Apakah masa hadapan kanak-kanak Palestin? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 8 February 2024

Apakah masa hadapan kanak-kanak Palestin?

 

 

PERTEMUAN dengan kanak-kanak Palestin yang sentiasa riang menghiburkan hati saya sebagai pengunjung. Kanak-kanak tersebut berkeliaran untuk mencari apa-apa yang boleh bermain. Tidak banyak barang permainan sewaktu kami pergi ke Gaza.

 

Beribu-ribu kanak-kanak telah terbunuh, cacat, cedera atau ditangkap oleh tentera Israel.

 

Tahun 2023 merupakan tahun paling maut dalam rekod untuk kanak-kanak dengan keganasan berkaitan konflik mencapai tahap yang tidak pernah berlaku sebelum ini.

 

Lebih 10,000 kanak-kanak telah terbunuh oleh serangan udara dan operasi darat Israel dalam hampir 100 hari keganasan, menurut Kementerian Kesihatan di Gaza, dengan beribu-ribu lagi hilang, dianggap tertimbus di bawah runtuhan.

 

Data terkini daripada menunjukkan lebih 10,000 daripada 1.1 juta kanak-kanak Gaza  atau 1% daripada jumlah populasi kanak-kanak  telah terbunuh sejak serangan.


 

wainuiomata
Gambar bertarikh 25 Oktober 2023. - AA Photo

 


Kanak-kanak di Gaza yang terselamat daripada keganasan sedang mengalami kengerian yang tidak terkata, termasuk kecederaan yang mengubah hidup, melecur, penyakit, rawatan perubatan yang tidak mencukupi, dan kehilangan ibu bapa dan orang tersayang yang lain.

 

Mereka telah dipaksa untuk melarikan diri dari keganasan, selalunya berulang kali, tanpa tempat yang selamat untuk pergi, dan menghadapi ketakutan masa depan yang tidak pasti.

 

Kira-kira 1,000 kanak-kanak di Gaza telah kehilangan satu atau kedua-dua kaki mereka, ramai yang telah dipotong tanpa ubat bius, dan akan memerlukan rawatan perubatan seumur hidup.

 

Perang telah menjejaskan kanak-kanak dengan teruk dengan terpaksa meninggalkan rumah dan tidak dapat berbuat apa-apa. Kanak-kanak belajar banyak perkara semasa perang, seperti betapa pentingnya menjimatkan air.

 

Lebih 40% daripada mereka yang terbunuh dengan peningkatan keganasan di wilayah Palestin yang diduduki bermula pada 7 Oktober adalah kanak-kanak.

 

Sejumlah rekod pelanggaran berat terhadap kanak-kanak telah dilaporkan dalam 100 hari keganasan yang bermula pada 7 Oktober, termasuk: 370 sekolah di Gaza rosak atau musnah [UNICEF], 94 hospital dan kemudahan penjagaan kesihatan di Gaza diserang [WHO], lebih 1,000 kanak-kanak Palestin kehilangan satu atau kedua-dua kaki [UNICEF], kira-kira 1.1 juta kanak-kanak  dinafikan akses kepada bantuan kemanusiaan yang mencukupi.

 

Untuk setiap hari tanpa gencatan senjata yang pasti, 100 kanak-kanak secara purata telah terbunuh. Tidak boleh ada sebarang justifikasi untuk membunuh kanak-kanak. Situasi di Gaza adalah mengerikan dan memburukkan manusia biasa.


 

wainuiomata

 


Setelah lebih 100 hari, kanak-kanak telah membayar harga untuk konflik yang mereka tidak terlibat. Mereka ketakutan, cedera, cacat, kehilangan tempat tinggal. Satu peratus daripada populasi kanak-kanak Gaza telah pun terbunuh oleh pengeboman Israel dan operasi darat.

 

Yang lain berisiko dibunuh oleh kebuluran dan penyakit dengan kebuluran yang semakin hampir. Bagi kanak-kanak yang terselamat, kecederaan mental yang ditimbulkan dan kemusnahan infrastruktur termasuk rumah, sekolah dan hospital telah memusnahkan masa depan mereka.

 

Walaupun terdapat rekod bilangan kanak-kanak yang terbunuh dan cacat, masyarakat antarabangsa telah gagal untuk bertindak lagi dan lagi. Satu pelanggaran berat yang dilakukan terhadap kanak-kanak adalah terlalu banyak.

 

Sejak tiga bulan lalu, kanak-kanak di Gaza telah menghadapi pelanggaran berat setiap hari, manakala syarat untuk menyediakan bantuan kemanusiaan yang mereka perlukan tidak ada. Semua pihak mesti bersetuju dengan gencatan senjata yang muktamad sekarang.”

 

Perlu gencatan senjata muktamad untuk menyelamatkan dan melindungi nyawa kanak-kanak di Gaza dan telah menyeru Kerajaan Israel untuk membenarkan aliran bantuan tanpa halangan dan kemasukan semula barangan komersial ke Gaza untuk mengelakkan kanak-kanak daripada mati akibat kelaparan dan penyakit.

 

Penduduk Semenanjung Gaza ialah 2.2 juta. Tanah sempit seluas 225 km persegi  kira-kira saiz Las Vegas  adalah salah satu tempat paling padat penduduk di bumi.

 

Dua pertiga daripada penduduk Palestin yang tinggal di Gaza adalah pelarian atau keturunan mereka dari perang 1948.


 

wainuiomata

 


Sejak 2007, Gaza berada di bawah sekatan darat dan laut yang ketat oleh Israel yang menghalang orang awam, bersama-sama dengan barangan seperti makanan dan ubat-ubatan, daripada mudah bergerak merentasi sempadan, menyumbang kepada keadaan ekonomi yang teruk dan tahap kemiskinan yang tinggi.

 

Dari segi budaya, pendidikan tetap menjadi keutamaan. Lebih daripada 95% kanak-kanak berumur 6-12 tahun di Gaza bersekolah, dan kebanyakannya lulus dari sekolah menengah. Selain itu, 57% pelajar di Universiti Islam Gaza adalah perempuan.

 

Dorongan untuk mencapai pendidikan adalah sebahagian daripada budaya, sebahagian kebanggaan, dan semuanya kembali kepada perpindahan tahun 1948.

 

Begitu ramai rakyat Palestin kehilangan nyawa dan mata pencarian mereka. Jadi mereka mahu anak-anak mereka, dan kemudian cucu-cucu mereka, dapat melakukan sesuatu yang boleh mereka bawa bersama mereka walaupun mereka dipindahkan sekali lagi. Jadi pendidikan dilihat sebagai mekanisme untuk melakukannya.

 

Mengapakah kanak-kanak membentuk sebahagian besar penduduk?

Sebabnya adalah pelbagai.

 

Ramai rakyat Palestin tidak mendapat peluang untuk menjadi tua - mati pada awal dewasa mereka sama ada dalam konflik atau disebabkan sistem penjagaan kesihatan yang bergelut yang menyeret purata ke bawah.


 

wainuiomata

 


Sekatan selama 16 tahun telah menghalang akses pantas kepada rawatan perubatan dan menyebabkan kekurangan bekalan penting.

 

Penjagaan pencegahan pada dasarnya tidak wujud. Mereka sentiasa berhadapan dengan isu kesihatan jangka pendek, dan mereka yang memerlukan penjagaan kronik sama ada tidak mendapatnya atau terpaksa pergi.

 

Dan untuk mendapatkan rawatan perubatan, penduduk perlu memohon permit yang terkenal sukar diperoleh.

 

Faktor lain bagi penduduk muda di Gaza ialah orang ramai cenderung untuk berkahwin pada awal dua puluhan, menurut data. Dan kadar kesuburan  ialah 3.38, menurut anggaran.

 

Sesetengah penyelidikan telah menunjukkan dalam populasi Palestin, dan yang lain di bawah ancaman, bahawa mereka melihat mempunyai anak sebagai cara penentangan, dalam satu cara. Itu dilihat sebagai kesinambungan garis keturunan yang terancam dalam pelbagai cara selama 100 tahun.

 

Apakah mereka ada masa depan?

Konflik berbilang, sekatan dan keadaan hidup yang teruk telah mempunyai kesan.

 

Laporan 2021 mendapati 91% kanak-kanak Gaza mengalami trauma berkaitan konflik. Laporan 2022 mendapati 80% kanak-kanak melaporkan tekanan emosi — meningkat daripada 55% pada 2018. Namun masih banyak yang tidak diketahui, tetapi pandangannya suram.


 

wainuiomata

 


Kanak-kanak Gaza tidak bersekolah dan benar-benar trauma. Tiada berita baik di Gaza dengan hasil buruk di sekeliling, bukan hanya hari ini, tetapi untuk generasi akan datang yang, bagi mereka yang masih hidup, membesar dengan sejarah dan trauma.

 

Mereka tahu bagaimana untuk ketawa, membuat jenaka dan menikmati kehidupan, tidak boleh mengecewakan dengan memberitahu, akan mengembalikan keadaan kepada status quo sehingga perang seterusnya. Itu bukan pilihan.

 

Kanak-kanak Gaza berhak mendapat peluang untuk sembuh dan pulih serta membesar.

 

Mereka masih mempunyai, harapan dan aspirasi. Dengan mekanisme sokongan yang betul, boleh membantu mereka menangani dan menyelesaikan trauma ini dan membantu mereka.

 

Begitulah kanak-kanak Gaza yang terus gelap masa depan dengan pendudukan Israel yang turus ingin mengusir dari Gaza. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags