Mengenali sarjana Islam Dr Bilal Philips di Dubai | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 4 November 2021

Mengenali sarjana Islam Dr Bilal Philips

 

 

SETELAH Dutel dibubarkan untuk beberapa hari, saya bekerja sepenuh masa dengan Mountain of Light, syarikat Yusuf Islam. Ada staf yang melaporkan diri kepada saya dan boleh dikatakan semuanya berjalan dengan efisien dan efektif.

 

Syarikat Mountain of Light baru setahun di Dubai di mana saya menjadi bos, sekaligus jadi orang bawahan untuk membekalkan CD, keset dan buku kepada pengedar dan kedai-kedai peruncit.

 

Ada saja permintaan terhadap CD, buku dan keset Yusuf yang laku dengan pembelian ramai orang untuk kanak-kanak.

 

Saya banyak bertemu dengan orang agama dan pendakwah di Dubai. Seorang daripadanya ialah Dr Bilal Philips.

 

Bertempat di Kingston, Jamaica, Dennis Bradley Philips dilahirkan pada 1947 dalam keluarga Kristian yang terdiri daripada ayahnya Bradley (Presbyterian) dan ibunya, Joyce McDermott (Anglican) untuk membesar sebagai seorang Kristian yang keliru di tengah-tengah latar belakang Presbyterian, komunis yang tidak menentu dan akhirnya menjadi seorang Muslim yang taat.

 

Dennis tidak tahu bahawa, setengah abad kemudian, dia akan berakhir sebagai seorang sarjana Islam, pemikir dan penulis  di mana pengembaraannya akan berakhir dan dia akan menetap di dalam kehidupan yang tenang menjalankan jabatan penerbitan yang menghasilkan sastera tentang pelbagai aspek Islam untuk diguna pakai pada orang jahil tentang agama ini.

 

Hari ini beliau adalah pengarang lebih daripada 30 buku tentang Islam, selain telah menterjemah enam yang lain dan menyunting empat yang lain sambil turut mewakili organisasi seperti Dar al Fatah Press di Sharjah (Pengarah Jabatan Kesusasteraan Asing), Discover Islam di Dubai (Pengarah) , Saluran Dua Sharjah TV dan Satelit (Penerbit dan Penyampai Rancangan Islamik), Saluran Empat TV Ajman, dan Saluran Dua TV Saudi.

 

 

bilal philips
Pendakwah dan sarjana Islam terkenal, Dr Bilal Philips

 

 

Namun, perjalanan selama 50 tahun itu adalah salah satu yang dia tidak akan menukarnya dengan apa-apa kerana dia telah meninggalkannya dengan pemikiran yang jelas ke mana hidupnya membawanya.

 

Ini kerana tahun berkembang dan dewasa yang keliru menyaksikan dia menyaksikan perkauman, menyertai gerakan pelajar dan memberontak terhadap pihak berkuasa yang menafikan hak orang ramai.

 

“Pada penghujung 1960-an, semasa saya belajar di Universiti Simon Frasier di Vancouver, sekolah berada dalam kekacauan dan saya menyertai pergerakan pelajar untuk memperjuangkan hak kami, membantah perang Vietnam dan keterlibatan Kanada di dalamnya.

 

“Saya telah menyedari tentang penindasan di Amerika dan banyak membaca tentang sejarah negara, khususnya tentang orang India asli yang telah berkurangan kepada hampir dua hari ini berbanding lapan juta, pada masa kedatangan orang Eropah ke Amerika.

 

“Saya bekerja dengan parti komunis di San Francisco, Amerika Syarikat selama setahun tetapi menjadi kecewa dengan aktivitinya dan kembali ke Toronto di Kanada di mana saya terlibat dengan pertubuhan pelajar dan komunisme sekali lagi.

 

“Selain itu, saya dapati ramai komunis terkemuka sangat korup di peringkat peribadi dan orang-orang tersebut akan menekankan bahawa perkara-perkara ini akan berubah selepas revolusi walaupun menjadi sangat jelas kepada saya bahawa mereka akan menyebarkan rasuah jika berkuasa."

 

“Saya merasakan keperluan untuk mencari tempat lain dan, buat seketika, bereksperimen dengan beberapa aspek agama Hindu termasuk Yoga, makrobiotik, Buddhisme dan apa sahaja yang kelihatan untuk menangani aspek rohani kewujudan manusia.”

 

“Kemudian, pada Krismas 1971, seorang kawan saya dalam pertubuhan belia politik yang berfahaman komunis, menerima Islam dan itu mendorong saya untuk mula membaca tentang Islam dan topiknya yang memfokuskan secara perbandingan kepada Komunisme, Kristian, kapitalisme dan sebagainya.

 

“Sebuah buku membincangkan aspek praktikal dan setelah membacanya, ia meyakinkan saya bahawa Islam menawarkan penyelesaian terbaik untuk keperluan manusia kerana ia menggabungkan yang terbaik daripada apa yang didakwa ditawarkan.

 

‘’Selepas kira-kira 6 bulan membaca dan berbincang, saya membuat keputusan dan memeluk Islam pada tahun 1972,” kata Dr Bilal.

 

 

bilal philips
Tahun ini, Dr Bilal Philips dinamakan di dalam Senarai 500 Muslim Paling Berpengaruh di Dunia.

 

Setahun kemudian, dia memohon dan mempelajari Islam di Universiti Islam Madeenah di Arab Saudi kerana dia ingin belajar tentang Islam daripada sumber klasik dan bukannya mengambilnya daripada amalan budaya.

 

Semasa menamatkan pengajian MA di Universiti Riyadh, beliau menyediakan dan membentangkan beberapa program di Saluran Dua Televisyen Saudi bertajuk ‘Mengapa Islam’ yang memfokuskan kepada wawancara dengan mereka yang telah memeluk Islam daripada latar belakang berbeza dan alasan mereka berbuat demikian.

 

Dengan kekurangan bahan bacaan untuk memenuhi pertanyaan mereka yang mencari jawapan tentang Islam, termasuk ahli keluarganya sendiri, dia melakukan beberapa kajian dan mengeluarkan buku pertamanya bertajuk 'Poligami dalam Islam' yang membincangkan subjek perkahwinan majmuk dalam Islam mengenai asas sejarah dan biologi, sambil memberi tumpuan kepada rasional di sebalik sistem.

 

Selepas menamatkan pengajian MA, beliau kemudiannya bekerja di jabatan agama ibu pejabat Tentera Udara Arab Saudi di Riyadh semasa perang Teluk di mana beliau memberi syarahan kepada tentera Amerika di pangkalan mereka di Bahrain dan Wilayah Timur Arab Saudi.

 

Beliau kemudian melawat Amerika Syarikat untuk membantu tentera mualaf dan dengan bantuan pertubuhan yang dipanggil ‘Muslim Members of the Military (MMM)’ mengadakan persidangan dan aktiviti yang akhirnya menyebabkan penubuhan kemudahan solat untuk orang Islam di semua pangkalan AS di peringkat antarabangsa.

 

Pentadbiran AS telah meminta masyarakat Islam mencadangkan calon-calon pegawai hal ehwal agama Islam untuk dilantik dalam tentera AS pada tahun-tahun berikutnya.

 

Dr. Bilal berkata beberapa mualaf Islam Perang Teluk pergi ke Bosnia untuk melatih orang Bosnia dan berjuang bersama mereka dalam perjuangan mereka untuk terus hidup dalam menghadapi kekejaman oleh Serb.

 

Seterusnya beliau ke Filipina untuk memberi kuliah di tempat yang berbeza di Pulau Mindanao di mana dia bercakap tentang 'Pengislaman Pendidikan di kalangan umat Islam'.

 

 

bilal philips

 

 

Pada 1994, beliau berhijrah ke UAE atas jemputan Sheikh Salim al-Qasimi, di mana beliau menyertai organisasi amal yang berpangkalan di Dubai yang dikenali sebagai Dar Al Ber dan menubuhkan Pusat Maklumat Islam, kini dikenali sebagai Discover Islam, di Karama untuk menjelaskan salah faham tentang Islam.

 

Membantu beliau dalam usaha ini ialah orang-orang dari pelbagai bangsa termasuk Uthman Barry (seorang mualaf Ireland), Ahmed Abalos (Mualaf Filipina) dan Abdul Latif (dari Kerala).

 

Dalam tempoh lima tahun lalu, kira-kira 1,500 orang dari Amerika, Australia, UK, Rusia, China, Jerman, Filipina, Sri Lanka, India dan Pakistan telah memeluk Islam di pusat itu.

 

Tiga tahun kebelakangan ini beliau telah menubuhkan Jabatan Kesusasteraan Luar Dar Al Fatah untuk membawa keluar bahan bacaan di dalam bahasa asing yang bertujuan untuk menjelaskan ajaran Islam kepada orang bukan Arab.

 

Dari situ, Dr Bilal berkawan dengan Yusuf Islam dan saya serta ramai rakyat Malaysia serta menjadi guru kepada kami.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

 

Portfolio Tags