Mendakap aspirasi revolusioner Lina Kurdish di Aleppo | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 22 June 2023

Mendakap aspirasi revolusioner Lina Kurdish di Aleppo


 

 

SELAIN kota Damsyik, saya ingin melawat bandar Aleppo kerana sahabat saya berbangsa Kurdish dari Aleppo. Saya tertarik dengan Kurdish kerana kecantikan wanita dan pengikut Sunni di tengah Syiah yang memerintah Damsyik.

 

Dengan populasi rasmi 2,132,100 (bancian 2004), Aleppo ialah bandar Syria terbesar sebelum Perang Saudara Syria; bagaimanapun, kini Aleppo mungkin bandar kedua terbesar di Syria selepas ibu kota Damsyik.

 

Laluan terpendek antara Damsyik dan Aleppo ialah 347.58 km. Masa memandu adalah lebih kurang 4 jam 9 minit.


 

aleppo

 


Aleppo kekal sebagai pusat puisi tradisional Arab, muzik, masakan, dan kraftangan. Juga merupakan pusat intelektual, dengan Universiti Aleppo (1960), sebuah institut muzik, dan beberapa madrasah.

 

Muzium arkeologi Aleppo memaparkan artifak purba yang ditemui di utara Syria di beberapa tapak arkeologi utama.

 

Kawasan yang terjejas, termasuk Sheikh Maqsoud dan Ashrafieh di utara bandar Aleppo, dan lebih daripada 50 kampung di kawasan Shahba, berada di bawah kawalan majlis awam Kurdish, yang bergabung dengan Pentadbiran Autonomi Syria Utara dan Timur.

 

Terletak di persimpangan beberapa laluan perdagangan dari alaf ke-2 B.C., Aleppo diperintah berturut-turut oleh orang Het, Assyria, Arab, Mongol, Mameluk dan Uthmaniyyah.

 

Benteng abad ke-13, Masjid Agung abad ke-12 dan pelbagai madrasah abad ke-17, istana,  merupakan sebahagian daripada fabrik bandar yang unik dan padu.

 

Kubu kota Aleppo yang monumental, menjulang di atas suq, masjid dan madrasah di kota berdinding lama, adalah bukti kekuatan tentera Arab dari abad ke-12 hingga ke-14.


 

citadel
Kubu Kota atau Aleppo Citadel

 


Dengan bukti pendudukan masa lalu oleh tamadun sejak abad ke-10 B.C., benteng itu mengandungi sisa-sisa masjid, istana dan bangunan mandian.

 

Kota berdinding yang tumbuh di sekitar kubu itu mempunyai bukti susun atur jalan Graeco-Roman awal dan mengandungi sisa-sisa bangunan Kristian abad ke-6.

 

Tembok dan pintu gerbang zaman pertengahan, masjid dan madrasah yang berkaitan dengan pembangunan Ayyubiyah dan Mameluke, dan masjid-masjid kemudiannya dan istana zaman Uthmaniyyah.

 

Di luar tembok, suku Bab al-Faraj ke Barat Laut, kawasan Jdeide di utara dan kawasan lain di selatan dan barat, kontemporari dengan tempoh pendudukan kota berdinding ini mengandungi bangunan dan kediaman keagamaan yang penting.


 

parafrasa

 

parafrasa

 


Perubahan asas Aleppo berlaku dalam 30 tahun sebelum inskripsi, termasuk pemusnahan bangunan, dan pembangunan bangunan baru yang tinggi dan jalan melebar.

 

Banyak tempoh sejarah telah meninggalkan pengaruh mereka dalam fabrik seni bina Aleppo. Sisa-sisa struktur dan unsur Hittite, Helenistik, Rom, Byzantine dan Ayyubiyah digabungkan dalam Kubu Besar yang masih hidup.

 

Campuran pelbagai bangunan termasuk Masjid Agung yang diasaskan di bawah Bani Umayyah dan dibina semula pada abad ke-12; Madrasa Halawiye abad ke-12, yang menggabungkan jenazah katedral Kristian Aleppo, bersama-sama dengan masjid dan madrasah lain, suq dan khan mewakili gambaran luar biasa aspek sosial, budaya dan ekonomi yang pernah menjadi salah satu bandar terkaya bagi seluruh umat manusia.

 

Aleppo ialah contoh luar biasa bandar Ayyubiyah abad ke-12 dengan kubu tenteranya dibina sebagai pusat tumpuan berikutan kejayaan Salahudin Ayubbi menentang Tentera Salib.

 

Karya abad ke-13-14 termasuk menara besar dan jambatan masuk batu mengukuhkan kualiti seni bina. Di sekeliling benteng di dalam bandar terdapat banyak masjid dari tempoh yang sama termasuk Madrasah al Firdows, yang dibina oleh Daifa Khatoun pada 1235.


 

Madrasah al Firdows
Madrasah al Firdows di Aleppo, Syria dibina pada tahun 1235.

 


Terdapat tiga pusat utama untuk penduduk Kurdish di Syria, bahagian utara Jazira, Wilayah Euphrates tengah di sekitar Kobanî dan di barat kawasan sekitar Afrin. Semua ini berada di sempadan Syria-Turki.

 

Hubungan Wilayah Kurdistan–Syria ialah hubungan dua hala antara Wilayah Kurdistan dan Syria. Wilayah Kurdistan dan Syria adalah berjiran.

 

Majoriti penduduk adalah Muslim Sunni, tetapi terdapat juga sejumlah besar Alawites dan Kristian. Sebuah komuniti Armenia yang besar telah ditubuhkan di Aleppo apabila kira-kira 50,000 pelarian Armenia menetap di sana selepas Perang Dunia I.

 

Orang Kurdish ialah kumpulan etnik Iran yang berasal dari kawasan pergunungan Kurdistan di Asia Barat, yang merentangi tenggara Turki, barat laut Iran, utara Iraq, dan utara Syria.

 

Saya mengikuti  wanita Kurdish bernama Lina, salah seorang daripada banyak aktivis berani menggunakan media sosial untuk menggambarkan keganasan yang berlaku ke atas orang awam yang terperangkap di Aleppo, kawasan yang dikepung, dikuasai pemberontak tanpa tempat selamat untuk melarikan diri.

 

Mereka terperangkap dalam keadaan yang paling tragis, dikelilingi oleh kematian dan kemusnahan sebagai bom tong, klorin dan hujan fosforus dari langit.

 

Sebagai aktivis yang dikenali, mereka tidak boleh melarikan diri ke kawasan yang dikuasai rejim, di mana orang awam timur Aleppo telah ditembak, ditangkap atau dihantar ke barisan hadapan untuk berperang. Permainan mereka adalah permainan menunggu.

 

Apabila satu lagi perjanjian gencatan senjata runtuh, Lina baru sahaja menyiarkan video di Twitter. Berdiri di balkoni, dia menstabilkan kamera dengan satu tangan, bunyi tembakan tanpa henti di latar belakang.


 

syria
Perang saudara di Syria yang bermula 2011 dan kini sepatutnya dalam gencatan senjata antara puak bersengketa yang sesekali bertempur di kawasan tertentu.

 


“Rejim penjenayah Assad dan Iran telah mematahkan gencatan senjata dan kembali menyerang orang awam,” katanya. Dalam video lain dia menyelar masyarakat antarabangsa kerana gagal bertindak balas terhadap penderitaan manusia yang melanda Syria.

 

“Bukankah hak kita … sebagai revolusioner yang menolak penindasan dan perhambaan, yang menyeru kebebasan dan maruah untuk menghadapi rejim yang tidak adil ini dengan suara dan demonstrasi aman kita tanpa terdedah kepada penangkapan atau kepada jenis penyeksaan atau pembunuhan atau pemindahan yang paling teruk? ” Lina bertanya.

 

Namun, di sebalik ketakutan dan kesunyian antarabangsa yang memekakkan telinga atas penghapusan Free Aleppo, dia mengekalkan kepercayaan bahawa orang ramai akan bangkit, menunjukkan solidariti mereka dan menyeru pemimpin politik mereka untuk bertindak.

 

Ketika kekejaman yang mengerikan sedang dilakukan di seluruh bandar, dia merayu kepada Twittersphere: 'Manusia di seluruh dunia, jangan tidur! Anda boleh melakukan sesuatu! Bantah sekarang!’

 

Lina tidak mematuhi stereotaip barat yang malas tentang wanita Syria/Muslim sebagai lemah dan tunduk, sebagai tidak mempunyai agensi, ditindas terutama oleh budaya dan agama mereka sendiri.


 

syria
Pada Februari 2023, berlaku pula gempa bumi di Syria. 

 


Dia juga tidak sesuai dengan gambaran orientalis tentang pembangkang Assad sebagai semua militan jihad yang gila. Dia seorang wanita Arab yang kuat, revolusioner.

 

Dia tidak menerima kezaliman domestik Assad mahupun menyerang pasukan pendudukan asing.

 

Melalui kemunculan di kamera, dia dengan tegas menolak adat istiadat sosial tradisional, yang sering menyebabkan wanita tidak kelihatan atau diam. Perjuangannya adalah perjuangan menentang fasisme, imperialisme dan patriarki.

 

Itulah Aleppo yang terus di hati saya dengan keramahan penduduk Kurdish biar masih tidak aman dengan peperangan. Sesungguhnya saya teringat-ingat kawan saya yang asyik bercerita tentang Kurdish dan Aleppo. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags