Membina terusan Palm Cove di Dubai Waterfront | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 8 September 2022

Membina terusan Palm Cove di Dubai Waterfront

 

 

SAYA melihat Projek Selatan Nakheel yang amat besar sebagai satu cabaran dengan teknologi semakin canggih dan saya menjaga telekomunikasi yang begitu cepat perkembangannya. Pelbagai projek yang disusun dengan perancangan melibatkan begitu ramai konsultan dan syarikat pembinaan.

 

Sebagai ketua telekomunikasi yang bertanggungjawab dan diberi amanah memastikan segalanya berjalan lancar dan progresif, saya akur dengan bebanan kerja yang bertambah.

 

Kedua-dua projek, Palm Jebel Ali dan Dubai Waterfront berjalan serentak dengan mendahulukan Dubai Waterfront yang sebahagian terletak di darat dan mudah untuk pembangunan, bukan dari pulau rekaan.

 

Kamu banyak berbincang dengan saya mengikuti kerana minat yang mendalam untuk projek hartanah yang luas dengan pelbagai reka bentuk dan landskap. Di mana untuk permulaan dilancarkan projek Palm Cove yang dibina terusan.

 

 

fudzail
Terusan Palm Cove

 

 

Pada tahun 2007, Nakheel memilih Kumpulan Jan De Nul sebagai kontraktor utama untuk menjalankan kerja-kerja penggalian projek terusan. Projek ini adalah sebahagian daripada aktiviti darat Projek Waterfront Dubai yang lebih luas, sebuah projek penjanaan semula bandar dengan gabungan tujuan kediaman, komersial dan berehat dari kesibukan.

 

Tugasan Kumpulan Jan De Nul terutamanya terdiri daripada tiga bahagian: penggalian kering terusan sepanjang 6 km, perlindungan pantai, dan pemasangan dinding penahan.

 

Secara keseluruhan, digali 5 lembangan utama 200 m lebar. Untuk ini, penggalian lebih daripada 8 juta m3 bahan batuan, yang digunakan semula di darat dan di luar pesisir. Dengan melindungi bahagian selatan terusan dengan batu sepanjang 5 km dengan jumlah keseluruhan 1 juta tan batu.

 

Di sebelah utara dibina 9 km tembok penahan konkrit. Dengan projek ini, Kumpulan Jan De Nul mengakses segmen baharu kerja-kerja kejuruteraan awam kering di Dubai.

 

Pemaju induk Nakheel mula membanjiri laluan pertama daripada empat laluan air di Terusan Palm Cove, yang akan mempunyai kapasiti 4.2 juta meter padu air. Boleh disifatkan banjir sebagai "pencapaian utama" dalam pembangunan Waterfront.

 

 

fudzail
Proses membanjirkan kawasan Dubai Waterfront

 

 

Apabila siap, Terusan Palm Cove akan mempunyai lima marina, batu laluan pejalan kaki dan sistem pengangkutan bersepadu. Kebanjiran terusan itu menandakan langkah pertama dalam menghidupkan komuniti tepi laut ini.

 

Berjalan selari dengan garis pantai, Terusan Palm Cove akan mengambil masa kira-kira dua minggu untuk diisi sepenuhnya. Terusan itu sendiri adalah 140 meter lebar dan lapan kilometer panjang.

 

Keempat-empat laluan air, termasuk Terusan Palm Cove, Terusan Pelabuhan Bandar Waterfront, Terusan Pelabuhan Selatan dan sebahagian Terusan Arab, dijangka disambungkan menjelang 2009.

 

Terusan Palm Cove akan mempunyai lapan jambatan kenderaan dan dua jambatan pejalan kaki apabila siap pada penghujung tahun 2008.

 

Selaras dengan visi Nakheel untuk melahirkan komuniti yang mampan, kajian penuh telah dijalankan oleh pakar marin untuk memastikan pemecah ombak tidak mengganggu terumbu luar pesisir semula jadi.

 

 

fudzail
Bata dibina sebagai terumbu pemecah ombak terusan.

 

 

Waterfront ialah pembangunan waterfront terbesar di dunia dan akan mengubah 1.4 bilion kaki persegi padang pasir dan laut menjadi sebuah bandar yang akan menempatkan 1.5 juta orang.

 

Waterfront kini membentuk kira-kira 65 peratus daripada jumlah simpanan tanah Nakheel.

 

Berukuran 13 kilometer dengan 7.5 kilometer, ia akan menjadi dua kali ganda saiz pulau Hong Kong dan lebih besar daripada Manhattan dan Beirut.

 

Pembangunan Waterfront telah berjalan dengan baik waktu itu dengan 60 peratus kejuruteraan awam, infrastruktur dan utiliti siap di 700 hektar Madinat Al Arab.

 

Terdapat cukup hartanah dalam pembinaan untuk menempatkan 750,000 orang.

 

Kontrak itu adalah salah satu daripada beberapa yang baru-baru ini diberikan di Dubai Waterfront. Satu kontraktor, Wade Adams memenangi kontrak kerja awam untuk kedua-dua komponen Veneto dan Badrah projek itu, manakala Mammut Group sedang membina 1,042 pangsapuri dan 146 rumah bandar di Badrah.

 

 

fudzail
Pembinaan Terusan Palm Cove

 

 

Tiada diberikan nilai kontrak individu tetapi kerja itu adalah sebahagian daripada anggaran pakej kontrak bernilai AS$3.2 bilion yang akan diberikan pada separuh pertama projek.

 

Kontrak lanjut akan dikeluarkan untuk kerja infrastruktur dan utiliti, termasuk telekomunikasi dan pembinaan empat persimpangan. Reka bentuk juga sedang disediakan untuk Menara Komersial Badrah Gate.

 

Dubai Waterfront akan terdiri daripada komponen pedalaman dan enam pulau tebus guna dengan menuntut tanah pada kadar yang cukup pantas untuk mengisi Stadium Wembley London setiap bulan.

 

Komponen lain projek itu termasuk Madinat Al Arab, Daerah Terusan dan Bandar Waterfront.

 

Pembinaan sedang dijalankan di daerah B dan C Madinat Al Arab, termasuk Omran, sebuah kompleks penginapan yang akhirnya akan menempatkan 60,000 buruh.

 

 

fudzail
Sebahagian daripada Dubai Waterfront sudah siap sepenuhnya.

 

 

Terusan Palm Cove dan tiga jambatan terusan 160m juga dalam pembinaan waktu itu.

 

Samsung, Dutco Balfour Beatty dan Emirates Road Contracting adalah antara kontraktor lain yang terlibat dalam projek itu.

 

Kebanyakan projek akan berada di tangan pemaju pihak ketiga, manakala Nakheel akan membangunkan selebihnya.

 

Mana-mana pemaju yang membeli sebidang tanah perlu mematuhi Peraturan Kawalan Reka Bentuk yang ditetapkan oleh Nakheel. Jadi Nakheel bertindak sebagai pengawal selia serta pemaju induk.

 

Pembangunan itu merancang untuk menampung populasi 1.5 juta apabila siap.

 

 

fudzail

 

 

Dijangkakan 60% daripada populasi ini datang daripada pemacu pertumbuhan dalam Dubai Waterfront  yang akan menjadi dua kali ganda saiz Pulau Hong Kong  dan 40% dari Dubai sendiri.

 

Kerajaan UAE mempunyai modal untuk melabur dalam infrastruktur, dan selagi ini berterusan maka penduduk akan bertambah dan peluang pekerjaan akan diwujudkan. Orang ramai mahu tinggal di mana mereka mempunyai peluang dan gaya hidup dan inilah yang Dubai cipta.

 

Dan tidak ada sebab mengapa Dubai dan Dubai Waterfront tidak dapat mencapai ini; kerana kerajaan UAE mempunyai keupayaan untuk melabur dalam infrastruktur.

 

Ciri utama Waterfront:

• Jumlah keluasan: 14,000 hektar

• Madinat Al Arab: 700 hektar

• Daerah Terusan: 240 hektar

• Taman Boulevard: 100 hektar

• Dinding dermaga: Menjangkau 3,350 meter linear

• Lima marina: Meliputi kawasan seluas 82 hektar

• Kawasan kediaman Badra: 1,042 pangsapuri dan 146 rumah bandar

• Kawasan kediaman Veneto: 1,400 vila dan rumah bandar serta 1,200 pangsapuri bertingkat rendah

 

 

fudzail

 

 

Saya yakin Dubai Waterfront akan terhasil sebagaimana Palm Jumeirah yang terus berkembang dengan semakin ramai penduduk di Dubai yang sekali ganda dari sepuluh tahun dahulu.

 

“Nothing is Impossible” untuk Dubai walaupun penduduk tempatan terus mengecil dengan kehadiran ekspatriat dari seluruh dunia!

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags