Keindahan sempadan Syria-Turkiye kekal di ingatan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 21 September 2023

Keindahan sempadan Syria-Turkiye kekal di ingatan

 

 

SAYA menatap sempadan Syria dan Turkiye yang kira-kira 909 kilometer panjang, dan berjalan dari Laut Mediterranean di barat ke tripoint dengan Iraq di timur. Ia merentasi Mesopotamia sejauh kira-kira 400 kilometer, menyeberangi Euphrates dan mencapai sejauh Tigris.

 

Sebilangan besar sempadan mengikuti regangan Turkiye Selatan Kereta Api Baghdad, kira-kira sepanjang selari ke-37 antara meridian timur ke-37 dan ke-42. Di barat, ia hampir mengelilingi Wilayah Hatay Turki, sebahagiannya mengikuti aliran Sungai Orontes dan sampai ke pantai Mediterranean di kaki Jebel Aqra.

 

Bahagian sempadan Turki sepenuhnya dalam Wilayah Anatolia Tenggara. Di timur Meidan Ekbis, sempadan membentang ke arah timur sejauh kira-kira 400 km, kira-kira mengikuti selari ke-37 ke utara dan melepasi meridian ke-37 hingga ke-42.


 

irsyad

 


Dari Al-Rai ke Nusaybin/Qamishli, sempadan mengikut jejak Kereta Api Konya-Baghdad. Ia menyeberangi Sungai Euphrates di Jarabulus dan melewati utara bandar sempadan Kobanî. Daerah Tell Abyad di Wilayah Raqqa bersempadan dengan Wilayah Şanlıurfa Turkiye, termasuk bandar sempadan Akçakale yang dibahagikan.

 

Gabenor Al-Hasakah, masih bersempadan dengan Wilayah Şanlıurfa, mempunyai lintasan sempadan di Ras al-Ayn, menghubungkan ke Ceylanpınar. Kira-kira 100 km ke timur Ceylanpınar, sempadan melepasi bandar sempadan Nusaybin di Wilayah Mardin Turki, bersebelahan dengan Qamishli Syria. Gabenor Aleppo Syria mempunyai sempadan utara sepanjang 221 kilometer dengan wilayah Kilis Turkiye, Gaziantep dan Şanlıurfa.

 

Tenggara Anatolia adalah lima wilayah yang terletak di sempadan dengan Syria: Hatay, Gaziantep, Kilis, Mardin dan Şanlıurfa. Kawasan ini indah pemandangannya dan didiami oleh penduduk bangsawan Kurd yang mesra dan peramah.

 

Di timur Turkiye terdapat bandar-bandar yang boleh ditemui yang pernah penting dalam perdagangan yang berlaku antara rantau ini dan Asia Kecil dan asal-usulnya mungkin bermula dari mana-mana dari seawal 2000 SM hingga sekitar 600 AD.

 

Suasana  bandar menjadikan mereka tempat yang sesuai untuk dikunjungi jika kita benar-benar ingin menerokai sempadan. Penduduk tempatan akan menjemput untuk minum teh dan  bercakap sedikit atau hampir tiada bahasa Inggeris seperti yang mereka lakukan. Bahasa universal ekspresi muka dan senyuman dan keinginan sebenar untuk berkomunikasi yang akhirnya akan memecahkan semua halangan.

 

Sama seperti kebanyakan kawasan sempadan dunia yang lain, kawasan ini boleh menjadi kawasan berbahaya. Tetapi memandangkan keadaan semasa di Syria, terdapat langkah berjaga-jaga tambahan yang perlu diambil apabila melawat bahagian dunia ini.

 

Walau bagaimanapun, di sebalik segala-galanya, ini adalah wilayah yang saya dapati paling menawan dan yang meninggalkan kesan terbesar kepada saya semasa perjalanan saya. Jadi jangan segan untuk datang ke sini. Pekan dan bandar Turkiye lebih aman daripada bandar dan bandar Eropah tertentu. Pastikan tidak melepaskan peluang untuk melihat dan meneroka tempat-tempat ini serta menikmati pertemuan dan pengalaman yang menarik ini.

 

Gaziantep ialah wilayah yang sangat menarik dan terkenal di peringkat kebangsaan. Mana-mana orang Turkiye yang menghargai diri sendiri boleh memberitahu jika mahukan baklava yang enak (pastri manis tradisional), tidak ada tempat yang lebih baik untuk datang.  Bandar ini juga sangat dikaitkan dengan dua perkara lain: pistachio dan mozek terkenal seorang gadis gipsi.


 

Gaziantep
Gaziantep, Turkiye

 


Gaziantep memainkan peranan penting dalam menerima sejumlah besar pelarian Syria, dan NGO bekerja di bandar untuk menjaga kanak-kanak Syria yang menyeberangi sempadan setiap hari agar berada dalam persekitaran yang stabil, sekurang-kurangnya pada waktu siang.

 

Wilayah Şanlıurfa mempunyai tarikan lambang yang berbeza sama sekali: Halfeti, di mana boleh melihat menara menjulang keluar dari air. Ini adalah tempat yang menarik untuk dilawati kerana mendapati satu-satunya pelancong di sekitar apabila berbuat demikian, yang membuatkan berasa seperti berjalan di sekitar set filem: sesuai jika menikmati perjalanan ke tempat-tempat di luar landasan.

 

Walau bagaimanapun, ia semakin popular sebagai tapak menyelam, dan kemungkinan besar pelawat akan datang ke sini dalam jumlah yang semakin meningkat beberapa tahun dari sekarang.

 

Satu lagi tempat yang tidak begitu terkenal di Barat ialah Wilayah Hatay, yang pada masa Empayar Uthmaniyyah sebenarnya adalah sebahagian daripada Syria.

 

Tidak seperti di barat tanah air, kawasan pantai Mediterranean di sini tidak ramai pelancong. Ia berpotensi menjadi tempat yang sesuai untuk singgah berehat seketika apabila menerokai timur Turki.

 

Satu lagi wilayah untuk dikunjungi ialah Kilis, sebuah wilayah yang menawan dengan landskap semula jadi yang liar, pergunungan dan kehadiran Masjid Canpolat: salah satu bangunan Uthmaniyyah terawal yang pernah dibina. Dan yang terakhir, terdapat Kuzeyne, sebuah bandar lama dengan kubu yang dipengaruhi Byzantine di sekelilingnya dan tempat mungkin akan disambut dengan tangan terbuka.

 

Berhampiran sempadan dengan Iraq dan Iran terletak sebuah tempat yang sangat terkenal dan sangat popular di timur: Van. Dengan tasik eponimnya dan landskap yang bersempadan dengan gunung yang besar, dilitupi salji  yang dilitupi pain, kawasan ini sangat berbaloi untuk dilihat. Van ialah sebuah bandar yang tenang dan damai dan kawasan sekitar pantai tasik sangat menyenangkan, dengan banyak tempat untuk berjalan kaki dan pelbagai restoran terletak di sana.

 

Doğubayazıt ialah sebuah bandar kecil yang dikelilingi oleh pergunungan yang terletak berhampiran sempadan dengan Iran.


 

wainuiomata

 


Dengan masjid dan kedudukannya yang tinggi di pinggir bukit yang curam, Istana Ishak Pasha tidak disangka-sangka cantik. Dan sekali di sana, terdapat pemandangan Gunung Ararat dan keluar di atas dataran yang dipenuhi dengan kambing hitam untuk dinikmati.

 

Dan akhirnya, 25 kilometer dari bandar Cizre dan berhampiran dengan sempadan dengan Iraq berdiri Gunung Judi yang mengagumkan, di mana akan mendapat banyak peluang untuk pergi mendaki dan menerokai persekitaran semula jadi di timur Turki.

 

Tetapi sempadan geografi bukanlah satu-satunya jenis sempadan untuk diterokai. Terdapat juga sempadan gastronomi dan linguistik yang indah dan menakjubkan. Turki Timur adalah rumah kepada pelbagai kepakaran manis dan berperisa yang sukar dilawan seperti "çorba" (sejenis sup berperisa lemon), "künefe" ​​(serpihan gandum yang disalut dengan keju) dan yogurt.

 

Kita juga harus mencuba keistimewaan setiap kawasan sempadan, seperti Baklava di Gaziantep, ais krim Kahramanmaraş (terkenal sebagai bandar pertama mencipta ais krim), "bici bici" wilayah Hatay (ais krim dan sirap), dan "şıllık", keistimewaan Şanlıurfa. Cabaran sebenar terletak pada menyebut nama-nama ini dengan betul apabila tiba masanya untuk memesan pencuci mulut.

 

Melepasi halangan yang memisahkan antara satu sama lain ialah kegembiraan mengembara, saya berpuasa hati di Syria walau tidak cukup masa untuk menghabiskan seluruh Syria. Namun memori yang saya tidak lupakan dan ingin kembali ke negara-negara ini.- DagangNews.com

 

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags