'Rebuilding Trust': Apa Sasaran Forum Ekonomi Dunia 2024 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
Volatiliti - 16 January 2024

 

'Rebuilding Trust': Apa Sasaran Forum Ekonomi Dunia 2024

 

 

 

Tumpuan penganalisis ekonomi kepada Mesyuarat Tahunan Forum Ekonomi Dunia (WEF) kali ke-54 yang membuka tirainya 15 Januari 2024 di Davos, Switzerland yang bakal berlangsung sehingga 19 Januari 2024.

 

WEF bertemakan 'Rebuilding Trust'

WEF kali ini bertemakan 'Rebuilding Trust'.  Dalam konteks ekonomi dunia, "Rebuilding Trust" atau "Membina Semula Kepercayaan" merujuk kepada usaha-usaha yang boleh dilakukan oleh dunia untuk memulihkan atau mengukuhkan kepercayaan dalam sistem kewangan, perniagaan, dan hubungan ekonomi antarabangsa.

 

Ini mungkin melibatkan langkah-langkah untuk mengatasi keadaan yang merosakkan kepercayaan, seperti skandal kewangan, ketidakstabilan ekonomi, atau isu-isu lain yang boleh menggugat keyakinan pelaku ekonomi.

 

Membina semula kepercayaan dalam konteks ekonomi dunia mungkin melibatkan reformasi kewangan, peningkatan ketelusan tindakan pencegahan rasuah untuk menunjukkan kesungguhan dalam menangani isu-isu yang merosakkan kepercayaan pelaku ekonomi global.

 

Usaha ini penting untuk mengekalkan stabiliti ekonomi dan mewujudkan persekitaran di mana pelabur dunia, perniagaan domestik dan antarabangsa, dan masyarakat dapat mempunyai keyakinan yang kuat terhadap ekonomi global.

 

Kenali WEF

Forum Ekonomi Dunia (World Economic Forum atau WEF) ialah sebuah organisasi antarabangsa yang memfokuskan diri dalam menggalakkan kerjasama antara sektor awam, swasta, dan akademik untuk menangani isu-isu ekonomi global.

 

Forum ini biasanya diadakan setiap tahun di Davos, Switzerland, dan menyediakan platform untuk pemimpin dunia dari pelbagai bidang untuk berbincang dan berkongsi pandangan mengenai isu-isu ekonomi, sosial, dan politik yang berkaitan. Forum Ekonomi Dunia dikenali sebagai forum yang penting dalam membentuk dan memperbincangkan agenda global.

 

Pemimpin yang bakal berucap dalam WEF 2024

Antara pemimpin yang bakal berucap dalam WEF ialah Perdana Menteri China, Li Qiang, Penasihat Keselamatan Negara Amerika Syarikat (AS), Jake Sullivan, Presiden Suruhanjaya Eropah, Ursula von der Leyen dan Setiausaha Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB), Antonio Guterres.

 

Selain itu, pemimpin-pemimpin dari negara lain juga dijangka akan berucap dalam WEF kali ini. Antaranya ialah dari negara:

  • Argentina
  • Sepanyol
  • Perancis
  • Ukraine
  • Greece
  • Iraq
  • Jordan
  • Qatar
  • Vietnam

 

Jangkaan semasa Ekonomi Global 2024

  1. Prospek pertumbuhan ekonomi global dianggap lemah dan tidak menentu pada tahun 2024 ini disebabkan oleh pergolakan geopolitik, keadaan pembiayaan yang ketat, dan kesan gangguan kecerdasan buatan (AI), seperti yang diutarakan oleh ahli ekonomi terkemuka dalam tinjauan hari ini.

 

  1. Tinjauan tahunan terhadap lebih 60 ketua ekonomi dari sektor swasta dan awam, yang dilakukan menjelang Forum Ekonomi Dunia (WEF) di Davos, Switzerland, meramalkan keadaan ekonomi global akan menjadi lemah pada tahun ini, dengan perbezaan tahap lemah yang tinggi di peringkat serantau.

 

  1. Banyak ahli ekonomi menjangkakan juga pertumbuhan yang sederhana atau lebih kukuh di China dan Amerika Syarikat (AS) dan ada juga yang menjangkakan Eropah pula akan mencatatkan pertumbuhan yang lemah.

 

Agenda WEF kali ini

Antara yang bakal dibincangkan dan menjadi agenda utama WEF ialah merangkumi keterjaminan makanan makanan, tenaga, krisis iklim, inflasi, risiko geopolitik dan kecerdasan buatan.

 

Kekurangan air, tanah dan tenaga termasuk peningkatan permintaan daripada populasi manusia dan pertumbuhan ekonomi akan mewujudkan krisis kekurangan makanan global sekitar tahun 2050. Walaupun ia masih jauh, WEF perlu mencari strategi bagi menghadapi krisisi makanan ini.

 

Antara yang WEF perlu bincangkan dalam isu krisis makanan ini ialah:

  • Menjamin kemampuan negara dunia untuk menghasilkan bekalan makanan sendiri
  • Meningkatkan pengeluaran makanan dunia menggunakan teknologi terkini
  • Menjalankan dasar bekalan import makanan dunia yang menguntungkan rakyat negara pengeluar
  • Memupuk masyarakat dunia untuk menghasilkan sumber makanan sendiri
  • Menjadikan industri pertanian dan perladangan sebagai ekonomi utama negara

 

Krisis iklim dijangka semakin parah

WEF perlu membincangkan krisis iklim yang berlaku kini. Peningkatan suhu boleh mengubah pola hujan, memanjangkan musim kemarau, dan meningkatkan kejadian cuaca ekstrem, mengakibatkan ketidakstabilan dalam pengeluaran tanaman.

 

Krisis iklim ini dijangka semakin parah dan memerlukan kerjasama antara semua pihak. Ancaman perubahan iklim sedang menghantui sektor pertanian dan tingkat keterjaminan makanan.

 

Peningkatan karbon dioksida (CO2) mengakibatkan peningkatan suhu global, dan menyebabkan kekeringan yang berlanjut serta kenaikan air laut. Kenaikan paras air laut mengancam wilayah pertanian pesisir, menyebabkan kehilangan tanah subur dan kehilangan kawasan pertanian yang penting.

 

Kejadian cuaca ekstrem seperti kemarau dan banjir sering kali menghancurkan ladang dan merosakkan hasil pertanian dan menyebabkan krisis makanan global.

 

WEF perlu mencari penyelesaian bagi “menghalang” krisis iklim ini menyebabkan negara pengeluar pertanian tidak dapat meembuat pengeluaran yang banyak dan akhirnya membawa krisis makanan global.

 

Kecerdasan buatan (AI) perlu jadi agenda utama ekonomi

Dalam situasi semasa, WEF perlu akui AI bukan sahaja menjadi agenda utama dalam ekonomi global tetapi juga memainkan peranan penting dalam membentuk landskap ekonomi masa depan.

 

Peningkatan kesedaran, penyelidikan, dan pengembangan teknologi AI menjadi faktor utama dalam menghadapi cabaran dan memaksimumkan  peluang yang terbuka.

 

Penggunaan AI membantu dalam memudahkan  banyak proses industri, memungkinkan peningkatan produktiviti dalam sektor-sektor seperti pembuatan, perbankan, dan logistik.

 

Kini, AI merupakan tulang belakang dalam revolusi digital, mempercepat perkembangan teknologi termasuk big data, analisis data, dan Internet Benda (IoT) yang boleh membangunkan ekonomi dengan lebih pantas.

 

Penyelesaian terhadap kelembapan ekonomi 2024

Apa yang semua penganalisis ekonomi berharap agar, WEF kali ini akan mencapai “kata sepakat” dalam mencari penyelesaian terbaik bagi menghadapi kelembapan ekonomi global 2024.

 

Situasi ekonomi yang lembab memerlukan ketahanan dan penyesuaian. Dengan merancang ekonomi yang teratur dan mengambil langkah-langkah proaktif akan dapat membantu negara-negara dunia melindungi daripada kesan yang besar daripada kelembapan ekonomi global. - DagangNews.com

 
Syamsyul Samsudin adalah Pensyarah Kanan (Kewangan dan Pelaburan) Fakulti Pengurusan dan Perniagaan UiTM

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL VOLATILITI


 

parafrasa

 

Portfolio Tags