Pilihan raya Malaysia masuk kali ke-15, UAE baharu hendak cecah empat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 27 October 2022

Pilihan raya Malaysia masuk kali ke-15, UAE baharu hendak cecah empat

 

 

 

 

MALAYSIA akan mengundi pada 19 November 2022 kali ke-15 sementara di Emiriah Arab Bersatu (UAE) baharu hendak mencatat kali keempat, itu pun tahun hadapan.

 

Begitu pun, kerajaan dan sistem politik di UAE mungkin mendatangkan kejutan budaya untuk ekspatriat dan pendatang.

 

Selepas sejarah politik yang bergelora, UAE memperlihatkan dirinya sebagai masyarakat yang progresif dan bertolak ansur.

 

Walau bagaimanapun, pengkritik terus mempersoalkan sama ada ini benar-benar berlaku.

 

Saya sebagai seorang ekspatriat (ketika itu), adalah penting untuk memahami sistem politik di UAE dan mendapatkan pemahaman tentang cara kebebasan politik berbeza.


 

fudzail
Pilihan raya umum UAE ketiga diadakan pada 2019. Yang keempat dijadual tahun hadapan.

 


UAE menjadi persekutuan berperlembagaan pada tahun 1971.

 

Sejak itu telah berkembang menjadi salah satu persekutuan terkaya di dunia di sebalik eksport minyak yang menguntungkan.

 

UAE memperlihatkan dirinya sebagai salah satu negara paling liberal di Teluk, yang berkompromi dengan budaya dan kepercayaan lain; namun, tuntutan ini tertakluk kepada perdebatan sengit.

 

UAE terdiri daripada tujuh emiriah; masing-masing mempunyai pemimpin Emir sendiri dan mempunyai kuasa untuk menguruskan sumber sendiri secara autonomi. Tujuh emiriah tersebut adalah Abu Dhabi, Dubai, Sharjah, Ras Al Khaimah, Ajman, Umm Al Quwain, dan Fujairah.

 

Tujuh Emir itu membentuk Majlis Tertinggi Persekutuan (FSC), yang memilih Presiden dan kabinet UAE. FSC ialah pihak berkuasa tertinggi UAE, memegang kuasa perundangan dan eksekutif.

 

 

fudzail
Jawatankuasa Pilihan Raya Kebangsaan UAE bagi pilihan raya 2019.

 


Di bawah FSC ialah Majlis Kebangsaan Persekutuan (FNC), yang terdiri daripada 40 ahli dengan tempoh empat tahun.

 

Separuh daripada ahli FNC dilantik oleh Presiden dan separuh lagi dipilih oleh rakyat; setiap emiriyah mempunyai bilangan wakil tertentu bergantung pada saiznya.

 

Majlis mempunyai keupayaan untuk meluluskan atau menolak rang undang-undang persekutuan, memeriksa Belanjawan Umum Tahunan, dan membuat cadangan kepada FSC.

 

Sistem politik di UAE mempunyai perlembagaan, yang berkuat kuasa pada tahun 1996. 152 artikel dalam perlembagaan UAE merangkumi segala-galanya daripada objektif mewujudkan perundangan kepada hak warganegara.

 

Ketua kerajaan UAE ialah Presiden, Mohamed bin Zayed bin Sultan Al Nahyan; beliau juga bertindak sebagai Emir Abu Dhabi. Mohammed bin Rashid Al Maktoum, Emir Dubai, ialah Naib Presiden dan Perdana Menteri.


 

Mohamed bin Zayed bin Sultan Al Nahyan
Mohamed bin Zayed bin Sultan Al Nahyan

 


Tiada parti politik di UAE, bagaimanapun, penglibatan politik dan penglibatan rakyat semakin berkembang. Pemilihan Presiden dan Naib Presiden berlaku setiap lima tahun; walau bagaimanapun hanya FSC mengambil bahagian dalam tinjauan pendapat, jadi orang ramai tidak dapat bersuara.

 

Orang ramai mengundi pada 20 daripada 40 ahli FNC, dan penglibatan telah meningkat dengan ketara. Pilihan Raya UAE berkembang dengan pesat sejak rakyat menerima hak untuk mengundi ahli FNC pada tahun 2006.

 

Dalam pilihan raya pertama, kurang daripada 7,000 rakyat mengundi, tetapi menjelang 2015 ini telah meningkat kepada lebih 220,000; sekitar satu pertiga daripada warga dewasa. Bagi undian 2019, angka ini meningkat kepada lebih 330,000.

 

Undian untuk ahli FNC berlaku setiap empat tahun. Sebanyak 555 calon mendaftar untuk pilihan raya 2019, menunjukkan minat terhadap FNC semakin meningkat. Tambahan pula, 194 daripada calon ini memohon dalam tempoh 24 jam pertama. Secara keseluruhan, 200 permohonan datang daripada wanita.

 

Presiden berkata wanita harus membentuk sekurang-kurangnya 40% daripada ahli majlis. Ia juga menandakan peningkatan yang ketara daripada satu perlima permohonan daripada wanita pada 2015.

 

Rekod daftar pemilih menunjukkan peningkatan lebih daripada 50% untuk mengundi bagi pilihan raya 2019. Paling ketara, 61% daripada 337,738 pengundi yang mendaftar adalah di bawah umur 40 tahun; lebih sedikit daripada separuh (50.6%) adalah wanita.


 

fudzail

 


Akhir 1980-an dan awal 1990-an menyaksikan masa yang sukar; percubaan rampasan kuasa di Sharjah (1987), pasukan UAE menyertai Perang Teluk (1991), dan kejatuhan Bank of Credit and Commerce International (BCCI), di mana keluarga pemerintah Abu Dhabi memiliki 77%. UAE akhirnya berdamai dengan Iran.

 

Selepas kejatuhan kewangan pada 2008, ledakan itu terhenti, dengan Dubai memerlukan bantuan kewangan yang ketara daripada Abu Dhabi.

 

Pembentukan Majlis Kuasa Lembut UAE dan pelancaran Strategi Kuasa pada 2017 direka untuk meningkatkan reputasi negara di luar negara; dan juga mendapat manfaat daripada warisan dan budaya UAE di pentas global.

 

Setelah mengumumkan strategi itu, kerajaan menyatakan merancang untuk mewujudkan reputasi UAE sebagai "negara moden dan bertolak ansur yang mengalu-alukan semua orang di seluruh dunia".

 

Pengkritik UAE mengatakan bahawa promosi toleransinya mempunyai had yang ketat, dengan kerajaan terus menghapuskan sebarang ungkapan politik negatif.

 

Pengkritik menunjukkan contoh aktivis hak asasi manusia dipenjarakan dan beberapa kumpulan dilarang masuk ke negara ini sepenuhnya.

 

Walaupun kebebasan untuk menjalankan ibadah agama ditetapkan dalam undang-undang, kerajaan memantau dengan ketat perkara ini.


 

fudzail

 


Sebelum UAE menemui minyak pada tahun 1950-an, ekonominya bergantung kepada perikanan dan industri mutiara yang merosot. Walau bagaimanapun, sejak eksport minyak bermula pada awal 1960-an, ekonomi negara telah berubah.

 

Menurut kerajaan, sektor ekonomi yang paling menonjol menyumbang kepada KDNK ialah minyak dan gas (30%), perdagangan borong dan runcit (12%), kewangan (9%), dan pembinaan (8%). Bertujuan untuk mempelbagaikan ekonomi dan memanfaatkan perkongsian ekonomi global dengan sekutu untuk meningkatkan kemakmuran.

 

UAE telah menghadapi tiga pilihan raya tetapi pegawai dan calon mendapati sukar untuk menjawab soalan yang biasa ditanya: mengapa semua orang tidak boleh mengundi?

 

Selebihnya majlis itu akan dilantik secara langsung oleh kerajaan, yang ditadbir oleh keluarga  yang memindahkan kuasa daripada bapa kepada anak lelaki

 

Mengapa tidak ada rancangan untuk semua orang mengundi seperti seluruh dunia? Orang ramai bertanya mengapa orang ini dipilih dan bukan orang itu?


 

fudzail

 


Pilihan raya untuk memperkenalkan perwakilan secara beransur-ansur dan mendidik pengundi dan calon dalam kaedahnya dengan cara yang teratur.

 

Proses itu telah mencetuskan buzz yang ketara, walaupun bercampur dengan kekeliruan dan kemajuan mungkin perlahan, keadaan bergerak ke arah yang betul.

 

Kerajaan tidak mendedahkan bagaimana pengundi dipilih, dan proses pemilihan calon juga tidak jelas.

 

Senarai pemilih yang dikeluarkan, tetapi calon masih tertanya-tanya cara terbaik untuk berkomunikasi dengan penonton mereka, yang hanya membentuk sebahagian daripada populasi.

 

Ada calon memutuskan untuk menjalankan kempen yang menganggap semua orang layak.

 

Yang lain memilih pendekatan yang lebih langsung, bergantung kepada saiz kawasan pilihan raya. Daripada membelanjakan wang untuk pengiklanan, mereka memeriksa senarai pengundi dan memanggil mereka secara individu atau bercakap dengan ketua suku.


 

fudzail

 


Calon boleh membelanjakan sehingga 2 juta dirham ($544,000) daripada wang mereka sendiri atau mengumpul dana daripada komuniti tempatan untuk membiayai kempen mereka. Derma asing adalah dilarang sama sekali.

 

Kerajaan UAE mengadakan seminar untuk calon tentang peraturan berkempen manakala sekurang-kurangnya satu pertubuhan bukan untung mengadakan kursus latihan tentang "cara menjalankan kempen yang berjaya."

 

Tetapi ramai calon masih kelihatan kurang memahami asas kuasa perlembagaan FNC, yang hampir tiada.

 

Janji-janji itu mencerminkan harapan dan aspirasi rakyat tetapi mencerminkan kekurangan pemahaman yang besar mengenai kuasa dan mandat FNC.

 

Terdapat permintaan yang semakin meningkat oleh bekas ahli dan intelektual FNC untuk memberikan kuasa sebenar kepada perhimpunan, memperkenalkan hak mengundi sejagat dan memilih sepenuhnya majlis, yang diwujudkan pada tahun 1972.


 

fudzail

 


Ramai bekas ahli FNC telah mengadu bahawa kerajaan tidak mengendahkan cadangan mereka mengenai isu asas seperti pendidikan, penjagaan kesihatan dan perumahan.

 

Begitulah UAE yang belum demokrasi lagi dengan perjalanan yang belum teratur.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

Portfolio Tags