Penstrukturan semula Nakheel melancarkan projek Palm Jebel Ali | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 13 October 2022

Penstrukturan semula Nakheel melancarkan projek Palm Jebel Ali

 

 

LAPORAN mengatakan Nakheel bersedia untuk melancarkan semula dan menjenamakan semula projek Palm Jebel Ali cukup menggembirakan saya.

 

Pelan induk Palm Jebel Ali sedang dikaji semula dengan butiran lanjut tidak lama lagi. Palm Jebel Ali telah dibekukan sejak pertengahan 2008 sewaktu saya menjadi staf sebelum dikurangkan pekerja lebih 70%.


 

fudzail

 


Nakheel melancarkan logo baharu, dan mendedahkan gergasi hartanah itu berada di belakang kempen pemasaran "Kebahagiaan bukan satu-satunya".

 

Nakheel juga memulakan semula Palm Deira, dinamakan semula sebagai Kepulauan Deira, yang kemudiannya ditukar kepada Kepulauan Dubai.

 

Kepulauan Dubai akan mengukuhkan kedudukan Dubai itu sebagai destinasi pilihan global untuk penduduk, pelawat dan pelabur.

 

Kisah mercu tanda utama Dubai dalam banyak cara dengan kisah bandar itu sendiri. Mereka adalah koleksi pertama global, sangat moden. Dubai Mall ialah destinasi gaya hidup yang paling banyak dikunjungi di dunia. Burj Al Arab mempunyai beberapa rekod dunia untuk namanya, termasuk atrium hotel tertinggi.

 

Dubai juga terkenal kerana berjaya menghadapi keadaan yang sukar. Seluruh pulau buatan terpaksa dibina untuk menempatkan Burj Al Arab. Burj Khalifa, bangunan tertinggi di dunia, muncul sebagai bahagian tengah daerah baharu, memecahkan banyak rekod dunianya sendiri ketika melakukannya.

 

Satu lagi projek di tengah-tengah identiti bandar ini ialah Palm Jumeirah, sebuah pulau buatan yang saya menjadi staf awal dan kini menempatkan beberapa hotel paling terkenal dan rumah supermewah. Baru-baru ini, salah satu rumah agamnya dijual pada harga AS$82 juta, jualan rumah paling mahal dalam sejarah bandar itu.


 

fudzail
Sheikh Mohammed bin Rashid Al Maktoum meninjau dari menara paling ikonik di Palm Jumeirah.

 


Dengan beberapa langkah, Palm Jebel Ali, gema pulau buatan manusia yang lain jauh di pantai Dubai, terpaksa mengatasi cabaran yang lebih besar, dengan tapak itu tidak aktif sejak lebih 10 tahun dan kerja mungkin akan dimulakan semula pada pembangunannya.

 

Nakheel sedang menyemak semula rancangannya untuk Palm Jebel Ali. Bukti untuk menyokong keputusan itu kukuh. Di tengah-tengah rancangan Nakheel ialah kenaikan harga hartanah Dubai.

 

Jabatan Tanah Dubai merekodkan Ogos sebagai bulan jualan berprestasi terbaik dalam tempoh 12 tahun, dengan nilai keseluruhan sekitar AS$6.6 bilion.

 

Hartanah tepi pantai mewah mendahului. Ejen hartanah melaporkan kenaikan 300 peratus dalam nilai mereka. Reka bentuk Palm Jebel Ali memberi peluang kepada beribu-ribu lagi.

 

Bahagian Dubai yang lebih tua juga terkenal dengan pelancongan, terutamanya banyak hotel yang melapisi lingkaran luar. Sektor itu juga menyaksikan pertumbuhan yang kukuh.

 

Baru-baru ini, sejumlah hotel baharu di UAE telah diumumkan dan penghunian bilik serta jualan penerbangan terus meningkat dengan populariti.

 

Rancangan untuk memulakan semula Palm Jebel Ali akan pergi lebih mendalam daripada perniagaan boleh mengakibatkan kemunculan pusat bandar ketujuh Dubai yang sangat diperlukan, menyusuli dari Deira/Bur Dubai, Downtown, Dubai Creek Harbour, The Palm Jumeirah-Dubai Marina-JLT, Dubai South dan Kepulauan Dubai.


 

fudzail

 


Adalah penting untuk diingat kemungkinan pemulihan semula projek itu masih dalam peringkat awal.

 

Jika ia disahkan, infrastruktur perlu dirancang dan ia akan mengambil masa sekurang-kurangnya beberapa tahun sebelum hartanah pertama dibina. Pakar meramalkan yang paling awal boleh dibuka adalah tiga hingga empat tahun dari sekarang.

 

Nakheel juga menghampiri perjanjian penstrukturan semula hutang bernilai AS$4.6bn, kerana kumpulan di sebalik mercu tanda seperti Palm Jumeirah mempercepatkan rancangan untuk memanfaatkan permintaan yang melonjak untuk hartanah di UAE.

 

Kumpulan milik kerajaan itu telah berunding dengan sekumpulan bank pinjaman dan rundingan itu ditetapkan untuk membiayai semula 11 bilion dirham UAE hutang sedia ada dan mengumpul Dh6 bilion untuk memulakan pembangunan Palm Jebel Ali, projek pinggir laut yang terhenti.

 

Permintaan untuk hartanah pantai telah meningkat dalam beberapa tahun kebelakangan ini hasil daripada pengendalian pandemik coronavirus  dengan kerajaan mengekalkan ekonomi secara relatif terbuka.

 

Orang Rusia juga telah menetap di UAE sebagai tempat perlindungan daripada perang di Ukraine.

 

Ketika golongan kaya sekali lagi berduyun-duyun ke Dubai, harga tenaga yang tinggi mendorong ledakan yang lebih luas di negara Teluk yang kaya dengan minyak.

 

Kumpulan kewangan berpindah ke UAE sebagai pangkalan untuk memberi perkhidmatan kepada rantau ini, di mana lebihan hasil membantu mengurangkan pukulan inflasi yang dirasakan lebih teruk di tempat lain.

 

Nakheel membayar hutang yang lebih rendah dan mendapatkan lebih banyak wang untuk projek baharu, termasuk Palm Jebel Ali.


 

fudzail

 


Palm Jumeirah, pulau buatan manusia yang sinonim dengan glamor Dubai, merupakan salah satu daerah termahal di bandar ini, mencatatkan purata kadar jualan tertinggi pada bulan Ogos  tetapi hampir tidak ada ruang lagi untuk pembangunan baharu.

 

Nakheel merancang untuk membina 1,700 vila dan 6,000 pangsapuri di Palm Jebel Ali, yang satu setengah kali lebih besar daripada Palm Jumeirah.

 

Purata harga jualan pada tahun hingga Ogos meningkat 9% dengan pangsapuri naik 8 peratus dan vila 16%. Walau bagaimanapun, penilaian kekal di bawah paras tertinggi terakhir pada 2014, selepas itu harga minyak yang lebih rendah mencetuskan kemerosotan dalam ekonomi serantau.

 

Pada Ogos, volum urus niaga meningkat 70 peratus berbanding bulan pada 2021. Untuk tahun setakat ini, volum telah mencapai paras tertinggi sejak 2009, apabila gelembung sebelumnya meletus semasa krisis kewangan global.

 

Nakheel berada di tengah-tengah bencana hutang apabila terpaksa berpaling kepada jiran Abu Dhabi untuk pinjaman bailout $20bn untuk mengelakkan kemungkiran bon yang merosakkan.

 

Tetapi penganalisis memberi amaran bahawa ledakan hartanah ini juga mungkin kehabisan tenaga.

 

Purata sewa mencatatkan pertumbuhan hampir rekod, meningkat hampir satu perempat tahun itu hingga Ogos. Bagaimanapun, dengan pertumbuhan jualan yang sudah surut, mungkin melihat kadar pertumbuhan sewa mula sederhana dalam masa terdekat.


 

fudzail

 


Dubai Hills Estate, Downtown Dubai, dan Dubai Marina kekal sebagai pilihan utama dalam kalangan pelabur bernilai tinggi, manakala pelabur tiket kecil menumpukan pada kawasan pinggir bandar, seperti Dubailand, Damac Hills 2, Business Bay dan Jumeirah Village.

 

Pasaran hartanah Dubai akan memecahkan rekod sebelumnya pada 2022. Sudah tentu ia satu petanda yang baik untuk hartanah Dubai, bidang utama berprestasi mengikut piawaian mereka.

 

Walaupun peningkatan dalam permintaan dan harga hartanah mewah di Dubai telah memacu pasaran, pertumbuhan dalam segmen hartanah mampu milik yang menunjukkan prestasi yang menyeluruh.

 

Dengan momentum yang tinggi ini, 2022 pastinya akan berakhir dengan rekod pemecahan rekod untuk hartanah Dubai.

 

Jabatan Tanah Dubai berkata Ogos merupakan bulan jualan berprestasi terbaik dalam tempoh 12 tahun, mencatatkan 9,720 jumlah jualan bernilai sekitar Dh24.3 bilion.

 

Dalam sembilan bulan pertama, jumlah nilai jualan melebihi Dh180 bilion dengan lebih daripada 67,000 transaksi, menjadikannya nilai jualan terbesar yang pernah ada dalam tempoh sembilan bulan pertama tahun itu. Rekod jualan tertinggi Dubai selama sembilan bulan sebelum ini ialah Dh116 bilion, menurut data terkini oleh Jabatan Tanah Dubai.

 

Pakar hartanah menjangkakan momentum yang diperolehi oleh sektor itu berikutan beberapa siri pembaharuan dan inisiatif pro-pelabur akan berterusan hingga 2022 dan 2023.


 

fudzail

 


Sektor ini bersedia untuk mendapat rangsangan tambahan hasil kemasukan modal baharu yang besar dan agak berhati-hati. pelepasan bekalan baharu oleh pemaju kerajaan dan separa kerajaan.

 

Begitulah Dubai bangkit semula dengan Israel sebagai rakan dagang dan ramai rakyat Rusia, India, China terus melabur untuk menambah kemeriahan. 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags