Hari Nakba Antarabangsa memperingati malapetaka genosid | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 23 May 2024

Hari Nakba Antarabangsa memperingati malapetaka genosid

 

 

SETIAP 15 Mei memperingati Hari Nakba Antarabangsa di mana pembersihan etnik yang ganas terhadap lebih 750,000 orang Palestin. Lebih 13,000 rakyat Palestin telah dibunuh beramai-ramai dan seluruh kampung musnah.

 

Nakba adalah tempat Israel diasaskan untuk Zionis mewujudkan negara Yahudi di tanah air nenek moyang Yahudi, mereka memerlukan majoriti Yahudi.

 

Tetapi bagaimana mempunyai majoriti Yahudi sedangkan tanah itu penuh dengan orang Palestin yang bukan Yahudi?

 

Satu-satunya cara Zionis boleh merealisasikan impian mereka adalah dengan membersihkan secara etnik seramai mungkin orang bukan Yahudi dari tanah itu dan memastikan mereka tidak kembali.

 

 

nakba

 

 

Inilah sebabnya mengapa terdapat lebih 6 juta pelarian Palestin di dunia dan lebih 70% rakyat Gaza adalah pelarian. Inilah sebabnya mengapa Israel terus menjajah apa yang tinggal di Palestin melalui pendudukan dan penempatan.

 

Ini rancangan yang didambakan Zionisme sejak awal lagi. Penentuan nasib sendiri Yahudi di tanah air nenek moyang tetapi dengan mengorbankan orang Palestin yang sudah ujud.

 

Nakba menandakan permulaan kemusnahan tanah air Palestin dan pemindahan besar-besaran pada tahun 1948 majoriti penduduk Palestin.

 

Nakba bermaksud 'malapetaka' dalam bahasa Arab dan merupakan perkataan yang digunakan oleh rakyat Palestin merujuk kepada detik bersejarah. Istilah ini juga digunakan untuk menggambarkan penganiayaan berterusan terhadap rakyat Palestin yang kehilangan wilayah.

 

Pada tahun 1998, Hari Nakba telah dirasmikan oleh pemimpin Palestin Yasser Arafat, walaupun tarikh itu telah ditandai dengan protes peringatan dan penentangan sejak 1949.

 

Mei 1948 menyaksikan permulaan perpindahan besar-besaran di mana lebih 700,000 rakyat Palestin telah dipaksa keluar dari rumah mereka.

 

 

nakba

 

 

Sepanjang Perang Palestin 1948, yang berlangsung sehingga Januari 1949, tentera Israel memusnahkan lebih daripada 530 kampung Palestin dan membunuh kira-kira 15,000 orang.

 

Sejurus sebelum Nakba, Palestin ditadbir oleh British. Penubuhan Palestin Mandatori berlaku dalam tempoh perluasan kolonial Eropah yang sengit dan berikutan pengusiran pasukan Uthmaniyyah dari Levant dalam Pemberontakan Arab (1916-18).

 

Sebelum tempoh Mandatori, Palestin telah menjadi sebahagian daripada Empayar Uthmaniyyah selama 400 tahun.

 

Dalam tempoh Mandatori, Palestin menjadi unit politik yang bersatu dengan Baitulmaqdis sebagai ibu kotanya.

 

Tempoh itu menyaksikan kemajuan dalam birokrasi, infrastruktur dan teknologi, dan juga dianggap telah meletakkan asas bagi penubuhan Israel sebahagiannya dengan mempromosikan imigresen Yahudi dan melucutkan rakyat Palestin daripada pemerintahan sendiri.

 

Sebanyak 78% daripada wilayah bersejarah Palestin telah ditawan dan digunakan untuk menubuhkan Israel. Tanah yang selebihnya dibahagikan kepada Tebing Barat yang diduduki dan Semenanjung Gaza.

 

Selepas kemenangan Israel dalam perang, rumah terbiar diberikan kepada peneroka Yahudi. Keturunan ramai rakyat Palestin yang melarikan diri pada tahun 1948 kekal berpindah.

 

Dari 1920-Mei 1948, Britain memerintah di bawah perjanjian oleh Liga Bangsa-Bangsa - pendahulu kepada PBB.

 

 

nakba

 

 

Selepas tamatnya Perang Dunia II dan Holocaust, British mengumumkan hasrat mereka untuk menamatkan mandat, dan PBB yang baru ditubuhkan mula berusaha untuk melukis semula sempadan Palestin untuk membolehkan penciptaan negara Yahudi.

 

Tiada satu pun daripada pelbagai rancangan partition yang dicadangkan mendapat sokongan daripada Palestin atau Liga Arab. Bagaimanapun, apabila mandat tamat, penubuhan negara Israel telah diisytiharkan, mencetuskan Perang Palestin 1948.

 

Dalam tempoh 76 tahun sejak Nakba, negara Israel terus menceroboh wilayah Palestin, memindahkan keluarga dan melanggar undang-undang antarabangsa.

 

Dalam beberapa dekad sejak itu, ketegangan di rantau ini kekal tinggi, dengan peningkatan yang agak kerap. Walau bagaimanapun, skala peningkatan lebih 35,000 orang telah terbunuh; dan ramai lagi yang terlantar, antaranya orang yang berpindah ke Gaza selepas Nakbah.

 

Seramai 450,000 orang dilaporkan telah melarikan diri dari Rafah sejak seminggu lalu sahaja.

 

Nakba mengakibatkan krisis pelarian yang paling lama tidak dapat diselesaikan di dunia, dengan kira-kira 6 juta pelarian Palestin di Gaza dan Tebing Barat, serta di negara jiran seperti Jordan, Lubnan dan Syria.

 

Dalam beberapa kes, pelarian Palestin di Timur Tengah telah mengalami peperangan dan pemindahan selanjutnya.

 

 

nakba

 

 

Kehilangan besar wilayah yang bermula dengan Nakba terus menjejaskan kehidupan seharian rakyat Palestin. Banyak sumber berharga terletak di tanah yang kini dituntut oleh Israel, menghalang rakyat Palestin daripada mengaksesnya dan berpotensi mengembangkan ekonomi mereka.

 

Pendudukan Israel, yang telah diputuskan secara haram di bawah undang-undang antarabangsa, menjejaskan setiap aspek kehidupan rakyat Palestin.

 

Ia menafikan hak asasi manusia mereka, menjatuhkan maruah dan membenamkan kemiskinan. Ia menyekat pergerakan, perdagangan dan akses kepada air, perkhidmatan, tanah ladang, pasar, keluarga dan tapak keagamaan. Ia memisahkan rakyat Palestin antara satu sama lain.

 

Gaza telah berada di bawah sekatan Israel sejak 2007, yang menyekat pergerakan barangan dan orang masuk dan keluar dari Semenanjung. Ini mempunyai implikasi yang besar terhadap usaha kemanusiaan.

 

Sebagai contoh, beribu-ribu barangan penting dihadkan daripada memasuki Gaza kerana Israel menganggapnya sebagai penggunaan dua kali, bermakna ia boleh digunakan untuk tujuan awam dan ketenteraan.

 

Bahan api, penapis air, pam solar dan gunting pembedahan telah ditolak kemasukan. Kesukaran memasak tanpa minyak, dengan ahli keluarga mengalami masalah pernafasan akibat terhidu asap kerana mereka tidak mempunyai pilihan lain selain memasak di atas api terbuka.

 

Tanpa bahan api, hospital tidak dapat menjalankan operasi menyelamatkan nyawa, sampah tidak dapat dikutip, dan air tidak dapat dihantar.

 

 

nakba

 

 

Bagi kebanyakan orang, Hari Nakba adalah peluang untuk menarik perhatian kepada penganiayaan bersejarah terhadap rakyat Palestin dan menyerlahkan bahawa ini masih berterusan, terutamanya pada tahun-tahun seperti ini, apabila Hari Nakba semasa krisis yang semakin memuncak.

 

Hari Nakba juga merupakan masa untuk meraikan kekayaan budaya dan sejarah Palestin di luar naratif penderitaan, yang bagi kebanyakan orang mentakrifkan wilayah dan penduduknya.

 

Rakyat Palestin bukan sahaja tabah, mereka adalah penulis dan penari yang berbakat, penyulam berbakat dan tuan rumah yang murah hati.

 

Tahun lepas, buat pertama kalinya dalam sejarah, PBB menandakan Hari Nakba.  Mengadakan acara untuk "berfungsi sebagai peringatan tentang ketidakadilan bersejarah yang dialami oleh rakyat Palestin, serta untuk menonjolkan krisis pelarian yang berterusan. Acara itu termasuk ucapan, muzik, gambar dan testimoni peribadi.

 

Lebih 30 negara mengundi menentang resolusi untuk memperingati Hari Nakba, mencerminkan ketidakupayaan banyak negara untuk mengimbangi pengakuan penderitaan Palestin dengan sokongan mereka sendiri terhadap Israel.

 

Israel sering menentang peringatan rasmi dan tidak rasmi Hari Nakba, menggambarkannya sebagai penghalang kepada keamanan di rantau ini.

 

 

nakba

 

 

Untuk kita di luar Palestin, harus berfikir sama ada ujian orang Palestin atau untuk kita?

 

Orang Palestin mati syahid (atau Bosnia dengan genosid Serbia dan sudah tentu ke syurga, bagaimana mereka bukan Palestin, cabaran kehidupan jauh lebih hebat, sedang kita tidak pasti lagi ke syurga dan perlu melalui proses selepas kematian. - DagangNews.com

 

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags