Bumi, lautan al-Quds adalah milik kita | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 25 January 2024

Bumi, lautan al-Quds adalah milik kita

 

 

 

SEWAKTU di Gaza, saya duduk di hotel 10 tingkat tepi pantai, hanya satu hotel sahaja di Gaza waktu itu. Bilik yang saya menginap terletak di tingkat paling atas. Di kawasan itu hanya satu bangunan tinggi.

 

Saya selalu berjalan ke pantai di waktu siang bulan puasa dan malam hingga pukul 10 dibenarkan. Pada satu malam saya dan rakan-rakan keluar tengah malam dan ditahan. Begitupun, kami dibenarkan untuk melihat laut Mediterranean.

 

Banyak bot nelayan yang berlabuh dan dibenarkan ke laut waktu pagi oleh Israel hanya sejauh 10 km.

 

Pantai termasuk bukit pasir di selatan dan utara, tebing kurkar pantai di tengah ke utara, kawasan bukan bandar, dan sebahagian lembah Gaza, yang juga dipanggil Wadi Gaza. Zon pantai hanya 2.7 km dengan pinggir pantai mempunyai pantai yang lurus dan berpasir.


 

wainuiomata

 


Hampir dua juta rakyat Palestin telah dipaksa meninggalkan rumah mereka di seluruh Semenanjung Gaza yang terkepung, yang mempunyai jumlah penduduk 2.3 juta orang.

 

Pelarian tersebut kebanyakannya tertumpu di selatan Semenanjung Gaza, sebenarnya, hujung selatan terutamanya antara Khan Yunis dan Rafah.

 

Lebih-lebih lagi, kebanyakannya berada di wilayah Tell Al-Sultan dan Al-Mawasi, bersempadan dengan Laut Mediterranean.

 

Walaupun penderitaan yang amat besar dirasai oleh orang-orang ini, laut terus menawarkan kelonggaran, ruang bernafas, walau bagaimanapun sementara, antara serangan pengeboman Israel, yang kadang-kadang sampai ke kem pelarian ini.

 

Dari Youtube, sekumpulan lelaki yang memandang ke arah laut biru di hadapan mereka, seorang lelaki muda mempunyai mesej, yang ingin dia kongsikan.


 

wainuiomata

 


"Kami datang ke laut walaupun perang, tembakan, dan pembunuhan beramai-ramai. Kami datang ke sini walaupun semua bot meriam dan kapal pengangkut pesawat Tentera Mesir, Amerika dan Israel di laut, dan Tuhan tahu berapa ramai tentera upahan dari seluruh dunia juga ditempatkan di laut untuk mengambil bahagian dalam perang melawan kita.

 

“Tetapi kami bertegas bahawa laut ini adalah laut kami, dan tanah ini adalah tanah kami. Al-Quds adalah milik kita. Puncanya adalah punca kami dan kami tidak bergerak sedikit pun.”

 

“Dan laut ini,” dia mengulangi sambil menunjuk ke hadapan, “adalah laut kita.”

 

Tidak jauh di hadapannya, dua budak Gaza kecil berlari dengan rasa pening di pasir kuning, manakala ombak terus bergolek seperti yang telah dilakukan sejak dahulu lagi.

 

Ada perasan bercampur dan memori keindahan pantai Gaza dan laut Mediterranean terus membawa saya kembali mengingati.

 

Ketika cuti musim panas itu, beribu-ribu orang menuju ke pantai di sepanjang pantai Semenanjung Gaza, menikmati satu keseronokan tepi laut sebelum permulaan tahun persekolahan baharu.

 

Pinggir laut Gaza adalah satu-satunya tempat pelarian bagi penduduk yang tinggal di sana, yang menyaksikan peningkatan mendadak dalam suhu yang menjadikan keadaan hidup lebih tidak tertanggung bagi mereka yang sudah tinggal di bawah sekatan Israel yang menyesakkan.

 

Banyak keluarga membawa payung dan tempat duduk mereka sendiri, ada yang tiba lebih awal untuk mengintai tempat-tempat utama di mana mereka boleh memerhatikan kanak-kanak keluar masuk ombak, yang lebih muda ketawa dan melarikan diri dari ombak kecil yang menghentam kaki mereka.


 

wainuiomata

 


Keluarga lain menyewa payung dan kerusi mereka daripada orang yang berdaya usaha yang berlari naik turun deretan hartanah mereka.

 

Infrastruktur kawasan enklaf telah merosot dengan serius dalam tahun-tahun pengepungan, mengakibatkan gangguan bekalan elektrik yang berpanjangan yang menjadikan tinggal di rumah sebagai cadangan yang terlalu panas. Jadi, orang ramai pergi ke pantai untuk membuat yang terbaik.

 

Laut adalah satu-satunya tempat perlindungan Palestin di Gaza. Semasa percutian musim panas, jam terputus bekalan elektrik meningkat dengan tidak tertanggung, bertepatan dengan gelombang panas yang tajam yang melanda dunia, dan laut adalah satu-satunya destinasi.

 

Memang mudah dan murah kerana mereka boleh pergi ke pantai awam percuma dan mengelakkan pantai berbayar. Sesetengah keluarga pergi ke tempat pantai berbayar, yang berbeza-beza dari segi kos daripada yang lebih mahal kepada fi nominal, tetapi jumlah yang besar hanya pergi ke pasir pantai awam, menjimatkan wang fi kemasukan untuk kegunaan lain.

 

Kepekatan orang ramai yang datang ke pantai memberikan suasana karnival, diperkukuh dengan kelimpahan payung berwarna-warni dengan penjaja dan gerobak yang menjual mainan pantai, minuman sejuk dan makanan ringan yang menjalar melaluinya.

 

Tidak semua orang mempunyai atau mampu membeli pakaian renang, jadi mereka terjun ke dalam air dengan pakaian yang paling sesuai yang boleh mereka temui, melegakan daripada haba yang melebihi segala-galanya.


 

wainuiomata

 


Mereka yang tidak semestinya mahu berenang, boleh menyewa bot untuk menunggang pantas atau melompat ke atas unta yang akan membawa mereka turun naik melepasi barisan orang yang menikmati hari itu.

 

Ramai mencari tempat hiburan untuk menghabiskan masa jauh dari tekanan hidup dan kemerosotan ekonomi dan peringatan tentang pencerobohan berulang Israel di Semenanjung.

 

Penduduk mengalami pemadaman elektrik secara purata 12 jam sehari, terutamanya dalam tempoh permintaan yang sengit, seperti musim panas.

 

Di media sosial, sekumpulan besar orang berlari dan berebut-rebut di pantai Gaza ketika berita tentang penghantaran tepung tersebar, kelaparan dan keputusasaan mereka jelas dalam kekacauan yang berlaku di atas pasir di sebelah runtuhan dan logam berpintal bangunan rata.

 

Ada membawa beg untuk mengisi tepung, yang lain menaiki trak bantuan PBB, melemparkan ke bawah apa yang kelihatan seperti guni tepung kepada orang ramai di bawah.

 

Kini sewaktu perang, ada kanak-kanak terpercik di dalam air cetek, melompat di atas ombak kecil, orang dewasa yang berkaki ayam memerhati dari pantai.

 

Ada ratusan orang lain yang berpindah dan datang ke pantai untuk berehat, untuk melarikan diri daripada perasaan sesak dan dari persekitaran yang menyedihkan dan tercemar yang dihadapi.

 

Orang ramai datang ke pantai Gaza untuk berehat, untuk berenang, untuk anak-anak mereka berseronok, mereka membawa makanan bersama mereka. Tetapi  sangat tertekan, berada di pantai tetapi ramai mahu menangis.


 

wainuiomata

 


Beratus-ratus ribu orang telah meninggalkan rumah mereka di utara Gaza, yang telah menanggung beban serangan tentera Israel, untuk mencari perlindungan di khemah, sekolah atau rumah kawan dan saudara mara di bahagian selatan jalur itu.

 

Keadaan yang melelahkan di khemah dan sekolah, dengan kesesakan, kekurangan tandas dan bilik mandi, dan beratur panjang setiap hari untuk catuan kecil makanan dan air, telah ditambah lagi dengan kesan psikologi pengeboman dan perpindahan.

 

Pantai di Deir Al-Balah mempunyai deretan pondok nelayan di bahagian belakang, menghala ke dasar cerun yang berselerak dengan sampah sarap. Beberapa orang yang berpindah telah menetap di pondok yang rapuh, pakaian yang tergantung pada tali di luar.

 

Begitu pun, ramai yang takut dan tidak tahu apa yang mungkin terjadi, sama ada mereka terhalau terus dari Gaza atau mati mempertahankan tanah tumpah. Satu suasana yang menghibakan dengan kekejaman tentera Zionis terus menghimpit perasaan dan semakin ramai warga Palestin yang terkorban dan tercedera.

 

Namun pemergian mereka sebagai syuhada memanggil-manggil setiap masa selagi gencatan senjata gagal dilaksanakan! - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags