MX-30, kereta elektrik pertama Mazda dijual bermula RM198,780 sebuah | DagangNews Skip to main content

MX-30, kereta elektrik pertama Mazda dijual bermula RM198,780 sebuah

Oleh JOHARDY IBRAHIM

KUALA LUMPUR 29 Jun – Mazda MX-30 merupakan kenderaan bateri elektrik (BEV) pertama Mazda, dibangunkan untuk pelanggan yang tidak mahu mengorbankan keseronokan memandu apabila mereka membeli kereta elektrik.

 

Tambahan baharu kepada barisan kereta Mazda, MX-30 ialah model generasi baharu ketiga Mazda, dua yang pertama ialah Mazda3 dan Mazda CX-30.

 

Bertujuan untuk menawarkan pengalaman yang membolehkan pelanggan berehat dan menjadi diri sendiri serta mengeratkan ikatan antara kereta dan pemilik, Mazda MX-30 menawarkan masa dan ruang kreatif yang mengundang cara baharu menggunakan kenderaan.

 

Bermaz Motor Trading Sdn Bhd, pengedar tunggal jenama Mazda di Malaysia, mengumumkan bahawa Mazda MX-30 serba baharu kini boleh ditempah secara rasmi dengan harga bermula RM198,780.00.

 

 

mazda

 

mazda

 

 

Dengan penampilan sulung Mazda3 serba baharu pada 2019 yang menandakan permulaan fasa baharu reka bentuk Kodo—Soul of Motion, di bawah etos Car-as-Art, pereka Mazda berusaha untuk mengembangkan rangkaian ekspresif Kodo Design dan meningkatkan nilai seni reka bentuk kereta.

 

Untuk Mazda MX-30, pasukan reka bentuk berusaha untuk mengekalkan bentuk buatan tangan yang cantik seperti kenderaan Mazda sebelum ini untuk reka bentuk asas sambil turut meneroka penampilan baharu yang lebih berkaitan dengan nilai dan gaya hidup yang baru muncul. Proses ini menghasilkan reka bentuk MX-30.

 

Mazda MX-30 menggunakan motor elektrik dan pek bateri lithium-ion 35.5 kWh yang memberikan jarak pemanduan lebih kurang 199km.

 

MX-30 menggunakan sistem penyejukan penyejuk yang menyejukkan pek bateri apabila suhu meningkat. Dengan mengekalkan suhu bateri yang terbaik walaupun pada hari panas, sistem membantu melindungi pek bateri daripada haba.

mazdamazda

 

 

Tiub penyejuk nipis yang dipasang pada satah bawah modul bateri bersentuhan dengan penukar haba. Struktur ini menyumbang kepada merealisasikan pek bateri yang padat. Sensor sentiasa memantau suhu bateri dan mengawal aliran penyejuk mengikut keperluan. Hasilnya ialah sistem penyejukan bateri yang berkesan. Kawalan kerjasama antara sistem penyaman udara dan penyejukan bateri mencapai prestasi penyejukan yang berkesan untuk kedua-dua sistem.

 

Dari segi pengecasan, berdasarkan kajian tentang kemudahan pengecasan untuk EV di seluruh dunia, dan falsafah reka bentuk tertumpu manusia Mazda, port pengecasan diletakkan pada spatbor belakang, yang membolehkan pengecasan dilakukan sambil mengekalkan postur berdiri semula jadi.

 

Terdapat juga penunjuk yang dibina ke dalam port pengecasan yang menunjukkan status pengecasan kenderaan. Untuk menghapuskan sebarang kebimbangan di pihak pelanggan tentang kejutan elektrik atau kegagalan sistem semasa mengecas kereta mereka, penutup pada port pengecasan melindunginya daripada hujan dan habuk.

 

 

mazda

 

 

Pemilik Mazda MX-30 akan mempunyai pilihan untuk kekal dicas, sama ada di rumah atau semasa mengembara melalui pengecas AC atau penyelesaian pengecasan pantas DC. Bateri 35.5kWh boleh dicas sehingga 80% dalam masa 36 minit menggunakan pengecasan pantas DC sebanyak 40 kW.

 

Mazda MX-30 2022 adalah CBU dari Jepun dan dengan harga jualan yang bermula dari RM198,780.00 dan dibuka secara rasmi untuk tempahan, serta pelanggan boleh membuat pra-pesanan kenderaan di bilik pameran Mazda Glenmarie Flagship.

 

 

mazda

 

 

Mazda MX-30 didatangkan dengan waranti pengeluar selama 5 tahun (atau 100,000km pertama), yang mana dahulu. Di samping itu, perlindungan jaminan bateri Mazda MX-30 EV adalah sehingga 8 tahun atau 160,000km, yang mana dahulu. - DagangNews.com