan Afrika, dan menarik AS$150 bilion pelaburan asing ketika ia menghadapi persaingan yang semakin meningkat daripada Arab Saudi yang berwajaran tinggi serantau.

 

"Kami menyaksikan sejarah dalam pembikinan, melihat perkembangan mantap hubungan yang panjang, mendalam dan membuahkan hasil antara jiran semula jadi Timur Tengah," kata pengerusi eksekutif dana pelaburan OurCrowd Arabia, Al-Binali yang melihat hubungan perniagaan yang semakin berkembang antara Israel dan UAE sebagai menang-menang untuk semua orang.

 

"Terdapat banyak sinergi semula jadi antara kemahiran dan pengalaman perniagaan dan teknologi Israel dan UAE, sehingga saya menjangkakan hasil kerjasama kami lebih hebat daripada jumlah bahagian yang sudah mengagumkan.

 

"Kami sedang melihat projek bersama dalam logistik, teknologi perubatan, teknologi  dan keselamatan siber, untuk menamakan hanya beberapa sektor di mana kerja sudah maju."

 

 

wainuiomata
Dua negara Arab iaitu Bahrain dan UAE menjalin hubungan diplomatik dan perdagangan dengan Israel.

 

 

Al-Binali juga menegaskan bahawa, pada akhir lawatan bulan lepas, beberapa perjanjian perniagaan telah dipersetujui pada dasarnya.

 

Untuk itu, tarif akan dikeluarkan atau dikurangkan ke atas 96% barangan yang didagangkan antara negara, termasuk makanan, ubat, berlian, barang kemas, baja dan bahan kimia lain.

 

Majoriti tugas akan diketepikan serta-merta, dan yang lain akan dikeluarkan sehingga lima tahun dari sekarang. Projek-projek yang akan dikenakan tarif akan dikenakan kadar yang lebih rendah.

 

Dorian Barak, presiden bersama Majlis Perniagaan UAE-Israel, menjangkakan untuk melihat kira-kira 1,000 syarikat milik Israel beroperasi dari atau melalui UAE menjelang akhir tahun, termasuk anak syarikat Israel, pejabat perwakilan, operasi jualan, pengedaran, dan usaha niaga baharu.

 

Penyelidikan yang disediakan di Universiti Tel Aviv, menunjukkan nilai import Israel dari UAE adalah lebih daripada dua kali ganda eksportnya tahun lepas, tetapi pakar lain mengatakan bahawa Israel mempunyai lebih banyak keuntungan daripada perdagangan dengan UAE dalam masa depan.

 

Eksport UAE ke Israel dijangka berkembang 0.5% menjelang 2030, menurut WAM, dan FTA akan menambah AS$1.9 bilion kepada ekonomi negara dalam tempoh lima tahun.

 

UAE mahukan individu yang bernilai tinggi, pelancong, usahawan, syarikat permulaan dan teknologi termaju tetapi “Israel mungkin akan meraih ganjaran ekonomi langsung yang lebih besar. Israel hanya mempunyai lebih banyak keuntungan daripada UAE.

 

 

wainuiomata

 

 

UAE akan melihat kemasukan syarikat Israel yang ingin menubuhkan ibu pejabat serantau untuk menyasarkan perniagaan di Timur Tengah, Asia Selatan dan Timur Jauh yang lebih besar.

 

Rakyat Israel melihat Dubai sebagai hab untuk melibatkan diri dengan Timur Tengah yang lebih luas, benua kecil India dan Timur Jauh. Ini akan menjadi transformasi untuk perniagaan Israel di rantau ini.

 

UAE akan menjadi pasaran eksport semula serantau utama bagi barangan Israel. Dijangkakan  produk Israel muncul di rak kedai dan di kilang di rantau ini sekarang.

 

Mengatakan  Israel adalah pemain kontroversi di rantau ini, jadi perdagangan dengan UAE akan memberikannya peluang ke pasaran serantau yang belum diterokai tetapi bukan "pas VIP."

 

Bila Arab Saudi adalah ekonomi Arab terbesar dan akses kepada pasarannya diharapkan dan mengiktiraf apabila ia mengecualikan produk Israel yang dieksport dari UAE daripada konsesi tarif keutamaan di bawah perjanjian dengan negara-negara Teluk yang lain.

 

Arab Saudi bukan sahaja akan memberikan pasarannya kepada Israel melalui Dubai. Orang Saudi akan mahu mendapatkan sesuatu yang besar sebagai balasan untuk akses ke pasaran terbesar Teluk.

 

UAE mempunyai perjanjian perdagangan bebas, menyumbang sebahagian besar eksport dan eksport semula Dubai.

 

 

wainuiomata

 

 

Boikot Arab telah menjadi lemah selama bertahun-tahun dan FTA Israel-UAE adalah paku utama dalam kerandanya.

 

Berdagang dengan UAE mungkin tidak akan menamatkan boikot Arab terhadap Israel tetapi menjadikannya tidak relevan dari perspektif perniagaan.

 

Kita tunggu dan lihat perdagangan antara UAE dan Israel terus menguasai, maka UAE semakin menarik sebagai negara Arab dan Islam apabila Malaysia sama menjemput untuk pembangunan Bandar Malaysia, apakah barang Israel akan sama kita terima?            

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags