Al Ruwais – bandar minyak di penghujung Abu Dhabi | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 9 September 2021

Al Ruwais – bandar minyak di penghujung Abu Dhabi

 

 

SATU hari Yusuf Islam bertanya tentang apa yang menarik selain kota Abu Dhabi, saya cepat menjawab – Al Ruwais yang pernah saya pergi.

 

Al Ruwais atau Ar-Ruwais adalah sebuah bandar yang terletak di wilayah Al Dhafra di Abu Dhabi. Jaraknya sekitar dua jam dari kota Abu Dhabi, kira-kira 240 kilometer.

 

Rumah bagi kilang penapisan Ruwais, kawasan ini sekarang dikembangkan menjadi kompleks perumahan untuk memenuhi tempat tinggal pekerja ADNOC. Kompleks perumahan terdiri daripada segala jenis kemudahan gaya hidup dan menawarkan pangsapuri dan vila.

 

 

al euwais
Landskap moden bandar Al Ruwais di Emiriah Arab Bersatu hari ini.

 

Al Dhafra membentuk wilayah barat UAE, merangkumi hingga 71% dari keseluruhan kawasan. Sebelumnya dikenali sebagai Al Gharbia, Al Dhafra adalah pembangunan terpencil dan merupakan salah satu daripada tiga wilayah perbandaran utama di emirat Abu Dhabi. Kawasan ini bersempadan dengan Arab Saudi.

 

Dengan permulaan sebuah perkampungan nelayan yang sederhana, Ruwais telah berubah menjadi syurga bagi mereka yang mencari gaya hidup yang berpusat di sekitar masyarakat dan kesejahteraan.

 

Bandar ini telah mengubah masa depannya dengan ledakan industri minyak & gas. Rancangan untuk reformasi Ruwais bermula pada tahun 1970-an, ketika bandar gurun luar bandar dikenal pasti sebagai lokasi pusat bandar yang lengkap untuk menempatkan populasi kakitangan industri ADNOC (Syarikat Minyak Nasional Abu Dhabi).

 

Pada tahun 1982, kota ini dirasmikan oleh almarhum Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan, Presiden UAE dan Raja Abu Dhabi.

 

 

Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan
Sheikh Zayed bin Sultan Al Nahyan

 

Bandar baru sejak itu telah berkembang menjadi pusat yang ada sekarang, dengan jumlah penduduk yang terdiri daripada lebih 40 bangsa. Ruwais menyediakan persekitaran kediaman yang merangkumi semua infrastruktur moden, dan mempunyai beberapa institusi akademik, kemudahan perubatan, kedai runcit dan perbankan komersial, perkhidmatan TAMM, kawasan pantai, kemudahan rekreasi dan rekreasi, termasuk hotel dan resort.

 

Walaupun aspek moden dari keperluan masa kini dapat dipenuhi dengan berkesan, sejarah dan budaya UAE dikekalkan dengan adanya Souq Tradisional dan Heritage Village di dalam bandar. Persekitaran kediaman dan komersial dihubungkan oleh rangkaian jalan raya yang mesra keluarga yang juga dilayani oleh pengangkutan awam.

 

Masa depan juga memberi pertanda baik bagi Ruwais, dengan pelaburan AS$3 bilion yang dirancang yang diumumkan oleh ADNOC untuk meningkatkan lagi perkhidmatan dan kemudahan, memperluas bandar yang ramai untuk menarik lebih banyak orang dan bahkan pelancong.

 

Bandar Ruwais  dengan 40,000 penduduk adalah oasis kehidupan keluarga yang telah lama dicari.

 

Di Mall Ruwais dengan lebih dari 200 kedai kediaman, beberapa pasar mini yang selesa, souq tradisional, dan pusat membeli-belah komuniti, boleh menemui apa sahaja yang anda perlukan. Ruwais memberikan pilihan, kemudahan dan perkhidmatan pelanggan.

 

Dengan aroma oud dan kemenyan tradisional, atau kopi tanah yang bersahaja, dan juga rempah-rempah segar, kita akan dibawa ke masa yang sering dilupakan oleh banyak orang.

 

Dengan pelbagai item yang ada, belanjakan diri di persekitaran atmosfera. Dengan beberapa kafe dan restoran, ini adalah tempat yang tepat untuk bertemu dengan rakan-rakan dan menikmati persekitaran santai yang benar-benar unik.

 

Tidak ada kekurangan kehijauan untuk menikmati musim yang lebih sejuk dengan empat taman utama yang terdapat di Ruwais.

 

Sesuai untuk berjalan-jalan panjang, sesuai untuk berbasikal yang tidak pantas, dan memastikan anak-anak tetap aktif dan gembira. Di Central Park, terdapat pilihan kawasan sukan dan aktiviti kanak-kanak yang paling banyak.

 

Pasir dan laut dalam jarak yang menyentuh setiap hujung minggu. Menikmati berjalan-jalan di pantai atau berenang di laut mungkin merupakan sebahagian daripada gaya hidup impian. Di Ruwais, ini boleh menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian!

 

Terletak dalam jarak perjalanan singkat, kita dapat merasakan pasir atau laut di antara jari kaki anda dalam beberapa minit.

 

Pantai yang panjang, dilengkapi dengan perbarisan kedai dan trak makanan, menjadikan senario percutian setiap hari. Kelab ini tidak hanya menawarkan kerusi berjemur, tuala, dan payung, tetapi terdapat tempat-tempat khusus untuk barbeku!

 

Acara dan aktiviti air yang dianjurkan bermusim menambahkan lagi pengalaman eksklusif di Ruwais.

 

 

heritage village

 

 

Alami pelbagai aktiviti bersejarah dan masa lalu UAE dengan lawatan ke Heritage Village, yang terletak di seberang Souq Tradisional. Dengan kalendar aktiviti yang dirancang, terdapat banyak peluang untuk belajar dan melihat bagaimana orang-orang tempatan memperoleh pendapatan dan mengatur perdagangan dalam tahun-tahun berlalu.

 

Tenunan, manik-manik, tembikar dan sulaman hanyalah sebahagian daripada pertunjukan yang dipamerkan semasa acara-acara yang dihoskan secara eksklusif yang dirancang untuk memperlihatkan kemajuan besar yang dicapai melalui sejarah tempatan yang kaya dengan budaya.

 

Daya tarikan haiwan, penternakan dan alam sekitar mudah dijangkau dengan melakukan perjalanan ke peternakan tempatan. Merumput kambing, ayam betina dan domba berbulu akan memastikan pengalaman yang tidak dapat dilupakan bagi golongan muda dan tua.

 

Beri makan haiwan atau pelajari tumbuh-tumbuhan dan tumbuh-tumbuhan, membina pengetahuan dan minat anda untuk aktiviti luar. Hari yang luar biasa untuk semua orang.

 

Nikmati peluang untuk menikmati pemandangan laut, pantai dan matahari terbenam yang menakjubkan semasa lawatan atau menginap di hotel tempatan dan tiga resort mewah. Menginap di bandar atau memilih untuk melihat cakrawala dari balkoni atau chalet di resort terkenal.

 

Untuk lebih eksklusif, pergi ke tempat percutian Anantara yang mewah di Pulau Sir Bani Yas, lengkap dengan hutan simpan sendiri.

 

 

wainuiomata

 

 

Setelah pengembangan lebih lanjut pada pertengahan tahun 1980-an, kilang Gas diperbaiki lagi pada separuh kedua tahun 1990-an. Projek Pembesaran Kilang Ruwais merangkumi pembinaan selari untuk penyulingan kondensat dari Projek Pembangunan Gas Darat dan Projek Pembangunan Gas Asab.

 

Perluasan kemudahan penyulingan berlaku bersamaan dengan pengembangan kilang petrokimia, yang juga dimiliki oleh ADNOC. Kapasiti kilang ditingkatkan menjadi 132,000 tong minyak mentah setelah peningkatan AS$100 juta pada tahun 1995. Jumlah kapasiti kilang selepas pengembangan adalah 280,000 tong sehari pemprosesan kondensat dengan kemudahan hiliran yang berkaitan seperti penstabilan naphtha, pemanis minyak tanah, dan kemudahan di luar kawasan, termasuk ladang tangki tambahan, yang terdiri daripada 23 tangki besar.

 

Ruwais dijangka menjadi kompleks penyulingan dan petrokimia terbesar di dunia setelah selesainya cadangan pengembangan pada tahun 2025. Loji penyahgaraman 500MW di Ruwais menjadikan keseluruhan kapasiti kuasa kilang menjadi 700MW. Kilang ini merupakan sebahagian daripada kompleks industri besar.

 

Loji Ruwais akan disatukan dengan salah satu dari dua kilang UAE, dengan penambahan kemudahan penapisan dan juga kilang penjanaan tenaga. Pemiliknya adalah Abu Dhabi National Oil Company Ltd (ADNOC), yang berhasrat untuk memperluas kapasiti kilang dan petrokimia kilang serta kemampuan penyahgaramannya. Loji penyahgaraman diperlukan untuk membekalkan lapan juta gelen air ke kilang setiap hari.

 

Begitulah Ruwais yang terletak agak hulu dan jauh dari kemodenan UAE, selalunya dilupakan sahaja untuk orang yang pergi ke Abu Dhabi.

 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK HIMPUNAN KOLEKSI TULISAN WAINUIOMATA

 

 

 

Portfolio Tags