Penduduk Palestin dipaksa berbogel semasa ditahan, dijatuhkan maruah oleh rejim zionis | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 4 January 2024

Penduduk Palestin dipaksa berbogel semasa ditahan, dijatuhkan maruah oleh rejim zionis

 

 

DALAM lawatan ke Gaza, saya dibawa meninjau janda-janda dan wanita Palestin yang suami sama ada terkorban, dibunuh dan ditangkap dengan kejam oleh Israel.

 

Ramai yang masih muda dengan anak yang sama dibawa ke perkumpulan di sebuah perkhemahan.

 

Saya menatap wajah-wajah yang walau dalam kesugulan namun masih boleh tersenyum dan bermesra. Seolah tiada kesengsaraan dan penderitaan yang berlaku.

 

Seorang datang dan bertanya, “Adakah saya tidak mahu mangambil seorang wanita ini?”

 

Saya terkejut namun bertanya, “Apakah wanita-wanita ini akan mengikut saya balik ke Malaysia.”

 

Pertanyaan yang tidak mengandungi hasrat untuk berkahwin lagi. Arwah ayah saya telah berkahwin dengan sembilan wanita dengan wanita pertama di Arab Saudi dan yang lain Melayu. Saya tidak berniat hanya pertanyaan.

 

 

waionuiomata
Gambar fail bertarikh 23 Oktober 2023 oleh Anadolu Agency seorang wanita mengendom dua anaknya untuk mendapatkan bekalan air minuman di Gaza.

 

 

Seorang wanita menjawab, “Tidak, kami tetap di tanah Palestin dan suami harus berada di Gaza untuk mempertahankan bumi kelahiran.

 

Saya tersenyum mendengar kerana wanita-wanita ini mempunyai semangat yang tinggi biar mati dan berkubur ditanah milik Palestin. Kami terus bercakap dengan wanita-wanita yang di mata saya kelihatan menawan dan cantik.

 

Saya tidak sanggup tinggal di Gaza dengan keadaan perang dan kekejaman Zionis yang memenjara orang Palestin secara terbuka.

 

Tuhan telah menjadikan orang Palestin begitu kuat walau diseksa dan menderita sepanjang hidup.

 

Orang Palestin menjadi hero yang dalam kehidupan sementara sentiasa menempuh cabaran dan dugaan dengan pihak Zionis yang sentiasa bercita-cita mengambil alih seluruh tanah yang diwarisi.

 

Kerana itu Israel mesti bertanggungjawab untuk mendedahkan di mana hampir 3,000 orang awam Palestin. Termasuk kanak-kanak serta beratus-ratus wanita yang telah diculik dari rumah dan pusat perlindungan.

 

Saya menggesa masyarakat antarabangsa untuk memberi tekanan kepada Israel untuk menamatkan dasar kehilangan secara paksa.

 

Menurut maklumat yang diterima, tentera Israel telah menahan ratusan rakyat Palestin di kawasan kejiranan Sheikh Radwan di Gaza City.

 

Antaranya ialah berpuluh-puluh wanita yang dibawa ke Stadium Yarmouk, dan diarah menanggalkan tudung dan digeledah oleh tentera. Ramai daripada mereka juga mengalami penderaan, pukulan dan gangguan yang jelas.

 

 

waionuiomata

 

 

Lelaki Palestin, termasuk kanak-kanak semuda 10 tahun dan warga emas berumur 70 tahun ke atas, apa lagi OKU dipaksa menanggalkan semua pakaian kecuali seluar dalam dan berbaris dengan cara memalukan di hadapan wanita yang ditahan.

 

Ratusan orang awam tambahan telah ditangkap di Jabalia al-Balad dan kemnya, utara Gaza, dan di kawasan kejiranan timur Kota Gaza, di mana mereka tertakluk kepada dasar tidak berperikemanusiaan dan sadis yang sama oleh anggota tentera Israel.

 

Menurut satu maklumat yang saya baca di web, yang dikumpulkan daripada analisis komprehensif berpuluh-puluh testimoni dan klip video, tentera Israel kerap meletupkan pintu dan melontar bom semasa serbuan mereka ke atas rumah dan pusat perlindungan Palestin.

 

 

waionuiomata

 

 

Tentera Israel kemudian menyerbu bangunan untuk menembak, membunuh, dan membunuh semua orang di dalam. Sama ada tanpa sebab yang jelas, atau untuk jenayah semudah dua orang awam bercakap antara satu sama lain.

 

Mereka kemudiannya memaksa mana-mana mangsa yang terselamat keluar dari rumah atau tempat perlindungan, memaksa lelaki itu untuk berbogel sepenuhnya manakala wanita dicari dan diganggu.

 

Organisasi hak asasi manusia yang berkumpul di Gaza itu menekankan tentera Israel terus menahan sejumlah besar wanita, termasuk gadis muda, ibu bersama anak-anak mereka, dan wanita tua.

 

Seorang wanita yang ditahan berusia lebih 80 tahun. Semua mangsa dikenakan layanan kejam dan tidak berperikemanusiaan manakala dalam tahanan, termasuk menanggalkan tudung mereka secara paksa.

 

Pihak NGO menerima keterangan yang mengesahkan bahawa tahanan wanita diancam dengan rogol, termasuk tahanan yang dibebaskan. Dalam adegan sadis, seorang wanita diangkut dengan trak tentera Israel bersama sekumpulan lelaki berbogel, kata kumpulan hak asasi manusia.

 

 

waionuiomata

 

 

Tentera Israel telah sengaja menerbitkan rakaman dan gambar yang mengejutkan yang menunjukkan tahanan Palestin. Baik lelaki dan perempuan awam dalam keadaan yang memalukan, dalam usaha untuk merendahkan orang Palestin dan menjatuhkan maruah mereka.

 

Menurut NGO, majoriti lelaki Gaza yang ditangkap dibawa ke pusat soal siasat awal di dalam kawasan yang diserbu tentera Israel.

 

Di sana, mereka dipaksa untuk menjawab soalan sambil berbogel, digari, dan ditutup mata, dan diancam atau diseksa oleh tentera Israel yang menuntut mereka memberikan maklumat tentang puak Palestin.

 

Sebahagian daripada mereka akhirnya dibebaskan, manakala yang lain dibunuh.

 

Beratus-ratus lagi dibawa ke kem tahanan tentera di dalam Israel, di mana mereka tertakluk kepada keadaan penahanan yang tidak berperikemanusiaan, penyeksaan sistematik dan kebuluran, dan penyiasatan yang keras dan menyalahi undang-undang bertujuan untuk mengeluarkan maklumat tentang aktiviti orang lain, seperti jiran dan ahli keluarga.

 

 

waionuiomata

 

 

Sebuah kumpulan pemantau melaporkan tiada pengiraan tepat bagi tahanan berikutan dasar kehilangan yang dikuatkuasakan oleh Israel yang berterusan, kesukaran menerima laporan di Semenanjung Gaza disebabkan oleh bilangan orang yang dipindahkan yang tinggi, dan gangguan komunikasi Internet dan hampir keseluruhannya.

 

Bagaimanapun, anggaran awal mencadangkan lebih 3,000 rakyat Palestin ditahan, termasuk hampir ratusan wanita dan gadis muda.

 

Testimoni yang dikumpul oleh pasukan Pemantau daripada tahanan yang baru dibebaskan menyatakan bahawa mereka telah menanggung segala bentuk penyeksaan dan penganiayaan, termasuk dipukul di seluruh badan dengan cara yang berbeza, pemerasan, kelaparan, dan layanan buruk.

 

Mereka tidak dibenarkan bertemu dengan peguam atau menerima lawatan daripada Jawatankuasa Palang Merah Antarabangsa, dan mengesahkan  tahanan warga emas turut dipukul dan dihina dengan teruk.

 

Di samping tangan dan kaki tahanan semua peringkat umur dibelenggu semasa pemindahan dan penahanan.

 

Orang ramai dibelenggu dan ditutup mata untuk jangka masa yang lama tanpa makan atau minum, manakala sesiapa yang cuba meminta sesuatu dihadapkan dengan keganasan dan penghinaan.

 

 

waionuiomata

 

 

Kempen penangkapan rambang Israel telah menyasarkan doktor, jururawat, wartawan, guru, jurutera, pembela hak asasi manusia, pekerja dalam organisasi kemanusiaan dan orang tua.

 

Penghilangan paksa sebagai penangkapan, penahanan, penculikan atau apa-apa bentuk perampasan kebebasan oleh ejen negara atau oleh orang atau kumpulan orang yang bertindak dengan kebenaran, sokongan, atau persetujuan negara, diikuti dengan keengganan untuk mengakui perampasan kebebasan ini atau dengan penyembunyian nasib atau keberadaan orang yang hilang itu, yang menempatkan orang tersebut di luar perlindungan undang-undang. Tahanan Semenanjung Gaza tertakluk kepada semua keadaan ini.

 

Negara dikehendaki mempertimbangkan kehilangan secara paksa sebagai jenayah yang boleh dihukum oleh undang-undang dengan penalti yang sewajarnya, memandangkan keseriusannya yang melampau, di bawah Konvensyen Antarabangsa 2006 untuk Perlindungan Semua Orang daripada Penghilangan Paksa, yang berkuat kuasa pada 2010.

 

Perjanjian turut menyatakan kehilangan secara paksa adalah menyalahi undang-undang dan layak sebagai "jenayah terhadap kemanusiaan" jika dilakukan secara meluas atau mengikut kaedah, seperti yang dilakukan oleh tentera Israel di Semenanjung Gaza.

 

Tentera Israel telah menahan lebih 3,000 orang yang masih tidak diketahui keberadaannya, dan tidak mengeluarkan maklumat mengenai mereka.

 

Perjanjian juga tiada sebarang keadaan luar biasa, sama ada keadaan perang atau ancaman perang, ketidakstabilan politik dalaman, atau sebarang kecemasan awam lain, boleh digunakan sebagai justifikasi untuk kehilangan secara paksa.

 

 

waionuiomata

 

 

Saya menggesa menekan pihak berkuasa Israel supaya mendedahkan nasib tahanan dari Semenanjung Gaza, membebaskan mereka, dan menyiasat pelanggaran berat yang telah mereka lakukan.

 

Semuga Gaza dan seluruh Palestin kembali ke tangan orang Palestin.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

 

 

Portfolio Tags