Sektor perladangan di Asia berdepan kekurangan anak benih sawit ekoran aktiviti tanaman semula | DagangNews Skip to main content

Sektor perladangan di Asia berdepan kekurangan anak benih sawit ekoran aktiviti tanaman semula

KUALA LUMPUR 19 Sept - Peladang di seluruh Asia ketika ini sibuk menanam pokok untuk meningkatkan pengeluaran minyak sawit sedangkan tapak semaian bergelut untuk memenuhi permintaan bagi percambahan pucuk dan anak benih, berisiko melewatkan pemulihan industri daripada pandemik COVID-19, demikian menurut laporan Reuters.

 

Kekurangan anak benih boleh memperlahankan aktiviti perladangan, menyekat pertumbuhan pengeluaran dan mengekalkan kenaikan kerana dunia sudah bergelut dengan inflasi yang tinggi. 

 

Asia menghasilkan lebih daripada 90% minyak makan termurah di dunia yang digunakan dalam masakan, penaik dan kosmetik.

 

Lonjakan permintaan berlaku apabila bekalan untuk pucuk bercambah, yang digunakan untuk menghasilkan anak benih telah menurun apabila tapak semaian kelapa sawit mengurangkan pengeluaran semasa wabak COVID-19 supaya sejajar dengan permintaan yang lebih lemah.

 

Pertumbuhan pengeluaran minyak sawit terhenti dalam beberapa tahun kebelakangan ini, sebahagiannya disebabkan kekurangan tenaga kerja semasa pandemik, tetapi petani kini sedang mencari untuk menanam semula atau mengembangkan ladang di tengah-tengah kenaikan harga.

 

Peladang tradisional Indonesia dan Malaysia, yang menyumbang lebih daripada 80% daripada pengeluaran minyak sawit global, menumpukan untuk menggantikan pokok kelapa sawit lama yang sukar dituai dan kurang produktif, manakala India dan Thailand cuba mengembangkan keluasan tanaman.

 

 

sawit

 

 

Menurut laporan itu, pengendali nurseri di Johor, Tan Kim Tun berkata, terdapat syarikat perladangan yang besar di Malaysia mahu menjalankan tanaman semula, menyebabkan kekurangan biji benih dalam pasaran.

 

"Permintaan untuk benih bercambah di Malaysia adalah sangat tinggi, sehinggakan beberapa tapak semaian terpaksa menolak tempahan. Ketika ini tapak semaian kami mempunyai senarai menunggu sekitar enam bulan," katanya.

 

Secara dasarnya, harga minyak sawit mencapai rekod tertinggi sebanyak RM7,268 satu tan metrik tahun ini dan kekal melebihi purata yang pernah dilihat pada 2010 hingga 2020 di sebalik penurunan baru-baru ini.

 

Seorang pedagang firma perdagangan global yang berpangkalan di New Delhi, India berkata, penanaman baharu mengambil masa empat tahun untuk tumbuh sebelum menuai, bermakna pengeluaran akan kekal suram dan harga tinggi untuk sementara waktu.

 

"Memandangkan pokok yang produktif ditebang, pertumbuhan pengeluaran akan kekal diabaikan untuk beberapa tahun. Penanaman semula akan menyokong harga minyak sawit untuk beberapa tahun akan datang," jelasnya dalam laporan Reuters hari ini.

 

Sementara itu, Ketua Pengarah Lembaga Minyak Sawit Malaysia (MPOB), Datuk Dr Ahmad Parveez Ghulam Kadir berkata, Malaysia boleh meningkatkan kapasiti tetapi ia mengambil masa, sekurang-kurangnya setahun sebelum memperoleh benih yang bercambah. 

 

Ini kerana katanya, masalah kekurangan yang dialami tidak boleh diselesaikan dengan cepat.

 

Malaysia dianggarkan mempunyai kapasiti untuk mengeluarkan sehingga 80 juta pucuk bercambah setahun dan Indonesia 200 juta pucuk.

 

Indonesia, bagaimanapun, pada masa ini hanya boleh menghasilkan separuh daripada jumlah itu, atau 110 juta setahun, kata Hasril Hasan Siregar, ketua penyelidikan dan peningkatan produktiviti di Persatuan Minyak Sawit Indonesia (GAPKI).

 

Menurut beliau, Indonesia menggunakan sekitar 95% daripada anak benih yang dihasilkannya untuk memenuhi permintaan domestik dan hanya mengeksport sekitar 5%, yang memaksa pengimport seperti India dan Myanmar bergantung kepada Malaysia dan Thailand.

 

Malah, permintaan untuk benih bercambah Malaysia melonjak 30% dalam tempoh Jan hingga Ogos 2022 berbanding tahun lalu kepada hampir 38 juta benih, menurut data yang dikumpulkan oleh MPOB. Bagi Indonesia, permintaan terhadap pucuk bercambah melonjak hampir 24% dalam tempoh yang sama.

 

Semua ini menimbulkan masalah kepada India, yang mahu mengembangkan kawasan kelapa sawitnya dengan cepat.

 

India memerlukan 20 juta pucuk bercambah tetapi hanya memenuhi 75% daripada permintaan dengan import dari Indonesia, Malaysia, Thailand dan Costa Rica, menurut jurucakap TS Oilfed, pengimport terbesar pucuk pokok sawit India. - DagangNews.com