Moody's Investors Service sahkan penarafan A3 TNB dengan prospek stabil | DagangNews Skip to main content

Moody's Investors Service sahkan penarafan A3 TNB dengan prospek stabil

Moody's menjangkakan TNB akan mengekalkan kewangan yang sederhana seperti yang diukur oleh aliran tunai atau hutang, sekitar 13% semasa RCP3.

KUALA LUMPUR 19 Mac - Moody's Investors Service mengesahkan penarafan bon tidak bercagar senior A3 Tenaga Nasional Bhd (TNB) dengan prospek stabil.

 

Moody's juga mengesahkan Penilaian Kredit Garis Asas (BCA) TNB pada baa2. 

 

Pengesahan itu berikutan tarif terkawal terbaharu TNB untuk tempoh kawal selia ketiga (RCP3) yang berakhir pada Disember 2024 yang akan menyokong pengekalan metrik kewangannya pada tahap yang konsisten dengan baa2 BCA, kata Moody's.

 

“Baa2 BCA TNB itu menempatkan kedudukan pasarannya yang kukuh dan profil kewangan yang sederhana serta rangka kerja kawal selia yang menyokong tetapi masih baharu tempat ia beroperasi,” katanya dalam satu kenyataan.

 

Moody's menjangkakan TNB akan mengekalkan kewangan yang sederhana seperti yang diukur oleh aliran tunai atau hutang, sekitar 13% semasa RCP3 berdasarkan tarif asas terkawal sebanyak 39.95 sen setiap kilowatt jam dan elaun perbelanjaan modal yang diluluskan sebanyak RM20.55 bilion untuk perniagaan dikawal selia.

 

"TNB menunjukkan pendapatan yang stabil sepanjang tempoh pandemik, mendapat manfaat daripada rangka kerja pengawalseliaan yang menyokong direka untuk melindungi hasilnya daripada kemerosotan dalam permintaan tenaga," katanya.

 

Selain itu, Moody's berkata ia memahami bahawa pendapatan daripada perniagaan penjanaan tidak dikawal selia TNB kebanyakannya datang dalam bentuk pembayaran kapasiti, bebas daripada penyampaian tenaga sebenar atau harga bahan api.


 

Moody's Investors Service

 


“Tinjauan penarafan yang stabil mencerminkan operasi dan aliran tunai TNB yang boleh dijangka, disokong oleh rejim kawal selia yang menyokong direka untuk melindungi syarikat daripada ketidaktentuan dalam permintaan volum atau kos bahan api,” katanya. - DagangNews.com