Merindui Aqaba di Laut Merah | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 21 December 2023

Merindui Aqaba di Laut Merah

 

 

DALAM bersiap, saya melihat bandar Amman cukup tenang dan aman. Tinggal di hotel di tengah bandar dan melihat kenderaan, boleh dikatakan penduduk ramai memiliki kenderaan lama, tetapi ada juga yang baru.

 

Saya terus menatap peta di dinding hotel dan terpandang gambar pemandangan bandar Aqaba di Laut Merah. Laut paling masin dari semua laut yang menghubungkan ke lautan tanpa satu sungai pun bertemu dengan laut. Hipotesis popular tentang asal usul nama Laut Merah ialah ia mengandungi cyanobacteria yang dipanggil Trichodesmium erythraeum, yang menjadikan air yang biasanya biru-hijau menjadi coklat kemerahan.

 

 

aqaba

 

 

Terletak di hujung selatan Jordan dan kalau memandu selama empat jam dari Amman, Aqaba ialah bandar pantai yang menakjubkan di Laut Merah yang menjadikan percutian pantai yang sempurna dipenuhi dengan pengembaraan, kemewahan dan kelonggaran.

 

Di Jordan, terdapat 27 kilometer garis pantai yang ditemui di sepanjang Laut Merah yang terletak di luar pantai Afrika Timur dan semenanjung Arab Saudi. Walaupun ia dipanggil Laut Merah, ia tidak betul-betul merah. Ia dinamakan untuk jenis alga tertentu yang terdapat di dalam air yang memberikan warna coklat kemerahan. Dipercayai nama itu juga berasal dari pergunungan merah yang mengelilingi laut.

 

Pelabuhan Aqaba di selatan bandar di sepanjang Laut Merah berfungsi sebagai sebahagian besar ekonomi yang membawa masuk kontena melalui pelabuhan, serta kapal persiaran yang mempromosikan pelancongan di Timur Tengah. Selain itu, Laut Merah terkenal dengan pilihan menyelam dan snorkeling dengan banyak pilihan yang terletak di sepanjang pantai dan di pusat peranginan tepi laut.

 

Di utara, terdapat kawasan perlindungan di Taman Keamanan Laut Laut Merah yang dikongsi antara Israel, Jordan dan Wilayah Palestin. Taman terlindung ini mengandungi air yang mempunyai kemasinan yang lebih tinggi daripada air di sekelilingnya. Di dalam taman, airnya lebih jernih dan hangat.

 

Bandar Aqaba mempunyai salah satu kadar pertumbuhan penduduk tertinggi di Jordan pada tahun 2011, dan hanya 44% daripada bangunan di bandar itu telah dibina sebelum 1990. Banci khas untuk bandar Aqaba telah dijalankan oleh jabatan perangkaan Jordan pada 2007, jumlah penduduk Aqaba mengikut banci 2007 ialah 98,400. Anggaran penduduk 2022 ialah lebih kurang 200,000.

 

Kota Aqaba telah didiami sejak 4000 SM, ia mencapai kemuncaknya semasa era Rom, apabila orang Rom membina laluan Via Traiana Nova yang berakhir di Aqaba. Juga merupakan garrison Legion Ke-10 Rom Selat Laut.

 

 

aqaba

 

 

Aqaba juga merupakan tapak beberapa pengembaraan Sinbad the Sailor dalam Arabian Nights yang terkenal. Dalam sejarah moden, kota Aqaba terkenal dengan Lawrence of Arabia dan Pertempuran Aqaba, salah satu pertempuran utama dalam Perang Dunia I di Timur Tengah.

 

Khazanah arkeologi terbesar di rantau ini ialah Petra. Petra terletak di lereng timur Gunung Hor di Wādī ʻAraba, bahagian Lembah Rift yang mengalir dari Teluk Aqaba di Laut Merah ke Laut Mati. Skrip tertua yang ditulis dalam abjad Arab ditemui di Wadi Rum di Gabenor Aqaba, dan bermula pada abad ke-4.

 

Ada empat universiti iaitu Universiti Jordan (cawangan Aqaba), Universiti Amerika Aqaba, Universiti Teknologi Aqaba dan Universiti British Aqaba.

 

Air di Laut Merah di Jordan sebenarnya 35% lebih masin daripada kebanyakan laut, yang memberikan beberapa manfaat kesihatan kepada perenang. Kemasinan yang tinggi meningkatkan peredaran dan diketahui membantu dengan keadaan kulit. Walaupun Laut Mati yang terkenal berdekatan di Jordan adalah lebih masin dan paling menyembuhkan, Laut Merah di Jordan juga menawarkan beberapa unsur penyembuhan.

 

Kedudukan Aqaba yang strategik di hujung timur laut Laut Merah antara benua Asia dan Afrika telah menjadikan pelabuhannya penting sepanjang beribu-ribu tahun.

 

Kota purba itu dipanggil Elath, diterima pakai dalam bahasa Latin sebagai Aela dan dalam bahasa Arab sebagai Ayla. Lokasinya yang strategik dan berdekatan dengan lombong tembaga menjadikannya hab serantau untuk pengeluaran dan perdagangan tembaga pada zaman Chalcolithic.


 

aqaba

 


Aela menjadi uskup di bawah pemerintahan Byzantine dan kemudiannya menjadi takhta bergelar Katolik Latin selepas penaklukan Islam sekitar AD 650, apabila ia dikenali sebagai Ayla; nama Aqaba adalah lewat abad pertengahan.

 

Pemberontakan Arab Besar Pertempuran Aqabah mengakibatkan kemenangan bagi pasukan Arab ke atas pembela Uthmaniyyah.

 

Lokasi Aqaba bersebelahan dengan Wadi Rum dan Petra telah meletakkannya dalam segi tiga emas pelancongan Jordan, yang mengukuhkan lokasi bandar itu pada peta dunia dan menjadikannya salah satu tarikan pelancong utama di Jordan.

 

Aqaba ditadbir oleh Pihak Berkuasa Zon Ekonomi Khas Aqaba, yang telah menjadikan Aqaba sebagai bandar bebas cukai rendah cukai, menarik beberapa projek mega seperti Ayla Oasis, Saraya Aqaba, Marsa Zayed dan pembesaran Pelabuhan Aqaba.

 

Mereka dijangka menjadikan Aqaba sebagai hab pelancongan utama di rantau ini, selain Tabuk di Arab Saudi. Bagaimanapun, aktiviti perindustrian dan komersial kekal penting, kerana kedudukan bandar yang strategik sebagai satu-satunya pelabuhan negara.

 

Aqaba terletak betul-betul di seberang sempadan dari Eilat, begitu juga satu-satunya pelabuhan Israel di Laut Merah. Selepas Perjanjian Damai Israel Jordan 1994 terdapat rancangan dan harapan untuk mewujudkan kawasan pelancongan dan ekonomi rentas sempadan, tetapi beberapa rancangan itu telah menjadi kenyataan.

 

Dikelilingi oleh pergunungan yang megah, pantai berpasir putih, dan langit yang cerah dan cerah secara konsisten, Aqaba mengalu-alukan pelawat dari seluruh dunia sepanjang tahun. Bagi mereka yang gemar menyelam dan snorkeling, lokasi pantai Aqaba dan perairan cetek dan hangat adalah rumah kepada karang berwarna terang dan hidupan laut yang sangat kaya.

 

 

waionuiomata

 

 

Aqaba juga merupakan rumah kepada beberapa tapak menyelam, seperti kapal lama yang karam dan tangki karam yang boleh diakses dan diterokai dengan mudah oleh penyelam dari pantai.

 

Tapak menyelam Japanese Garden di Aqaba ialah lokasi yang sangat popular untuk pemain snorkel di mana mereka boleh melihat penyu, barakuda dan formasi karang yang indah.

 

Selain itu, Aqaba terdiri daripada banyak pusat peranginan pantai bertaraf 5 bintang dan restoran pelbagai masakan, menyediakan pelbagai hiburan untuk seisi keluarga.

 

Ayla, destinasi tepi laut seluas 4.3 juta meter persegi Aqaba menawarkan pelbagai pengalaman yang menyeronokkan dan tidak dapat dilupakan, termasuk acara muzik dan tarian, aktiviti seni dan kraf, sukan air, menaiki bot, menunggang kuda, kelas golf dan rawatan spa.

 

Lebih-lebih lagi, Aqaba bukan sahaja sebuah bandar yang penuh dengan pengembaraan dan kelonggaran tetapi ia juga mempunyai kepentingan menurut Bible. Laut Merah adalah tempat yang disebut dalam Bible di mana Musa menyeberang, menyatakan, “Kemudian Musa menghulurkan tangannya ke atas laut, dan sepanjang malam itu Tuhan menghalau laut itu dengan angin timur yang kuat dan mengubahnya menjadi tanah kering. Air terbelah” (Keluaran: 14:21).

 

Lokasi Aqaba yang selesa di Laut Merah menjadikannya mudah diakses melalui darat, udara dan laut untuk pelawat tempatan dan antarabangsa. Mengunjungi Aqaba semasa perjalanan ke Jordan pastinya akan memperkayakan lagi percutian Jordan.

 

 

waionuiomata

 

 

Saya ingin ke Aqaba tetapi wang sudah kehabisan setelah kembara dan memerlukan untuk kembali ke Dubai, UAE. Sebagai usahawan dan bekerja waktu itu bersama Yusuf Islam, banyak perkara perlu difikirkan dalam bermusafiran di Timur Tengah.

 

Saya pasti kembali ke Aqaba suatu masa jika umur panjang dan Allah memberi laluan. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags