Kedai Pop-Timbul: Fenomena unik dalam Industri Runcit Moden era Digital ubah corak belanja pengguna Malaysia | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 3 November 2023

Kedai Pop-Timbul: Fenomena unik dalam Industri Runcit Moden era Digital ubah corak belanja pengguna Malaysia

 

 

 

Kedai Pop-Timbul merupakan ledakan fenomena menarik dalam industri runcit moden secara fizikal hari ini. Konsep ini merujuk kepada kedai yang muncul untuk seketika, selalunya selama beberapa hari atau minggu sahaja, sebelum hilang dengan sendirinya.

 

Walaupun pada mulanya muncul sebagai strategi pemasaran, Kedai Pop-Timbul telah berkembang menjadi satu bentuk pengalaman membeli-belah yang inovatif yang menarik minat pengguna dan perniagaan. Ahli peruncitan mentakrifkan salah satu ciri kedai Pop-Timbul ialah keupayaannya untuk mencipta sensasi eksklusif.

 

Kedai Pop-Timbul juga dilihat sebagai kedai runcit sementara yang digunakan untuk tujuan tertentu, seperti memperkenalkan produk baharu, menguji pasaran baharu atau untuk acara pemasaran . Selain dapat dinikmati oleh pelbagai kumpulan pengunjung, kedai Pop-Timbul mempunyai kelebihan seperti meningkatkan kesedaran jenama , mendapatkan pelanggan baharu dan sebagainya.

 

Disebabkan kewujudannya yang sementara, pengguna berasa terdorong untuk melawat kedai itu dengan segera sebelum ia hilang. Ini akan mewujudkan rasa terdesak dan bersemangat. Ini mengakibatkan barisan panjang dan kehadiran yang ramai, mewujudkan gerakan sosial dan meningkatkan kesedaran jenama.

 

Sebagai strategi pemasaran, Kedai Pop-Timbul juga dilihat sebagai cara yang berkesan untuk mewujudkan keperluan mendesak yang mendorong pembelian terdorong. Kedai Pop-timbul juga menyediakan peluang kepada jenama dan perniagaan untuk berinovasi dalam persembahan produk.

 

Dengan ruang yang terhad, anda perlu kreatif dalam menyusun barangan anda. Susun atur kedai, pencahayaan dan hiasan dalaman adalah semua bahagian penting dalam strategi untuk menarik perhatian pelanggan.

 

 

parafrasa
Contoh kedai pop-timbul yang berasal dari Shopee di Vietnam

 

 

Konsep ini menggalakkan perniagaan untuk berfikir di luar kotak dan mencipta pengalaman membeli-belah yang unik dan tidak dapat dilupakan. Selain itu, Kedai Pop-Timbul memberi peluang kepada perniagaan untuk menguji pasaran dan produk baharu tanpa perlu melabur banyak masa dan wang.

 

Dengan memerhati respons pelanggan secara langsung, pengusaha boleh mengenal pasti arah aliran, pilihan dan maklum balas pelanggan dengan cepat dan cekap. Maklumat ini tidak ternilai dalam merancang strategi pemasaran jangka panjang dan membangunkan produk yang lebih sesuai dengan keperluan pengguna.

 

Bukan itu sahaja, Kedai Pop-Timbul juga mencipta pengalaman membeli-belah yang lebih peribadi dan terkawal. Dalam persekitaran yang lebih kecil dan terkurung, kakitangan kedai boleh memberikan perhatian penuh kepada setiap pelanggan.

 

Kedai Pop-Timbul merupakan strategi perniagaan dalam bentuk konsep apabila jenama yang menjual produk mereka menjadi lebih dekat dengan pengguna.

 

Biasanya, kedai Pop-Timbul akan terletak di tempat yang sibuk dengan pelawat, seperti atrium pusat beli-belah , pusat konvensyen atau taman bandar. Kedai pop timbul juga sering muncul dalam pasaran Pop-Timbul.

 

Mereka boleh menjawab soalan, memberikan cadangan produk dan perkhidmatan pelanggan yang lebih diperibadikan, mewujudkan ikatan emosi yang kuat antara jenama dan pengguna.

 

 

infiniti

 

 

Dengan peningkatan minat pengguna dalam pengalaman membeli-belah yang unik dan eksklusif, Kedai Pop-Timbul adalah penyelesaian yang sempurna. Dengan mencipta sensasi kesinambungan terhad, kedai sementara ini menimbulkan rasa ingin tahu pengguna dan meningkatkan daya tarikan jenama.

 

Apakah kelebihan kedai pop timbul ?

 

Tingkatkan kesedaran jenama

Tidak semua jenama akan segera dikenali semasa pasaran timbul, atau apa yang dikenali sebagai kesedaran jenama . Dengan acara ini, semua jenama yang mengambil bahagian akan mempunyai peluang yang sama untuk dikenali oleh pengunjung.Selain itu, penganjur pasaran pop timbul juga akan dapat mengetahui jenama mana yang sibuk dengan pengunjung untuk memberikan maklum balas positif pada acara seterusnya.

 

Mendapatkan pelanggan baru

Menjual di luar talian secara tidak langsung memberikan pengalaman membeli-belah yang lebih baik. Pemilik jenama boleh berinteraksi dengan pengguna untuk menerangkan produk atau perkhidmatan mereka untuk menarik pelanggan baharu.

 

Mendapat penjualan tambahan

Untuk jenama yang terkenal kepada orang ramai, menyertai kedai Pop-Timbul berguna untuk meningkatkan jualan. Contohnya, apabila acara diadakan pada musim tertentu atau apabila produk terbaharu dilancarkan.

 

Kurangkan risiko

Membuka kedai adalah pelaburan yang besar jadi kedai Pop-Timbul ini benar-benar akan membantu jenama yang mungkin hanya beroperasi dalam talian untuk menyediakan kehadiran luar talian kepada pengguna mereka, tanpa perlu membuka kedai.

 

Kecekapan kos

Masih berkaitan dengan pelaburan, meletakkan pendirian sementara di kedai Pop-Timbul pastinya lebih menjimatkan kos bagi syarikat daripada perlu membuka kedai yang tidak kekal. Oleh itu, Kedai Pop-Timbul bukan sahaja mengenai jualan sementara, tetapi juga tentang membina hubungan jangka panjang dengan pelanggan dan mencipta kesan yang tidak dapat dilupakan.  - DagangNews.com

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL INFINITI

 

 

 

dagangnews

 

 

Portfolio Tags