Apakah D2C akan gantikan pusat pasaran? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 21 July 2023

Apakah D2C akan gantikan pusat pasaran?

 

 

TREND Terus Kepada Pengguna atau Direct to Consumer (D2C) sedang menjadi tanda-tanya kepada penggiat peniagaan e-dagang.

 

D2C merupakan model perniagaan yang memungkinkan pengusaha untuk menjual produk barangan atau keluaran mereka secara langsung ke pengguna tanpa menggunakan perantara atau orang tengah.

 

Umumnya, pendekatan ini dilakukan perusahaan agar dapat berhubung secara langsung dengan pelanggan mereka.

 

Walaupun pada masa ini lebih ramai pembeli beralih kepada peruncitan dalam talian tetapi ini tidak bermakna tidak terdapat keperluan yang semakin meningkat untuk jenama untuk berhubung terus dengan mereka.

 

Sejak dua tahun lalu, pengguna telah mencari hubungan yang lebih tulen terus dengan jenama dan mencari pengalaman pembelian yang lebih diperibadikan, dan jumlah persaingan yang tinggi bermakna terdapat banyak pilihan.

 

Jenama pengguna kini berhadapan dengan tugas untuk mencipta pengalaman yang diterajui pelanggan yang luar biasa. Selamat datang ke kelahiran model terus kepada pengguna.


 

parafrasa

 


Apakah itu terus kepada pengguna?

D2C ialah model peruncitan di mana jenama menjual terus kepada pelanggan baharu. Ia melangkau orang tengah seperti pemborong dan menghapuskan keperluan untuk bersama dengan jenama pasar raya runcit besar dan kedai tradisional luar talian (offline).

 

Jenama produk yang terlibat dalam perniagaan runcit DTC menyimpan produk mereka sendiri dalam stok dan, apabila pelanggan membuat pembelian, jenama itu mengawal permintaan, pembungkusan dan penghantaran produk.

 

Mereka tidak perlu bergantung kepada pihak ketiga untuk menghantar barangan. Ini memberi mereka kuasa untuk berkomunikasi dengan pelanggan secara langsung dan bertanggungjawab ke atas keseluruhan pengalaman pembelian pengguna.

 

Model runcit DTC dicipta untuk pangkalan pengguna yang bijak dan celik digital, dengan jenama DTC terkemuka seperti Warby Parker , Dollar Shave Club berpengkalan diluar negara dilihat boleh mengubah industri kecantikan dan fesyen tradisional dengan personaliti unik mereka dan pendekatan mengutamakan pelanggan.

 

Model peruncitan ini membawa mereka lebih dekat dengan pelanggan, mengukuhkan hubungan dan perhubungan, dan memberi mereka pemahaman secara langsung tentang tingkah laku siapa yang membeli produk mereka dan sebabnya.

 

Jenama borong dan peruncit peruncit tradisional kini menghadapi cabaran terus dari jenama yang lebih kecil dan lebih khusus ini yang sampai terus kepada pelanggan. Malah, sehingga 57% pengeluar kini menggunakan model DTC, dan kini merupakan kategori e-dagang yang paling pesat berkembang di pasaran.

 

Jika dilihat, media sosial terus berkembang. Malah, TikTok hampir sama popular dengan Instagram kini. Dan apa yang unik ialah platform ini seolah-olah tahu apa yang pelanggan suka melaui penyimpanan data data yang berkaitan dengan terus memaparkan kandungan yang sesuai dengan para pelanggan.


 

parafrasa

 


Bagi pemilik jenama, platform pasaran seperti pusat pasaran (marketplace) dianggap sukar digunakan untuk penjenamaan dan mengukuhkan hubungan dengan pelanggan kerana ketepuan pasaran dan terlalu ramai pesaing menempatkan jenama mereka pada satu pentas.

 

Sebagai contohnya untuk sesuatu jenama fesyen, paparan kedai dalam talian dan  pengalaman jenama adalah yang paling penting. Kedua-dua ini amat sukar diperoleh pusat pasaran kerana tiada ruang untuk penyesuaian sehingga visual yang dipersembahkan sangat generik.

 

Ketidakupayaan pelanggan untuk membezakan antara kedua-dua jenama yang bersaing menyukarkan jenama untuk membina saluran jualan sebagai 100% milik mereka. Jenama akan selamanya menjadi ketinggalan dari meluaskan pasaran bersifat individual .

 

Walaupun begitu, ahli pemasaran melihat bahawa platform D2C seperti yang sedang berkembang tidak wujud untuk bersaing dengan pasaran di pusat pasaran. Namun begitu pusat pasaran masih dilihat sebagai pintu masuk  terbaik untuk ahli perniagaan yang baru sahaja menyertai dunia e-dagang.

 

Platform seperti Lazada dan Shopee mempunyai kumpulan pengguna yang sangat besar dan kehadiran mereka telah diterima oleh khalayak yang luas supaya pelanggan berasa biasa dan percaya kepada sesuatu jenama baru.

 

Namun bagi pemilik jenama yang telah terkenal dan dipercayai bagaimanapun tidak seharusnya menjadikan pusat pasaran sebagai saluran jualan tunggal jika mereka mahu membangun jenama mereka secara mampan.

 

Ini adalah kerana DTC lahir daripada perubahan jangkaan pelanggan dan peralihan kepada membeli-belah dalam talian.


 

parafrasa

 


Model ini memberi peluang kepada jenama untuk berhubung terus dengan pelanggan dan mengenali siapa yang membeli mereka, supaya mereka boleh mencipta perjalanan pelanggan yang diperibadikan yang unik untuk setiap pembeli.

 

DTC akhirnya membolehkan peniaga mengambil alih semula kawalan ke atas satu jenama, mewujudkan hubungan yang kukuh dengan pembeli dan mencipta jenama yang menonjol dengan personaliti yang tidak dapat dilupakan. – DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

Portfolio Tags