Guna Strategi “Co-Creation” dalam pemasaran, masuk pasaran tepu | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Infiniti - 8 September 2023

Guna Strategi “Co-Creation” dalam pemasaran, masuk pasaran tepu

 

 

STRATEGI “Co-Creation” dalam dunia pemasaran merupakan strategi popular dalam memasuki pasaran yang tepu dengan jenama-jenama berpengaruh. Strategi ini dianggap berkesan dalam meningkatkan jualan dan menarik perhatian pelanggan.

 

Biasanya, strategi penggabungan produk melibatkan penawaran beberapa produk dalam pakej yang sama, yang biasanya ditawarkan pada harga yang lebih berpatutan berbanding jika produk dibeli secara berasingan.


 

parafrasa

 


Mengikut definisi, penggabungan produk ialah cara penjual menawarkan beberapa jenama yang dikumpulkan bersama dan dijual sebagai satu unit untuk satu harga seperti strategi penggabungan antara aiskrim Walls dan beberapa jenama produk coklat lain seperti Hershey, Ovaltine, tim tam dan sebagainya.

 

Maksudnya, strategi tersebut boleh menggalakkan pelanggan membeli lebih banyak produk dalam variasi yang berbeza.

 

Walau bagaimanapun, dalam membuat penggabungan produk , penjual mesti mencari persamaan dalam manfaat kedua-dua produk untuk saling melengkapi.

 

Faedah penggabungan produk

Strategi penggabungan produk ini mempunyai beberapa faedah positif untuk perniagaan. Diringkaskan daripada pelbagai sumber, berikut ialah faedah penggabungan produk.

 

1. Meningkatkan bilangan jualan

Manfaat pertama penggabungan produk ialah ia boleh membantu meningkatkan keuntungan dan jualan item individu dari semasa ke semasa. Dengan mengumpulkan item dalam satu himpunan , ia boleh menggalakkan pelanggan membeli lebih daripada satu produk. Ini kerana setiap jenama yang terlibat akan berkongsi segmen pasaran masing-masing.

 

2. Mengurangkan kos pemasaran dan pengedaran

Selain meningkatkan jualan, strategi ini juga dapat mengurangkan kos pemasaran dan pengedaran. Daripada memasarkan setiap produk yang dijual, pelaku perniagaan boleh mengumpulkan beberapa produk dan memasarkannya sebagai satu produk.

 

Lebih-lebih lagi jika pakej yang ditawarkan berbeza, maka penjual hanya memerlukan satu tempat penyimpanan untuk menyimpannya. Bukan itu sahaja, penggabungan juga membantu menjimatkan kos penghantaran.Ini jelas terpapar pada barisan aiskrim Walls yang membariskan beberapa perasa pengeluar coklat lain dalam satu peti sejuk beku.

 

3. Elakkan pembaziran inventori

Manfaat lain dari strategi penggabungan produk ialah ia boleh mengelakkan pembaziran inventori. Sebabnya, melalui strategi ini sesuatu jenama itu dapat menggabungkan produk yang jarang dibeli dengan produk terlaris dari lain kategori. Dengan cara itu, kedua-dua produk tersebut terutamanya yang kurang laris dapat dijual dengan lebih cepat melalui perkongsian khalayak golongan sasaran.

 

Jenis penggabungan produk

Sebelum melaksanakan strategi ini, para pemasar perlu memberikan perhatian bahawa terdapat beberapa jenis penggabungan produk yang boleh dicuba oleh perniagaan.

 

Antara jenis pakej penggabungan berikut boleh digunakan dan diberikan perhatian oleh pemilik jenama:

 

1. Himpunan tulen

Strategi penggabungan yang satu ini menggalakkan pembeli untuk membeli produk bersama-sama. Sebabnya, produk yang ditawarkan tidak dijual berasingan. Dengan kata lain, teknik ini menghadkan pilihan yang ditawarkan kepada pengguna. Ini merupakan strategi penggabungan asa dan paling mudah untuk dicuba, contohnya penggabungan cecair pencuci bersama pelembut.

 

2. Himpunan produk baharu

Strategi bundling ini dijalankan dengan menggabungkan beberapa produk baharu dengan produk terlaris. Dengan cara itu, strategi ini dapat membantu meningkatkan pendedahan produk baharu supaya dapat dikenali ramai dan mereka digalakkan untuk membelinya nanti. Ini selalunya bertujuan untuk membantu sesuatu produk baru itu berkembang pasarannya dengan lebih cepat lagi.

 

3. Himpunan bercampur dan padan

Pelanggan boleh menentukan pakej penggabungan produk mereka sendiri mengikut pilihan yang ada. Dengan cara itu, mereka boleh membeli produk yang mereka inginkan.

 

Dengan cara ini, penjual boleh menentukan berbilang produk untuk dipilih oleh pelanggan dan mereka boleh membuat himpunan tersuai mereka sendiri daripada pilihan yang tersedia. Ia adalah kaedah terbaik untuk menggalakkan pelanggan membeli produk secara pukal tanpa memaksa mereka membeli perkara yang mereka tidak minati.

 

4. Himpunan jualan silang

Himpunan jenis ini menggunakan strategi menggabungkan produk utama dengan produk pelengkap tambahan. Himpunan jenis ini biasanya menggabungkan item berharga rendah dengan item yang lebih mahal.

 

Kesimpulannya, penggabungan produk adalah strategi yang patut dipertimbangkan. Dengan mempersembahkan gabungan produk yang menarik dan harga yang menggalakkan, anda boleh meningkatkan nilai pelanggan, mengatasi stok yang tidak terjual dan meningkatkan kesedaran jenama anda.

 

Ini akhirnya akan membawa manfaat kepada kedua-dua jenama dan mengelakkan pembaziran kos untuk sesuatu produk kekal di pasaran. - DagangNews.com

 

 

Afizan Amer adalah Pensyarah Kanan Pemasaran Digital, Fakulti Pengurusan dan Perniagaan, Kampus Rembau , Universiti Teknologi Mara N.Sembilan

 

dagangnews

 

Portfolio Tags