Pemegang saham Turiya Berhad tolak resolusi pilih semula Tunku Datuk Yaacob Khyra | DagangNews Skip to main content

Pemegang saham Turiya Berhad tolak resolusi pilih semula Tunku Datuk Yaacob Khyra

KUALA LUMPUR 21 Sept - Para pemegang saham Turiya Berhad menolak resolusi untuk memilih semula pengarah bukan bebas, Tunku Datuk Yaacob Khyra, pada mesyuarat agung tahunan kumpulan itu pada Selasa.

 

Kumpulan itu berkata enam pemegang saham yang secara kolektif memegang 3.83 juta saham (mewakili 99.5% saham mengundi) mengundi menentang pemilihan semulanya.

 

Sebagai perbandingan, 29 pemegang saham minoriti dengan sejumlah 19,330 saham (mewakili 0.5% saham mengundi) mengundi menyokong resolusi itu, menurut pemfailan kumpulan itu dengan Bursa Malaysia.

 

Dalam pemfailan berikutnya, Turiya mengumumkan persaraan Tunku Yaacob, 62, sebagai ahli lembaga pengarahnya. Beliau dilantik sebagai pengarah kumpulan itu pada 2019.

 

Tunku Datuk Yaacob Khyra
                     Tunku Datuk Yaacob Khyra

 


Pemfailan itu menyatakan bahawa Tunku Yaacob mempunyai kepentingan tidak langsung sebanyak 57.78% atau 132.15 juta saham dalam Turiya melalui MAA Group Bhd, yang mana beliau mempunyai 41.81% kepentingan dan merupakan pengerusi eksekutif.

 

MAA mengumumkan cadangan pengambilalihan 57.78% pegangan daripada Ithmaar Bank BSC untuk RM23.8 juta pada Jun 2021.

 

MAA, di bawah kepimpinan Tunku Yaacob, turut membeli syarikat minyak dan gas serta kejuruteraan KNM Group Bhd pada September 2021. Beliau dilantik sebagai pengarah bukan bebas dan bukan eksekutif KNM.

 

Tunku Yaacob juga merupakan ahli lembaga pengarah Mycron Steel Bhd, Melewar Industrial Group Bhd, Melewar Group Bhd, Khyra Legacy Bhd, dan Ithmaar Holding BSC.

 

Saham Turiya ditutup tidak berubah pada 16.5 sen pada Selasa, memberikan permodalan pasaran RM36.63 juta. - DagangNews.com