Anda seorang guru? Merantaulah ke UAE, gaji bermula RM10,618 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 February 2023

Anda seorang guru? Merantaulah ke UAE, gaji bermula RM10,618

 

 

 

Sekolah-sekolah di UAE kini menawarkan beratus-ratus pekerjaan untuk guru-guru asing.

 

Saya telah menemui beberapa orang guru dari Malaysia dan mereka merasa gembira dengan ganjaran diterima terutama bebas cukai.

 

Guru yang pakar dalam mata pelajaran teras seperti matematik dan sains mendapat permintaan tinggi dan banyak sekolah bersedia membayar lebih untuk mendapatkan perkhidmatan mereka.

 

Majoriti peranan mengajar adalah di Dubai, dengan banyak pekerjaan juga ditawarkan di Abu Dhabi, Sharjah dan Ras Al Khaimah. Lebih daripada 600 jawatan diiklankan di UAE.

 

 

wainuiomata
Antara iklan agensi pengambilan kerja untuk jawatan guru di Dubai. - Gambar Hiasan

 

 

Terdapat kekosongan untuk guru mata pelajaran daripada teknologi reka bentuk, teknologi makanan dan psikologi kepada perniagaan dan pendidikan jasmani.

 

Ada sekolah mencari untuk mengambil kaunselor sekolah, fizik, biologi, muzik, tutor, matematik, sains, bahasa Inggeris, pengajian Islam dan pengajian sosial.

 

Kebanyakan pekerjaan akan bermula pada bulan Ogos  tahun 2023 dan calon dikehendaki memohon pada akhir Januari atau awal Februari, bergantung pada peranan.

 

Untuk menjadi seorang guru di UAE, memerlukan pensijilan pengajaran yang diluluskan yang sesuai. Banyak sekolah memerlukan pengalaman lanjut.

 

Calon memerlukan status guru berkelayakan (QTS) atau kelayakan yang setaraf dengannya.

 

Untuk menjadi guru mata pelajaran pakar di sekolah menengah, ijazah harus sejajar dengan mata pelajaran yang diajar. Guru akan memerlukan ijazah dalam bidang subjek pilihan serta ijazah perguruan.

 

 

wainuiomata
Guru-guru menjalani ujian bagi mendapatken lesen mengajar di UAE.

 

 

Guru biasanya perlu memohon dalam talian dengan CV dengan sekolah kemudiannya membina senarai pendek calon untuk ditemu duga. Peringkat seterusnya proses melibatkan pengajaran kelas demonstrasi.

 

Ramai guru telah terbang dari negara lain untuk memberi kelas. Perekrut juga telah mengembara ke negara termasuk India untuk mengupah bakat.

 

Lima petua popular untuk guru yang berpindah ke UAE dan mencipta kandungan dalam talian untuk menyokong guru yang berminat.

 

Berikut adalah beberapa petua:

  • Tanya soalan kepada sekolah kerana  boleh membantu untuk proses itu. Keraguan adalah perkara biasa bila semakin hampir menaiki penerbangan, berasa cemas dan terlalu memikirkan keputusan. Minta nasihat orang dan sertai komuniti dalam talian untuk berkawan.

  • Pastikan teratur dan hubungi kakitangan HR di sekolah untuk mengetahui sama ada mereka mempunyai senarai semak perkara yang mereka mahu lakukan.

  • Buat kajian kerana perancangan adalah penting dan akan membantu menangani masalah.

  • Selidik kawasan yang akan berpindah dan cuba teruja. Jadilah pelancong apabila tiba. Sebaik sahaja bergerak adalah mudah untuk duduk di dalam bilik, tetapi perlu keluar dan meneroka.

  • Bulan pertama di negara baharu boleh jadi agak mahal, jadi pastikan belanjawan.

 

Gaji berbeza dari sekolah ke sekolah, tetapi biasanya guru boleh menjangkakan untuk membuat antara Dh9,000 dan Dh14,000 sebulan (RM10,618-RM16,614) bergantung pada pengalaman dan kelayakan.

 

Sekolah kelas atasan cenderung membayar Dh16,000 hingga Dh17,000 sebulan -  ditambah dengan elaun perumahan bulanan sehingga Dh6,000. Ini cenderung kepada sekolah kurikulum British yang dinilai "cemerlang" atau "sangat baik", serta sekolah Amerika.

 

Menjadi lebih biasa bagi sekolah untuk menyediakan tempat tinggal, kadangkala di blok apartmen dengan guru lain, daripada memberi guru elaun perumahan.

 

 

wainuiomata

 

 

Guru matematik dan sains mendapat permintaan tinggi dan sesetengah sekolah akan membayar sehingga Dh3,000 lebih untuk kakitangan yang boleh mengajar mata pelajaran tersebut.

 

Di hujung pasaran yang lain, guru di beberapa sekolah India, di mana yuran lebih rendah dan persaingan di kalangan pemohon sengit, boleh dibayar Dh3,000 sebulan.

 

Di sekolah-sekolah India menjadi perkara biasa bagi guru untuk berkongsi tempat tinggal kediaman, tinggal di blok dengan rakan sekerja.

 

Tertarik dengan gaji bebas cukai dan sinar matahari sepanjang tahun, beribu-ribu guru memilih UAE sebagai rumah kedua mereka.

 

Di luar faedah kewangan, UAE menawarkan peluang kepada para pendidik untuk meluaskan ufuk mereka melalui pertukaran budaya dan perjalanan. Guru dari pelbagai negara bercakap tentang sebab mereka berpindah ke UAE dan kesannya terhadap kewangan mereka.

 

Seorang guru dari India berpindah ke UAE pada 2016 bermakna dia dapat mencapai impiannya untuk membeli hartanah di Mumbai. Dia tinggal di India selama 30 tahun tetapi tidak pernah mampu membeli rumah sendiri dan berpindah ke Dubai dan dalam tempoh tujuh tahun sudah membeli rumah.

 

Dia membawa pulang gaji antara Dh8,000 hingga Dh9,000 sebulan termasuk penginapan, sedangkan dia akan memperoleh antara Dh2,300 dan Dh2,500 sebulan di India.

 

Dia melihat gaya hidup, yang jauh lebih baik daripada apa yang dapat di India dan  mengambil keputusan untuk membawa keluarga ke UAE.

 

 

wainuiomata

 

 

Di Mumbai, sewa rumah dua bilik berkisar antara Dh14,400 hingga Dh28,800 setiap tahun. Dia kini membayar antara Dh25,000-Dh45,000 setiap tahun untuk sebuah rumah dua bilik di Sharjah. Untuk tinggal di pangsapuri dua bilik  adalah lebih mudah dengan gaji sekarang berbanding di India.

 

Guru itu berkata dia mempunyai pendapatan boleh guna kira-kira Dh2,000 sebulan di UAE tetapi akan mempunyai kira-kira Dh500 di India. Seorang guru di UAE biasanya menerima pendidikan percuma untuk seorang kanak-kanak, diskaun 50 peratus untuk yuran pengajian untuk anak kedua, insurans perubatan dan beberapa sekolah turut menawarkan elaun penginapan.

 

Kebanyakan sekolah di India tidak menawarkan faedah sedemikian.

 

Walaupun gaji dan faedah berada di dalam fikiran, dia mahu berpindah ke Dubai untuk menggunakannya sebagai hab untuk mengembara ke seluruh dunia.

 

Mempunyai gaji dan penginapan tanpa cukai menawarkan peluang yang baik untuk mendapatkan kebebasan.

 

Seorang dari UK  bergelut berdasarkan gaji guru saya di UK untuk membayar gadai janji. Beliau berkata ramai orang terkejut apabila mereka mengetahui pekerjaan mengajar di UK membayar lebih secara keseluruhan tetapi apabila seseorang menambah penginapan dan elemen bebas cukai, Dubai lebih memahami kewangan.

 

Di UK, dia akan memperoleh Dh175,586 setiap tahun dengan pengalaman tujuh tahun, sebelum cukai, tetapi di UAE dia memperoleh antara Dh168,000-Dh180,000.

 

Beliau berkata seorang guru baharu boleh mengharapkan pendapatan antara Dh9,000-Dh10,000 sebulan.

 

 

wainuiomata

 

 

Di UK, purata sewa untuk pangsapuri satu bilik di pusat bandar di luar London boleh berkisar antara Dh3000 hingga Dh5000 sebulan. Ini tidak disediakan oleh majikan.

 

Di Dubai, apartmen satu bilik di kawasan utama boleh diperolehi dengan harga kira-kira Dh6,000 hingga Dh7,000 sebulan tetapi, sebagai seorang guru di Dubai, penginapan biasanya disediakan.

 

Secara purata, barangan runcit untuk seorang boleh menelan kos kira-kira Dh1,000 sebulan di UK, manakala di UAE bil boleh meningkat sehingga Dh1,200 sebulan.

 

Pas bulanan bas atau kereta api di bandar boleh berharga kira-kira Dh350 hingga Dh500 di UK; bahan api lebih murah di UAE, kira-kira Dh400 sebulan.

 

Di UK, purata kos bil seperti elektrik, gas, internet dan cukai majlis boleh berjulat dari Dh2,000 sebulan bergantung pada penggunaan. Secara keseluruhan, bil di Dubai boleh melebihi Dh1200 sebulan.

 

Pada guru-guru di Malaysia yang berminat boleh mencari melalui web dalam bulan Januari hingga Februari.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

wainuiomata

 

Portfolio Tags