Terima layanan mesra Imigresen Lubnan semasa memasuki Beirut  | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 6 July 2023

Terima layanan mesra Imigresen Lubnan semasa memasuki Beirut 

 

 

DARI Damsyek saya terus melawat ke Beirut, Lubnan. Di sempadan Syria menamatkan visa dan visa baharu untuk ke Lebanon. Kira-kira 110 km dan perjalanan mengambil masa 2 jam.

 

Menyeberangi sempadan ke Lubnan hanya boleh dibuat dari sebelah Syria disebabkan konflik Israel-Palestin. Ada beberapa bandar sempadan di Syria yang boleh memasuki Lubnan daripadanya. Dari Damsyek, jalan raya sebelah Syria memang baik.

 

Melepasi sempadan Syria ke Lubnan, jalan agak sempit kerana kawasan bergunung-ganang.  Salah satu kawasan sekuriti yang dilalui ialah Bukit Golan yang pernah diduduki tentera Israel semasa perang tahun 1967.


 

beirut

 


Visa masuk boleh didapati dengan mudah di sempadan darat. Hanya memerlukan pasport antarabangsa Malaysia yang masih hidup untuk mendapatkan visa masuk.

 

Tiada bayaran dikenakan untuk visa masuk ke Lubnan dengan syarat tidak tinggal di sana melebihi 48 jam. Tiada bayaran keluar dikenakan.  

 

Pegawai imigresen di sempadan memahami Bahasa Inggeris yang mudah. Selalunya pemegang pasport antarabangsa Malaysia tiada masalah menyeberangi sempadan.

 

Pemandu kereta sewa memberitahu apa yang perlu dibuat di kaunter imigresen sempadan dan dia sendiri yang akan beratur. Dia menunggu sehingga proses mendapatkan visa selesai.

 

Pengalaman menunjukkan masa menunggu di kaunter imigresen tidaklah terlalu lama. Tidak kurang dari satu jam kalau pasport tiada masalah dan borang diisi lengkap.

 

Pastikan pasport tiada bukti memasuki Israel.  Sediakan wang secukupnya untuk bayaran visa jika perlu dan mata wang dolar AS diterima dengan meluas. Imigresen Lubnan peramah dan mesra serta boleh bercakap Bahasa Inggeris dengan baik.

 

Matawang Lubnan ialah Lubnan Lira dengan kadar tukaran AS$1 bersamaan 1500 Lubnan Lira waktu itu.


 

parafrasa
Bandar raya Beirut yang pernah menjadi medan perang akibat penaklukan rejim Zionis, kini pulih dan kembali bersinar. Gambar dirakam pada Januari 2022. - Gambar Rashid khreiss

 


Kos perjalanan agak konservatif. Visa transit di Lubnan adalah percuma untuk 48 jam pertama. Hanya perlu membayar AS$6 sekali lagi untuk visa memasuki Syria semula dari Lubnan.

 

Kesuntukan masa, hanya dua hari menyebabkan tiada rancangan besar di kota Beirut. Pemandangan Beirut amat menarik terutamanya di sekitar pantai Manara di waktu senja.

 

Antara tempat yang sempat dilawati ialah Pantai Manara, Hamra Street dan kereta kabel telefrique cable car di Jounieh. Bayaran naik kereta kabel ini ialah AS$5 untuk seorang.


 

parafrasa

 


Di setiap stesen perhentian kereta kabel ada kedai makan dan kedai cenderahati. Boleh dikatakan semua kedai cenderahati terukir lambang kebangsaan negara Lebanon iaitu pokok cedar.

 

Pekedai selalunya boleh bercakap Bahasa Inggeris dan harga boleh dirunding terutamanya kalau permintaan tinggi. Selalu dipanggil "Paris of the East", Lubnan terletak di pantai timur Laut Mediterranean.

 

Lubnan menjadi penempatan bagi pelbagai peradaban, dari Uthmaniyyah hingga Perancis dan kaya dengan sejarah budaya.

 

Pemandangannya yang menakjubkan, menjadikannya tempat menarik bagi mereka yang ingin mempelajari lebih lanjut mengenai budaya dan sejarah Timur Tengah.

 

Perpecahan 50/50 Lubnan antara Kristian dan Islam menjadikannya salah satu yang paling beragama dan bertolak-ansur di Timur Tengah. Ini tercermin dalam budaya dan seni binanya. Bahasa rasmi adalah bahasa Arab. Walau bagaimanapun penduduk mampu berbahasa Inggeris dan Perancis.

 

Lubnan menawarkan pelbagai aktiviti menarik seperti pemandangan dan pengalaman. Dari pergunungannya yang rimbun dan luas hingga kesibukan Beirut, negara ini penuh dengan peluang. Seorang yang suka mengembara, perjalanan ke Lubnan akan menjadi sesuatu yang sukar dilupa.

 

Kegemilangan gunung Lubnan di perjalanan tidak dapat dilupakan. Sepanjang musim panas, merasakan angin gunung yang sejuk, disertai dengan kehangatan cahaya matahari di atasnya dan aroma menenangkan pohon cedar tempatan.

 

Musim sejuk menawarkan pengalaman yang sama menakjubkan, dengan pemandangan gunung-gunung di puncak putih dan janji pelbagai sukan salji yang menarik untuk disertai. Tidak hairanlah gunung-gunung Lubnan menyediakan percutian yang sempurna sepanjang tahun.


 

parafrasa
Bandar tepi laut, Batroun di Lebanon. - Gambar Christelle Hayek 

 


Saya berjalan di waktu petang dari hotel ke bandar Beirut dan makan di tepian laut Mediterranean. Sungguh meriah dengan penduduk Beirut keluar malam.

 

Tempat semula jadi yang paling indah, Tapak Warisan Dunia UNESCO - Cedars of God. Terletak di lembah Bsharri dan hutan menggabungkan sejarah kaya negara dengan alamnya yang indah. Kayu dari pohon cedar hutan digunakan oleh hampir semua peneroka Lubnan - dari orang Phoenicia kuno hingga ke Uthmaniyyah yang lebih baru.

 

Hutan ada disebut dalam Alkitab dan Epik Gilgamesh. Legenda tempatan mengatakan  pernah menjadi medan perang antara dewa dan manusia. Selepas manusia menang dan memasuki kawasannya,  mulai kehilangan pohonnya dan perlindungan dewa.

 

Tetapi malangnya, kehilangan pokok secara beransur-ansur masih menjadi kenyataan.  Penebangan hutan yang berdekad telah menjadikan hutan lebih kosong daripada pada asalnya.  Dilindungi dengan ketat, yang memerlukan menempah lawatan peribadi dengan pemandu yang diberi kuasa.

 

Semasa melawat pergunungan Lubnan, pastikan untuk memasukkan satu perjalanan ke kampung-kampung tempatan. Sekiranya harus memilihnya dan sarankan Broummana yang terbaik pada musim panas, apabila  dapat menikmati cuaca ringan dan pokok-pokok pinus yang rimbun di jalan-jalan.

 

Terindah di Broummana adalah Grand Hills Hotel yang mewah dengan mempunyai lebih dari 1200 karya seni, termasuk alat antik yang dilukis dengan tangan di lobi utama. Mempunyai ballroom yang luas, gaya hiasan, dan masakan Lubnan yang asli.

 

Hotel turut menyediakan pemandangan gunung Lubnan yang menyenangkan.


 

parafrasa

 


Untuk perjalanan kembali ke masa lalu dengan melawati Baalbek. Turut dikenali sebagai Heliopolis kepada orang Fenisia, adalah tempat pemujaan bagi sejumlah dewa. Tiang dan kuil Rom gergasi Baalbek, yang dibina lebih dari dua abad, membentuk peradaban paling penting dari kerajaan Rom.

 

Byblos, salah satu bandar Phoenician tertua dan terpenting dalam sejarahnya. Menyaksikan kelahiran Phoenician, yang pertama dari siri sumbangan kepada sejarah global dari dunia Arab. Dari cuaca yang lembut hingga jalan-jalan berbatu yang pelik, berjalan-jalan di sekitar Byblos akan membawa perasaan kembali berabad-abad lamanya.

 

Dibina dalam gaya seni bina tradisional Uthmaniyyah, bahagian dalam Masjid Biru Beirut berisi kaligrafi Arab dan candelier yang memukau. Bukti toleransi beragama di negara ini, masjid ini boleh ditemui di sebelah gereja Ortodoks Yunani tertua di Beirut.

 

Patung Our Lady of Lebanon adalah patung perunggu 15-ton perawan Maria, yang terletak di Harissa-Daraoun. Di dasar patung setinggi 8.5 meter itu terdapat sebuah kapel kecil, yang berdiri bersebelahan dengan katedral Maronite yang luas.

 

Peninggalan budaya lain termasuk Istana Moussa, yang terletak di antara Deir-Al-Qamar dan Beit-Eddine. Dibina indah dengan parit dan jambatan, dan lengkap dengan patung-patung lilin seukuran hidup di dalamnya.

 

Sejarahnya lebih menarik kerana dibina dengan tangan sendiri Moussa Abdel Karim Al-Maamari, sepanjang hayatnya. Setelah memenuhi impian lama ini, Moussa membuka istana untuk tatapan umum pada tahun 1969.

 

Saya tidak cukup masa untuk melawat Istana Beit-Eddine, tidak jauh dari Istana Moussa. Dibina pada tahun 1788, istana asalnya menempatkan Emir Bashir Shihab II. Diambil alih akhirnya oleh Uthmaniyyah dan dijadikan bangunan pemerintah.


 

Beit-Eddine
Istana Beit-Eddine

 


Pada tahun 1943, lama setelah pemergian Uthmaniyyah dan semasa pemerintahan Perancis, istana itu diisytiharkan sebagai kediaman musim panas rasmi presiden Lubnan, sehingga kini.

 

Kalau mempunyai banyak masa saya akan tinggal lebih lama di Lubnan. Banyak lagi tempat menarik di sekitar Beirut, seperti muzium perang. Lembah Balbek di kawasan tanah tinggi sesuai untuk dikunjungi.

 

Itulah pengalaman hari pertama di Beirut.  - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

parafrasa

 

 

Portfolio Tags