Gaza ialah permulaan kejatuhan Barat | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 22 February 2024

Gaza ialah permulaan kejatuhan Barat

 

 

SERANGAN Israel ke atas penduduk Palestin di Gaza adalah jenayah perang dan pencabulan hak asasi manusia.

 

Tindakan kejam yang paling mengerikan dan keji oleh tentera IDF terhadap orang awam yang tidak berdaya termasuk warga emas, OKU, kanak-kanak dan bayi.

 

Walaupun begitu, kebanyakan kerajaan barat dan media barat arus perdana terus menyokong pencerobohan Israel, dengan sengaja mengabaikan atau enggan melaporkan kengerian ini secara seimbang dan tepat. 

 

Amerika Syarikat, United Kingdom, Jerman dan negara-negara barat lain adalah tawanan tekanan politik Israel, dengan kumpulan seperti lobi AIPAC di Amerika mengawal parti politik di kedua-dua belah parlimen.

 

Pembunuhan beramai-ramai terhadap orang yang tidak bersalah berkemungkinan akan berterusan tanpa henti, tetapi ia akan meninggalkan kesan yang tidak dapat dihapuskan bukan sahaja pada reputasi antarabangsa dan moral negara Israel, tetapi juga pada negara-negara barat. 

 

Kengerian strategi holocaust dan "penyelesaian akhir" Jerman semasa Perang Dunia Kedua sepatutnya cukup untuk memastikan bahawa penyembelihan yang mengerikan dan tidak wajar itu tidak akan berulang.

 

 

parafrasa

 

 

Walau bagaimanapun, 80 tahun kemudian menyaksikan keturunan mangsa holocaust melakukan jenayah yang tidak terkata yang sama terhadap rakyat Palestin. Sesiapa yang tidak boleh mengutuk kekejaman ini sama ada khayal atau gila.

 

Di tengah-tengah konflik yang berterusan di Gaza, situasi tragis berlaku setiap hari, dengan beribu-ribu orang awam kehilangan nyawa. Ini termasuk pembunuhan bayi dan kanak-kanak tanpa belas kasihan, pembunuhan wanita hamil dan anak dalam kandungan mereka, dan sasaran ambulans yang membawa individu yang cedera. 

 

Hospital, sekolah dan kem pelarian telah menjadi sasaran pengeboman, manakala perkhidmatan penting seperti air, bahan api, elektrik dan akses internet terputus.

 

Banyak orang tidak bersenjata terpaksa meninggalkan rumah mereka, dan di Tebing Barat, rakyat Palestin menghadapi tahanan. Penempatan Yahudi haram terlibat dalam pembunuhan individu yang tidak bersenjata, dan askar Israel menggunakan taktik yang mengingatkan ketidakadilan sejarah, seperti layanan Nazi terhadap orang Yahudi.

 

Pembunuhan beramai-ramai dan pembunuhan beramai-ramai yang kejam dan berlarutan ini adalah dirasionalkan sebagai tindakan Israel terhadap apa yang dipanggil hak mempertahankan diri. Perdana Menteri Israel Netanyahu menggunakan taktik dan retorik yang boleh dipersoalkan berdasarkan ketuanan agama Yahudi, mencari sokongan di Washington.

 

Malangnya, sebilangan besar negara Barat, khususnya Amerika Syarikat, bukan sahaja berdiam diri tetapi juga menawarkan sokongan besar untuk apa yang ditakrifkan Israel sebagai hak mempertahankan diri. 

 

Media Barat arus perdana melaporkan kekejaman ini secara berasingan, dengan berat sebelah yang berbeza. Bayi, kanak-kanak dan wanita yang dibunuh di Gaza dilabel sebagai mati, manakala mereka yang kehilangan nyawa di Israel digambarkan sebagai dibunuh. 

 

 

waionuiomata

 

 

Piawaian ganda, kepura-puraan, dan wacana dominan yang menghalalkan tindakan Israel adalah petunjuk jelas bahawa keadaan pengecualian telah ditubuhkan untuk Israel dalam masyarakat antarabangsa.

 

Status luar biasa yang diberikan kepada Israel ini mendedahkan kesan daripada pembunuhan beramai-ramai di Gaza melangkaui implikasi geopolitik.  menekankan kekosongan sistem antarabangsa moden yang sepatutnya progresif.

 

Dalam erti kata lain, ia mendedahkan sifat jahat naratif linear sejarah yang kononnya membawa kepada kebaikan yang lebih besar. Kekejaman perang yang kita saksikan adalah petanda yang jelas tentang penghakisan hegemoni normatif Barat.

 

Sistem antarabangsa moden diasaskan bukan sahaja atas kuasa material tetapi, pada tahun 1945, dengan penubuhan sistem PBB, ia berusaha untuk membina perintah antarabangsa berasaskan peraturan. 

 

Dengan menubuhkan organisasi antarabangsa dan mentakrifkan peraturan, negara komited untuk mencegah konflik, melindungi mangsa daripada penceroboh, dan membina sistem global yang lebih aman. 

 

Tambahan pula, selepas Perang Dunia II, dokumen komprehensif berpaksikan hak asasi manusia telah dicipta. Objektifnya adalah untuk mewujudkan ketenteraman antarabangsa yang aman dengan meminta negara bertanggungjawab terhadap prinsip ini. 

 

Walau bagaimanapun, negara-negara Barat, arkitek sistem ini, sering gagal untuk memenuhi piawaian ini. Lebih penting lagi, mereka telah menggunakan institusi ini sebagai alat untuk mengukuhkan hegemoni Barat.

 

Tanggapan negara Barat terhadap tindakan Israel di Gaza menggariskan lagi keunggulan normatif Barat yang semakin runtuh.

 

 

waionuiomata

 

 

Apa yang dipanggil hegemoni normatif Barat sudah hilang kredibilitinya. Pencerobohan Amerika ke atas Iraq adalah berdasarkan dakwaan palsu, mengakibatkan kematian hampir sejuta orang. Apabila pemberontakan Arab bermula, demokrasi terbukti sebagai alat yang boleh digunakan secara terpilih. Selepas rampasan kuasa tentera ganas yang diketuai oleh Abdel-Fattah el-Sisi di Mesir, media Barat menggambarkannya sebagai "pemulihan demokrasi."

 

Selepas itu, mereka mengalu-alukan Sisi di ibu kota Eropah sebagai simbol kestabilan di Timur Tengah. Barat kekal pasif berikutan penggunaan senjata kimia oleh rejim Assad di Syria. 

 

Amerika bekerjasama dengan YPG, lanjutan daripada organisasi pengganas PKK, di utara Syria. Perancis membenarkan syarikat Lafarge beroperasi di kawasan di bawah kawalan Daesh di Syria. Walaupun banyak negara Eropah menetapkan PKK sebagai organisasi pengganas, mereka membenarkan aktiviti PKK dalam sempadan mereka sendiri.

 

Selepas pencerobohan Rusia ke atas Ukraine, Barat secara kolektif menggambarkan Vladimir Putin sebagai Adolf Hitler pada zaman kita, menggambarkannya sebagai diktator kejam yang menyembelih orang awam, menyasarkan infrastruktur awam, mencipta pelarian, dan mengancam integriti wilayah Ukraine. Walau bagaimanapun, pendirian normatif ini benar-benar terjejas oleh kempen ketenteraan kejam Israel di Gaza.

 

Kemerosotan ketuanan normatif Barat bukanlah fenomena yang sekejap dan membawa implikasi yang ketara.

 

 

iktisad

 

 

Kesan akibat yang paling penting ialah kemungkinan kemunculan tatanan antarabangsa baharu tanpa norma yang tidak terkawal. 

 

Yang kedua melibatkan jurang yang semakin dalam antara dunia Barat dan bukan Barat dan percambahan konflik berasaskan identiti. Ia mungkin tidak semestinya nyata sebagai pertembungan tamadun, tetapi sebagai pertembungan identiti yang mendalam yang membentukan antarabangsa masa depan. Risiko ini telah meningkat, terutamanya di Barat sendiri, sejak 7 Okt.

 

Akibat ketiga ialah Barat telah mengasingkan seluruh Selatan global.

 

Keempat ialah potensi penyatuan dasar sedia ada Rusia dan China.

 

Kelima ialah kemungkinan dunia Islam menyelaraskan dirinya dengan paksi geopolitik bukan Barat.

 

Kesimpulannya, status luar biasa yang diberikan kepada Israel dalam tindakannya terhadap Gaza menandakan berakhirnya keunggulan normatif Barat dan memaksa Barat untuk bergelut dengan kemerosotan moral dan politik.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

 

Portfolio Tags