Jangan biarkan dasar organisasi menghalang perkhidmatan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 31 March 2023

Jangan Biarkan Dasar Organisasi Menghalang Perkhidmatan

 

 

 

USAHAWAN perlu pandai mengatur perkhidmatan yang mereka tawarkan, supaya ia sesuai dengan situasi pelanggan.

 

Usahawan yang berpengalaman biasanya mempunyai corak tertentu dalam menjalankan perniagaan. Jadi, terdapat prosedur tertentu yang perlu lebih fleksibel untuk memenuhi setiap jenis permintaan pengguna.

 

Ini juga bukan sahaja penting bagi usahawan malah meliputi semua organisasi yang beroperasi di dalam suasana ekonomi yang tiada kepastian dan ketentuan ini.

 

Mempunyai set dasar organisasi yang tidak fleksibel akan menyebabkan sesebuah organisasi itu gagal memanfaatkan peluang yang mempunyai kriteria berbeza-beza.

 

Selain perlu menjadi kebiasaan, corak ini bagus untuk dijalankan berdasarkan pengalaman setakat ini. Katakanlah seorang tukang jahit. Mereka pasti sudah mempunyai piawaian mereka  sendiri untuk proses memproses pesanan.

 

Bermula dari menentukan harga, mengambil ukuran badan pengguna, menentukan material, memotong fabrik, proses menjahit, hinggalah kepada pemasangan.

 

Kadangkala, organisasi juga mempunyai piawaian untuk tempoh memproses setiap jenis pesanan. Lebih besar perniagaan, biasanya tetapan standard seperti ini akan dilaksanakan.


 

parafrasa

 


Sememangnya, dengan semakin ramai pekerja, adalah perlu untuk mengatur proses perkhidmatan untuk mengekalkan kualiti.

 

Lebih-lebih lagi kerana watak dan kebolehan pekerja adalah berbeza. Jika ada yang keliru dan tidak tahu apa yang perlu dilakukan, mereka sentiasa boleh merujuk kepada standard.

 

Walau bagaimanapun, ini sering menjadi punca kesilapan, jika anda mematuhi peraturan dan dalam masa yang sama berusaha melayani permintaan pengguna yang berbeza-beza dan ada kalanya proses kerja yang telah ditetapkan perlu dirombak atau diubah untuk memastikan suatu peluang permintaan itu dapat dipenuhi.

 

Kadang-kadang permintaan yang remeh boleh menjadi masalah besar kerana tidak mematuhi peraturan. Daripada mendapat cadangan positif, malah di salah anggap tidak mahu menerima peluang oleh pengguna.

 

Perlu kita ingat bahawa pelanggan setia akan menggunakan perkhidmatan sesebuah syarikat itu semula, dan tidak keberatan mempromosikan syarikat itu kepada pengguna lain.

 

Pelanggan setia adalah aset kekal syarikat, di mana mereka akan terus memberikan pendapatan kepada tunai kepada sesebuah syarikat.

 

Malangnya, aduan-aduan sebegini ini tidak semestinya disampaikan secara langsung, tetapi selalunya melalui media sosial mereka dan peluang untuk menerangkan situasi sebenar amat tipis.


 

parafrasa

 


Sebenarnya, sesebuah organisasi dan para usahawan perlu memahami bahawa seseorang pengguna selalunya tidak mahu tahu tentang peraturan atau proses kerja sesebuah organisasi perniagaan. Mereka hanya mahu dilayan dan dijaga dengan baik secara individu.

 

Oleh itu, tidak ada gunanya jika para usahawan dan organisasi perniagaan  berkeras untuk mematuhi peraturan atau proses kerja, tetapi akhirnya mereka tidak dapat memuaskan hati pengguna dan akhirnya hilang peluang perniagaan.

 

Oleh itu, organisasi perniagaan dan para usahawan perlu membezakan dasar dan budi bicara terutama apabila menjalankan perniagaan dalam situasi ekonomi yang tidak menentu ini.

 

Polisi ialah semua bentuk peraturan yang ditetapkan untuk menjalankan operasi perniagaan. Harapan sudah tentu adalah ianya dapat menyegerakan aktiviti sesebuah perniagaan dan menghadapi kadar pusing ganti pekerja yang kerap.

 

Kebijaksanaan kini di rujuk lebih berkaitan dengan menyesuaikan perkhidmatan sesebuah organisasi dengan situasi yang dihadapi oleh pengguna akhir.

 

Tiada peraturan yang jelas dalam menentukan dasar, kerana dalam keadaan yang tiada ketentuan dan kepastian ini sesebuah organisasi dan usahawan perlu lebih fleksibel dalam tata kelola syarikat demi menyesuaikannya dengan keadaan.

 

Adakalanya polisi itu perlu tidak mengikut polisi rutin yang telah ditetapkan. Walau bagaimanapun, kadangkala terdapat beberapa situasi khas apabila perkara yang dikaitkan sebagai budi bicara perlu dikuatkuasakan.

 

Jika tiada sesiapa yang bakal dicederakan, tidak ada masalah untuk membuat pelarasan dalam kes tertentu untuk memastikan sesuatu peluang itu berjaya dimaksimumkan.


 

parafrasa

 


Walau bagaimanapun, itu tidak bermakna seseorang usahawan atau pengurusan organisasi boleh melanggar semua dasar dan tata kelola kerja  yang telah mereka sendiri tetapkan.

 

Mesti ada dasar yang tidak boleh dilanggar sama sekali. Lebih-lebih lagi jika dasar itu dibuat atas sebab keselamatan dan prestasi sesebuah syarikat.

 

Kesimpulannya, jangan biarkan polisi menghalang perkhidmatan pelanggan dan akhirnya kita kehilangan peluang perniagaan.

 

Sila ingat dan berwaspada selalu, perniagaan baharu boleh berjalan dengan baik jika pelanggan ingin mempunyai hubungan yang baik dengan perniagaan.

 

Ini hanya boleh direalisasikan jika para usahawan dan organisasi perniagaan boleh melayani pengguna dengan baik. – DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan.

 

Portfolio Tags