AI untuk inovasi dalam penjagaan Warga Emas | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 12 Sep 2024 07:00 AM

AI untuk inovasi dalam penjagaan Warga Emas

 

 

 

Teknologi kecerdasan buatan (AI) mempunyai potensi besar untuk meningkatkan kehidupan individu warga emas dan OKU seperti saya.

 

Dengan populasi yang 30% semakin tua, penyelesaian dipacu AI menawarkan peluang untuk menangani cabaran dan meningkatkan kesejahteraan warga emas.

 

Ramai menganggap penggunaan teknologi terutama AI adalah proses yang menakutkan. Begitu pun penggunaan AI semakin meningkat dengan pantas untuk mereka yang berumur 60 tahun ke atas, dengan mengetahui tentang ChatGPT.

 

Realitinya, pelbagai aplikasi AI boleh menambah kemudahan, akses dan persahabatan kepada penjagaan warga emas. Pemahaman tentang pengguna yang semakin tua,  memudahkan penjagaan perubatan atau mengurangkan pengasingan sosial, terdapat pelbagai cara AI boleh digunakan untuk meningkatkan kehidupan warga emas.

 

AI boleh memainkan peranan yang membantu dalam membantu cabaran kehidupan yang paling kompleks, terutamanya dalam kebimbangan kesihatan.

 

Lawatan bersemuka yang kerap dengan profesional perubatan boleh menyusahkan dan memberi tekanan, terutamanya bagi mereka yang perlu mengatur penginapan perjalanan dan bantuan fizikal.

 

 

wainuiomata

 

 

Teknologi boleh pakai dan pemantauan jarak jauh telah menyediakan cara untuk penyedia penjagaan kesihatan memantau dan menjejaki biodata pesakit mereka tanpa perlu melihat mereka secara peribadi. Pemprosesan yang didayakan AI membantu meramalkan saat pesakit memerlukan penjagaan.

 

Pengasingan sosial adalah satu lagi cabaran biasa yang dihadapi oleh warga emas, terutamanya mereka yang tinggal bersendirian atau di kemudahan penjagaan. AI boleh memberikan sokongan yang sangat diperlukan dengan cabaran ini juga.

 

Persahabatan boleh disediakan dalam bentuk pembantu maya atau chatbot, dan boleh terlibat dalam perbualan, bermain atau memberikan maklumat, membantu mengurangkan perasaan kesunyian dan kebosanan.

 

Perbualan AI boleh menawarkan cadangan dan strategi yang diperibadikan untuk meningkatkan kualiti hidup seseorang yang hidup dengan keadaan mencabar seperti Alzheimer.

 

Apabila mempertimbangkan kesihatan mental warga emas, boleh membantu merangsang tabiat dan aktiviti berbeza yang boleh menyumbang kepada penglibatan mental dan kesejahteraan kognitif setiap orang.

 

AI terapeutik yang dibangunkan untuk meredakan kegelisahan dan gejala pergolakan, belajar dan menyesuaikan diri berdasarkan pilihan dan keadaan emosi mereka.

 

Sistem pengurusan ubat kepada robot bantuan AI dan juga pemulihan geriatrik, membantu warga emas mematuhi jadual ubat mereka, memberikan ketenangan sosial dan membolehkan mereka hidup berdikari lebih lama.

 

Sistem rumah pintar menggunakan AI untuk membantu warga emas berasa lebih selamat dengan adanya teknologi pengesanan jatuh atau pemantauan kecemasan.

 

 

wainuiomata
Gambar hiasan - Future Data Stats

 

 

Sesetengah sistem rumah memanfaatkan peranti boleh pakai dan menggunakan AI untuk mengesan keabnormalan dan kemudian boleh memberi amaran kepada penjaga dan perkhidmatan kecemasan dengan sewajarnya.

 

Sistem rumah AI yang lebih baharu bergerak melangkaui keperluan untuk barang boleh pakai, menggunakan pemancar wayarles untuk menghantar bentuk gelombang melalui bilik jagaan jangka panjang.

 

AI boleh menguasakan aplikasi pertuturan ke teks tertentu, yang membolehkan mereka yang OKU atau cacat pendengaran membaca daripada mendengar orang lain secara peribadi atau melalui telefon.

 

Bagi warga emas yang mungkin menghadapi masalah menggunakan telefon pintar atau peranti serupa, teknologi AI boleh memudahkan.

 

Sebagai contoh, peranti yang dipasang dengan ciri AI mungkin menyokong arahan suara, jadi warga emas boleh memberitahu peranti mereka secara lisan untuk menghantar mesej teks kepada rakan dan ahli keluarga dengan mudah.

 

Mungkin salah satu faedah terbaik ialah keselamatan yang dipertingkatkan. Peranti rumah dan teknologi boleh pakai mampu mengunci pintu secara automatik pada masa tertentu, yang sangat bermanfaat untuk sesiapa sahaja pada sebarang umur yang ingin tinggal di rumah dengan selamat.

 

Selain itu, pengguna AI mungkin boleh memasang kamera keselamatan di rumah yang merekodkan aktiviti mencurigakan di dalam dan di luar.

 

Sesetengah peranti, seperti jam tangan pintar, mungkin dapat mengesan pernafasan yang luar biasa, degupan jantung dan juga jatuh orang yang memakai peranti itu. Dalam sesetengah kes, peranti mungkin boleh memanggil bantuan kecemasan secara automatik.

 

 

wainuiomata
Gambar Australian Ageing Agenda

 

 

Warga emas kadangkala memerlukan bantuan sebagai aktiviti kehidupan harian, seperti mandi, berpakaian dan makan. Individu juga mungkin memerlukan aktiviti penting dalam kehidupan harian, yang termasuk perkara seperti membersihkan, memandu dan mengurus kewangan.

 

Bagi mereka yang memerlukan bantuan dalam menguruskan kewangan, AI boleh digunakan untuk membantu dengan penjejakan wang, nasihat pelaburan dan bantuan perancangan persaraan. Selain itu, AI boleh digunakan untuk membantu mengesan  kes penipuan dan scammer.

 

Aplikasi berkuasa AI boleh membantu warga emas kekal aktif jika mereka tidak dapat bertemu dengan jurulatih kecergasan secara peribadi. Walaupun aplikasi ini masih boleh digunakan di bawah arahan profesional perubatan, ia boleh menyediakan pelan kecergasan yang disesuaikan dengan keperluan setiap individu.

 

Mengekalkan kebebasan adalah penting untuk warga emas, dan teknologi AI boleh memainkan peranan penting dalam menyokong autonomi mereka.

 

Kehilangan ingatan dan penurunan kognitif adalah cabaran biasa. Aplikasi AI boleh membantu dengan sokongan kognitif, peningkatan ingatan dan rangsangan mental.

 

Teknologi realiti maya dan realiti tambahan menawarkan pengalaman mendalam yang boleh meningkatkan fungsi kognitif dan ingatan ingatan. Chatbots AI dan rakan maya menyediakan persahabatan, melibatkan diri dalam perbualan dan bermain permainan kognitif untuk merangsang ketangkasan mental.

 

Selain itu, robot sosial yang dipacu AI boleh mengurangkan kesunyian dan pengasingan dalam kalangan warga emas dengan menawarkan persahabatan, mengingatkan mereka tentang jadual ubat dan memudahkan komunikasi dengan orang tersayang melalui panggilan video.

 

Mengekalkan mobiliti adalah penting untuk gaya hidup aktif dan berdikari. Teknologi AI boleh meningkatkan pilihan pengangkutan untuk warga tua, memastikan perjalanan yang lebih selamat dan mudah diakses.

 

Kereta pandu sendiri yang dilengkapi dengan sistem AI boleh membantu warga emas melakukan perjalanan secara bebas, terutamanya mereka yang tidak dapat memandu kerana batasan fizikal atau gangguan kognitif.

 

 

wainuiomata
Gambar Adobe Stock and UBC

 

 

Mengintegrasikan teknologi AI ke dalam kehidupan warga emas memberikan peluang transformatif untuk menangani cabaran unik mereka.

 

Dengan memanfaatkan kuasa AI, boleh meningkatkan pemantauan kesihatan, menggalakkan kehidupan berdikari, menyediakan bantuan kognitif, memupuk penglibatan sosial dan meningkatkan pilihan pengangkutan dan mobiliti.

 

Apabila AI terus maju, potensinya untuk memberi kesan positif kepada kehidupan warga emas akan berkembang, membolehkan mereka menua dengan anggun, mengekalkan maruah mereka dan mengalami kualiti hidup yang lebih tinggi.

 

Kehidupan kedua-dua orang dewasa yang semakin tua dan penjaga mereka boleh menjadi sukar. Menjadi tanggungjawab untuk berusaha ke arah penyelesaian untuk mereka.

 

Walaupun teknologi boleh memberikan sokongan yang berharga, aspek emosi dan belas kasihan dalam pengasuhan kekal tidak boleh diganti.

 

Apabila populasi yang semakin tua terus berkembang, integrasi AI dalam penjagaan warga emas menawarkan peluang yang tiada tandingan dan boleh memainkan peranan penting dalam menggalakkan kesejahteraan, sekali gus meningkatkan kualiti hidup untuk orang dewasa yang lebih tua dan penjaga mereka.

 

Sebagai warga emas dan OKU, saya mengharapkan AI boleh membantu dengan lebih efisien untuk kehidupan yang tinggal sejengkal dengan kesihatan yang terjamin.

 

 

 Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews