​Ganjaran membaca al-Quran di bulan Ramadan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 4 April 2024

​Ganjaran membaca al-Quran di bulan Ramadan

 

 

“(Iaitu) bulan Ramadan yang di dalamnya diturunkan al-Quran sebagai petunjuk bagi manusia, penjelasan-penjelasan mengenai petunjuk itu, dan pembeda (yang membezakan yang hak dan yang bathil). Maka barang siapa di antara kamu menyaksikan bulan ini, hendaklah dia berpuasa.” [2:185]

 

Bulan Ramadan, bulan yang diberkati di mana al-Quran diturunkan. Untuk menandakan pentingnya peristiwa penting ini - wahyu al-Quran - kita berpuasa pada siang hari dan berdoa pada malam hari, khususnya Lailatul Qadar, malam al-Quran diturunkan, seperti yang Allah beritahu kita:

 

“Kami menurunkannya pada suatu malam yang diberkati, sesungguhnya Kami pernah memberi peringatan.” [44:3]

 

Begitu besar pahala puasa dan solat di bulan ini, sehinggakan Rasulullah bersabda, “Barangsiapa yang berpuasa di bulan Ramadan dengan penuh keimanan dan mengharap pahala, maka akan diampuni segala dosanya yang telah lalu, dan barang siapa yang berdiri solat Lailatul Qadar kerana iman dan mengharap pahala, maka diampuni segala dosanya yang telah lalu.”

 

Dan sabdanya, “Barang siapa yang solat malam pada bulan Ramadan kerana iman dan mengharap pahala, maka akan diampuni dosa-dosanya yang telah lalu.”

 

 

wainuiomata

 

 

Ini adalah tiga peluang yang telah diberikan kepada kita untuk memperoleh pengampunan atas segala dosa kita. Para doktor kerohanian hati sepakat bahawa puasa melembutkan hati, menjadikannya lebih mudah menerima dan merendah diri terhadap bacaan al-Quran.

 

Mungkin inilah hikmah yang menghubungkan puasa dan solat malam, dua ibadah paling istimewa di bulan ini.

 

Perlu diingatkan bahawa hubungan kita dengan al-Quran pada bulan ini tidak boleh terhad kepada solat Tarawih setiap malam sahaja, kita mesti menumpukan diri untuk mempelajari al-Quran di luar solat juga.

 

Ibn 'Abbas meriwayatkan, katanya, "Rasulullah adalah orang yang paling dermawan, dan baginda paling dermawan pada bulan Ramadan kerana Jibril akan datang kepadanya setiap malam dan dia akan belajar Al-Quran. dengan dia. Sungguh, apabila Rasulullah bertemu Jibril, dia akan lebih dermawan daripada angin yang berhembus."

 

Selain itu, al-Bukhari melaporkan dari Fatimah bahawa Nabi memberitahunya pada tahun terakhir kehidupannya, “Jibril pernah mengulangkaji al-Quran denganku suatu ketika dahulu. Setiap tahun, tetapi tahun ini dia telah menyemaknya dengan saya dua kali. Saya tidak mengesyaki tetapi masa saya telah tiba. Dan kamu akan menjadi orang pertama dalam keluarga saya yang menyertai saya.”

 

Malangnya, majoriti daripada kita tidak mempunyai sebarang hubungan dengan al-Quran. Memandangkan kita berada di bulan Ramadan, bulan al-Quran yang diberkati, dan syaitan telah dibelenggu, kini adalah peluang untuk mengubah keadaan yang menyedihkan ini.

 

Memandangkan keadaan kebanyakan umat Islam hari ini, sebarang perbincangan mengenai jumlah maksimum yang disyorkan untuk dibaca setiap hari, pada Ramadan atau di luar Ramadan, adalah semata-mata akademik.

 

Saya ragu sesiapa di antara kita akan cuba membaca al-Quran sebanyak 60 kali setiap Ramadan seperti yang biasa dilakukan oleh Imam al-Shafi'i atau bermalam dengan membaca keseluruhan al-Quran dalam satu rakaat seperti Uthman b. Affan melakukannya.

 

 

wainuiomata

 

 

Untuk melakukan seperti yang mereka lakukan adalah sesuatu yang jauh melampaui mana-mana daripada kita memandangkan kebanyakan kita hampir tidak membaca al-Quran sama sekali.

 

Sekarang, kepada isu sebenar, apakah yang perlu kita lakukan untuk membetulkan keadaan kita?

 

Bagi mereka yang sudah terbiasa membaca al-Quran setiap Ramadan, cuba dan pastikan untuk khatam al-Quran, jika anda tidak melakukannya sebelum ini.

 

Juga, ambil ini sebagai peluang untuk membiasakan diri membaca al-Quran setiap hari walaupun ketika Ramadan telah berakhir.

 

Jika tidak pernah membaca al-Quran pada bulan Ramadan pada masa lalu, maka tentukan berapa banyak masa yang boleh gunakan secara munasabah daripada jadual  untuk membaca al-Quran setiap hari.

 

Jangan memaksa diri untuk melakukan terlalu banyak, jika tidak, akan kembali ke tempat bermula: tidak membaca al-Quran sama sekali.

 

Ingatlah juga, “Amalan yang paling dicintai oleh Allah adalah amalan yang dilakukan secara rutin walaupun sedikit.”

 

Oleh itu, mesti membuat jadual Ramadan yang boleh patuhi.

 

 

wainuiomata

 

 

Sebahagian ulama  tidak suka seseorang tidak mengkhatamkan al-Quran sekurang-kurangnya setiap 40 hari, berdasarkan hadis `Abdullah b. `Amr di mana Nabi menyuruhnya untuk membaca Al-Quran dalam empat puluh hari.

 

Riwayat lain memberikan minimum sebulan sekali. Walau bagaimanapun, ini tidak boleh dianggap sebagai sesuatu yang wajib, terutamanya bagi mereka yang tidak mempunyai tabiat membaca al-Quran sama sekali atau tidak mahir membaca al-Quran, seperti orang baru Islam.

 

Bagi mereka untuk mencuba, sekaligus, untuk mula membaca keseluruhan al-Quran sebulan sekali mungkin akan menjadi penghalang kepada mereka membaca al-Quran sama sekali.

 

Memandangkan rasa lapar dan dahaga yang ditimbulkan oleh puasa melembutkan hati dan menjadikannya lebih mudah menerima, ini adalah masa terbaik untuk mencuba dan membaca dan merenungkan al-Quran.

 

Atas sebab itu, saya sangat menyarankan bukan sekadar membaca al-Quran, tetapi mempelajarinya. Sudah menjadi sunnah Nabi untuk belajar al-Quran setiap malam bersama Jibril. Kajian al-Quran yang bernas seperti inilah yang memberi kesan kepada kualiti amalan Nabi.

 

Harus menjadikan matlamat akhirnya untuk menyelesaikan Tafsir, sebaik-baiknya menyerlahkan atau menandakan semua perkara penting yang temui untuk rujukan pantas pada masa hadapan.

 

Ideanya adalah untuk dapat membaca al-Quran supaya penjelasan yang ditawarkan dalam Tafsir menjadi sebati dalam fikiran. Ini akan menjadikan bacaan al-Quran anda lebih mudah, lebih menyeronokkan, dan lebih menggugah pemikiran. Ia juga merupakan asas yang sangat baik untuk mana-mana pengajian al-Quran masa hadapan.

 

Allah beritahu kita:

“Ia adalah sebuah kitab yang Kami turunkan kepadamu yang diberkati supaya mereka memperhatikan ayat-ayatnya dan supaya mendapat pelajaran orang-orang yang mempunyai fikiran”. [38:29]

 

 

wainuiomata

 

 

Adalah baik untuk membaca al-Quran, walaupun tidak memahaminya, tetapi tujuan akhir diturunkannya adalah untuk kita menyerap ajarannya dan memasukkannya ke dalam kehidupan kita.

 

Adalah penting untuk memilih terjemahan yang sesuai dengan. Walau apa pun, mungkin idea yang baik untuk mempunyai dua terjemahan untuk dirujuk sekiranya maknanya tidak jelas dalam satu terjemahan.

 

Membaca al-Qur'an setiap hari tidaklah wajib, tetapi harus dilakukan. Kita harus membaca al-Quran setiap hari kerana ia membimbing kita ke jalan membaca dan mendekatkan kita kepada Allah dan memberitahu kita lebih banyak tentang-Nya.

 

Allah berfirman dalam al-Quran:

“Bacalah (wahai Muhammad) apa yang telah diwahyukan kepadamu, yaitu Al Kitab dan dirikanlah solat. Sesungguhnya solat itu mencegah dari perbuatan keji dan mungkar, dan mengingati Allah adalah lebih besar. Dan Allah mengetahui apa yang kamu kerjakan.” [29:45]

 

Dalam ayat ini, Allah memerintahkan Nabi membaca Al-Quran, dan kita harus mengikuti sunnah dan ajaran nabi.

 

Rasulullah s.a.w. bersabda: "Tidak ada sesuatu yang lebih berat bagi syaitan untuk menanggungnya daripada orang yang membaca Al-Quran dengan melihat lembaran-lembaran (al-Quran)." 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags