Perang saudara Syria, mengakibatkan berjuta jadi pelarian | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 29 June 2023

Perang saudara Syria, mengakibatkan berjuta jadi pelarian

 

 

SAYA pergi ke Syria pada bulan Ramadan 2010 sebelum perang meletus. Tidak dapat dibayangkan kemusnahan dan kehancuran yang berlaku apalagi ramai kawan dari Kurdish yang menjadi pelarian.

 

Konflik dengan cepat memuncak dan Syria mengalami perang saudara yang memaksa berjuta-juta keluarga pelarian keluar dari rumah mereka. Sebelas tahun kemudian, bilangan pelarian Syria hampir tidak berkurangan dan lebih 13.4 juta orang masih memerlukan bantuan kemanusiaan termasuk 5.9 juta yang sangat memerlukan.

 

Menurut laporan media, terdapat 72,272 pemberontak asing, pejuang ISIL dan SDF, sekurang-kurangnya 455 pengebom berani mati anti-kerajaan dan 246 askar kanak-kanak pemberontak telah terbunuh dalam konflik itu.

 

Seramai 936 daripada warga asing yang terbunuh berada dalam SDF, kebanyakannya Kurd dari bahagian Kurdistan di luar Kurdistan Syria.


 

wainuiomata
Daerah Jobar berdekatan Damsyik di Syria pada tahun 2018.

 


Walaupun majoriti rakyat Syria mengenal pasti dengan beberapa bentuk Islam Sunni, negara ini adalah rumah kepada kepelbagaian besar kumpulan agama dan etnik, termasuk Kurd, Armenia, Turkmen, Alawis, Dua Belas Syiah Muslim, pelbagai denominasi Kristian termasuk Kristian Ortodoks Yunani dan Druze, Yezidis, Baha'is, dan Yahudi.

 

Selepas sebelas tahun, Syria kekal sebagai krisis pelarian terbesar di dunia. Sebahagian besarnya iaitu kira-kira 5.2 juta pelarian telah mendapat perlindungan di negara jiran, terutamanya di Türkiye, Lubnan dan Jordan. Jerman ialah negara tuan rumah bukan jiran terbesar, dengan lebih 620,000 pelarian Syria.

 

Krisis pelarian Syria adalah akibat tindakan keras kerajaan Mac 2011 terhadap demonstrasi awam bagi menyokong sekumpulan remaja yang ditangkap kerana grafiti antikerajaan di bandar selatan Daraa.

 

Penangkapan itu mencetuskan demonstrasi awam di seluruh Syria yang ditindas dengan ganas oleh tentera kerajaan. Konflik dengan cepat memuncak.

 

Hujan lebat, angin kencang dan banjir telah melanda wilayah barat laut negara pada musim sejuk, memusnahkan khemah, bekalan makanan dan menyebabkan puluhan ribu keluarga Syria kehilangan tempat tinggal pada bulan-bulan paling sejuk.

 

Lebih 140,000 orang telah terjejas dan sekurang-kurangnya 25,000 khemah telah musnah.

 

Wabak keganasan di Idlib pada Disember 2019 dan Februari 2020 memaksa tambahan satu juta orang meninggalkan rumah mereka. Majoriti kira-kira 80% daripada mereka yang melarikan diri dari Idlib dan kawasan sekitarnya adalah wanita dan kanak-kanak.


 

wainuiomata
Bandar Idlib yang dikuasai kumpulan pemberontak terus dibedil termasuk terbaharu pada 25 Jun 2023.

 


Pelarian Syria telah mendapatkan suaka di lebih 130 negara, tetapi sebahagian besarnya tinggal di negara jiran di rantau ini, seperti Türkiye, Lubnan, Jordan, Iraq dan Mesir.

 

Türkiye sahaja menjadi tuan rumah penduduk terbesar seramai 3.6 juta. Waktu itu saya ingin ke sempadan Turkiye tetapi tidak sempat.

 

Kira-kira 92% pelarian yang telah melarikan diri ke negara jiran tinggal di kawasan luar bandar dan bandar dengan hanya kira-kira lima peratus tinggal di kem pelarian.

 

Walau bagaimanapun, tinggal di luar kem pelarian tidak semestinya bermakna kejayaan atau kestabilan. Lebih 70% pelarian Syria hidup dalam kemiskinan, dengan akses terhad kepada perkhidmatan asas, pendidikan atau peluang pekerjaan dan sedikit prospek untuk pulang.

 

Kemiskinan dan pengangguran adalah antara cabaran terbesar yang dihadapi pelarian Syria, yang telah diburukkan lagi semasa pandemik COVID-19. Lebih daripada 70% pelarian Syria hidup dalam kemiskinan dan memerlukan bantuan Bank Dunia.

 

Laporan UNHCR menganggarkan bahawa tambahan satu juta pelarian Syria, bersama-sama dengan 4.4 juta ahli komuniti tuan rumah mereka di Jordan, Lubnan dan Iraq, telah ditolak ke dalam kemiskinan sejurus selepas daripada wabak itu.

 

Berjuta-juta orang telah kehilangan mata pencarian dan semakin tidak dapat memenuhi keperluan asas mereka  termasuk mendapatkan air bersih, elektrik, makanan, ubat-ubatan dan membayar sewa.


 

wainuiomata

 


Kemelesetan ekonomi juga telah mendedahkan mereka kepada pelbagai risiko perlindungan, seperti buruh kanak-kanak, keganasan berasaskan jantina, perkahwinan awal dan bentuk eksploitasi lain.

 

Pelarian yang tinggal di kem pelarian atau situasi seperti kem juga menghadapi peningkatan risiko jangkitan COVID-19. Keadaan yang terlalu sesak di kem pelarian menyukarkan untuk mengamalkan langkah kesihatan awam seperti kerap mencuci tangan dan penjarakan fizikal.

 

Sebelas tahun krisis telah memberi kesan yang mendalam kepada kanak-kanak Syria. Mereka telah terdedah kepada keganasan dan serangan sewenang-wenangnya, kehilangan orang yang mereka sayangi, rumah mereka, harta benda mereka dan segala yang pernah mereka ketahui.

 

Mereka telah dewasa tanpa mengetahui apa-apa selain krisis. Hari ini, kira-kira 47% pelarian Syria di rantau ini berumur di bawah 18 tahun dan lebih daripada satu pertiga daripada mereka tidak mempunyai akses kepada pendidikan.

 

Satu malang yang benar-benar menguji ketabahan dan kesukaran yang susah untuk terus hidup.

 

Hak kanak-kanak semasa krisis terjejas setiap hari. Peningkatan bilangan kanak-kanak Syria telah menjadi mangsa buruh kanak-kanak, dengan kes di Lubnan hampir dua kali ganda dalam masa satu tahun sahaja.

 

Hari ini, seluruh generasi kanak-kanak Syria tidak tahu apa-apa selain krisis dan dibuang negeri sepanjang hidup mereka.


 

wainuiomata

 


Daripada serangan udara yang memusnahkan rumah mereka, kepada letupan besar yang mencabut kehidupan mereka yang dahulunya aman, mereka telah melalui kesusahan yang tidak dapat dibayangkan. Tetapi ini tidak menghalang mereka daripada mewujudkan semula rasa normal dan bermimpi besar.

 

Lima kisah kanak-kanak pelarian Syria ini adalah inspirasi. Mereka mengingatkan kita tidak kira kesukaran yang kita hadapi, kemungkinan untuk masa depan sentiasa cerah.

 

Dari media sosial saya mengikuti pelarian Syria berusia empat tahun, Manar sedang belajar untuk sembuh daripada trauma letupan Beirut. Letupan itu mencipta trauma baharu bagi penduduk yang sudah terlalu biasa dengan konflik dan krisis. Tetapi hari ini, pelarian Syria dan mangsa Lubnan sama-sama mula sembuh.

 

Manar menerima sokongan psikologi untuk gangguan tekanan selepas trauma yang ibunya dan ahli psikologi percaya banyak membantunya. Pakar psikologinya menggunakan kaedah mesra kanak-kanak dengan Manar, seperti bernafas, melukis, bermain dan kerja tanah liat.

 

Seorang lagi, Odai berusia enam bulan apabila serangan udara melanda rumahnya di Syria dan dia dan ibu bapanya terpaksa melarikan diri. Selepas bapanya meninggal dunia dan ibunya tidak lagi dapat menjaganya, datuknya membawanya masuk, membawa Odai menyeberangi sempadan untuk tinggal bersamanya di Jordan.

 

Odai yang berusia sepuluh tahun telah menghabiskan hampir seluruh hidupnya di Jordan dan datuknya telah menjadi lebih seperti bapa kepadanya. Tetapi Odai mengimpikan suatu hari nanti kembali ke Syria.

 

"Saya mahu menjadi juruterbang supaya saya boleh terbang kembali ke Syria dan melihat Homs dari langit."


 

wainuiomata

 


Itulah harapan penduduk Syria yang masih berharap untuk pulang seperti sebelum perang namun harapan tinggal harapan. Mereka perlu ke negara-negara lain untuk menyambung kehidupan dan pastinya menjadi orang Syria yang terbuang negeri dan kehilangan identiti.

 

Begitulah antara jutaan kisah pelarian Syria yang ada tiba di Malaysia dan tidak mungkin pulang ke negaranya untuk tahun mendatang. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags