Kematian pengekodan dan pengaturcaraan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 7 March 2024

Kematian Pengekodan dan Pengaturcaraan

 

 

 

SAYA memulakan pengajian di universiti dengan pengekodan (coding) atau pengaturcaraan (programming) pada tahun 1984. 

 

Komputer Sains baru bermula tahun kedua di University Waikato, New Zealand dan pengekodan masih baru dengan saya mempelajari komputer IBM, Apple dan DEC sebagai gergasi. Masih belum ada lagi komputer peribadi kecuali Aple MacIntosh.

 

Itulah permulaan yang memberi rangsangan dan pengekodan masih penting untuk banyak industri, dan permintaan untuk pengaturcara mahir kekal tinggi.

 

Menurut Biro Statistik Buruh Amerika, pekerjaan dalam pekerjaan komputer dan teknologi maklumat diunjurkan berkembang 11% dari 2019 hingga 2029, jauh lebih cepat daripada purata untuk semua pekerjaan.

 

Walaupun ini mungkin kelihatan seperti kenyataan yang berani, terdapat beberapa sebab mengapa ia mungkin berlaku. Saya sendiri sedang belajar AI melalui Internet seperti Phyton dari universiti Harvard, Stanford, Google, Microsoft dan MIT.


 

wainuiomata

 


Percambahan platform tanpa kod adalah salah satu faktor penting yang boleh menjadikan pengekodan usang. Alat ini membolehkan pengguna mencipta perisian dan aplikasi tanpa kepakaran atau pemahaman pengekodan.

 

Platform tanpa kod memudahkan untuk membina perisian  dengan menggunakan antara muka visual, keupayaan drag-and-drop dan templat pra-bina. 

 

Dengan bantuan platform seperti Bubble, pengguna boleh membuat aplikasi web tanpa menulis perkataan kod.

 

Satu kejutan dan pembaharuan dalam teknologi maklumat yang dibawa oleh AI.

 

Ilustrasi lain ialah Airtable, pangkalan data berasaskan awan yang membolehkan pengguna membina aplikasi unik untuk syarikat mereka.

 

Sangat mudah untuk memahami mengapa platform tanpa kod menjadi semakin biasa. Tanpa kepakaran pengekodan, adalah mustahil untuk orang ramai membangunkan perisian dan apl, dan mereka mempercepatkan serta menjadikan proses itu lebih mudah diakses.

 

Sewaktu saya belajar dahulu, saya telah menyiarkan tentang mengapa COBOL dan BASIC tidak begitu popular seperti dahulu dan mengapa orang tidak lebih bersedia untuk menulis permainan dan aplikasi mereka sendiri. 

 

Terdapat trend yang membimbangkan dalam dunia pembangunan perisian - penurunan dalam penciptaan perisian peribadi. 


 

wainuiomata

 


Peralihan ini boleh dikaitkan dengan pelbagai faktor. Walaupun perisian pra-pakej sudah pasti menjadikan hidup lebih mudah, ia sering gagal memenuhi keperluan khusus, meninggalkan banyak kemungkinan yang belum diterokai. 

 

Bergantung sepenuhnya pada perisian sedia ada mengehadkan inovasi dan penyesuaian. Malangnya, ramai individu tidak menyedari kuasa dan potensi mencipta perisian mereka sendiri.

 

Melibatkan diri dalam aktiviti pengaturcaraan menawarkan rangsangan dan pemenuhan intelektual, berbeza dengan penggunaan media secara pasif. 

 

Bahasa pengaturcaraan popular seperti Java, Perl dan C++ menimbulkan cabaran dengan kerumitan dan keluk pembelajaran yang curam, menghalang pengaturcara yang bercita-cita tinggi. 

 

Bahasa ini tidak direka untuk orang biasa, menyerupai alat khusus untuk kumpulan tertentu. 

 

Komputer moden tidak lagi dilengkapi dengan bahasa pengaturcaraan yang mesra pengguna, tidak seperti masa lalu apabila COBOL dan BASIC menjadikan pengekodan boleh diakses oleh sesiapa sahaja. 

 

Memahami pengaturcaraan adalah penting untuk celik komputer, membolehkan individu melibatkan diri secara aktif dan melepaskan potensi penuh komputer. 

 

Perisian luar biasa sering gagal memenuhi keperluan khusus, dan terdapat banyak aplikasi perisian praktikal yang belum ditemukan. 

 

Malangnya, ramai individu tidak menyedari keupayaan mereka untuk mencipta perisian mereka sendiri, kehilangan potensi yang belum diterokai dan rangsangan intelektual yang ditawarkan oleh pengaturcaraan jika dibandingkan dengan aktiviti pasif.


 

wainuiomata

 


Banyaknya bahasa pengaturcaraan yang kompleks adalah kebimbangan yang tulen, kerana kebanyakannya tidak mempunyai justifikasi yang kukuh untuk kewujudannya dan kebanyakannya termasuk dalam kategori yang tidak perlu. 

 

Ini menimbulkan persoalan tentang keperluan mempunyai pelbagai bahasa untuk mencapai matlamat bersama. 

 

Sebaliknya, adalah berfaedah untuk menerima satu bahasa pengaturcaraan yang dipertingkatkan yang boleh memenuhi pelbagai keperluan pembangun termasuk pengaturcaraan sistem, manipulasi pangkalan data, pembangunan permainan dan lain-lain. 

 

Hanya melabelkan bahasa sebagai berorientasikan objek tidak menjamin kesepaduannya sebagai bahasa. 
Terima kasih kepada kemajuan yang dibuat dalam bidang AI generatif, pemprosesan bahasa semula jadi telah menunjukkan janji untuk menjadi masa depan pengekodan, menghapuskan keperluan untuk profesional muda menghabiskan beratus-ratus jam mempelajari bahasa pengekodan tertentu.

 

Mencipta teknologi pengkomputeran supaya tiada siapa yang perlu memprogramkan. Dan bahasa pengaturcaraan adalah manusia, semua orang di dunia kini adalah seorang pengaturcara. Ini adalah keajaiban kecerdasan buatan.

 

Masa yang dihabiskan untuk belajar kod sebaliknya harus dilaburkan dalam kepakaran dalam industri seperti penulisan, pertanian, biologi, pembuatan dan pendidikan. 

 

Ia bukan semua kesuraman untuk pengekodan, kerana beberapa kemahiran masih diperlukan untuk mengetahui bila dan di mana untuk menggunakan pengaturcaraan AI.

 

Peningkatan kemahiran adalah cara ke hadapan, dan peningkatan kemahiran itu akan memberikan pengetahuan tentang cara dan bila untuk menggunakan pengaturcaraan AI. Pemprosesan bahasa semula jadi akan maju ke tahap di mana satu-satunya bahasa Melayu.


 

wainuiomata

 


Ini adalah dua pandangan lazim yang paling lazim tersebar di media sosial.

 

Di satu pihak, pengaturcaraan sebagai kerjaya masa depan pada dasarnya telah mati, dan ia akan mengambil masa beberapa tahun sebelum manusia menulis kod menjadi usang. 

 

Kemudian ada yang berpendapat LLM seperti ChatGPT dan LLaMA adalah helah, tidak lebih daripada percubaan kecil yang menyeronokkan yang memberikan nilai minimum kepada perisian pembinaan tersebut.

 

Saya fikir realitinya lebih bernuansa daripada itu, dan kedua-dua perkara di atas boleh membahayakan atau menimbulkan kebimbangan kepada orang yang baru bermula dalam bidang kejuruteraan perisian atau berminat dengannya sebagai laluan kerjaya. 

 

Saya ingin mengambil sedikit masa dan memikirkan perkara yang saya fikir AI akan berubah dalam landskap ini pada tahun-tahun akan datang. 

 

Banyak pemikiran berbeza yang saya ada tentang AI dan profesion pengaturcaraan keluar dari otak saya.  Walau bagaimanapun, saya teruja dengan alatan yang sedang dicipta untuk meningkatkan produktiviti. 

 

Saya fikir kita akan melihat banyak kemajuan menarik dalam kedua-dua AI dan dunia pembangunan perisian dalam beberapa tahun akan datang, dan ia adalah masa yang menarik untuk berada dalam bidang ini. 

 

Pembangun mungkin menjadi lebih cekap dari semasa ke semasa. Walau bagaimanapun, syarikat permulaan dan perusahaan yang lebih kecil boleh menggunakan teknologi yang sama dan halangan kemasukan yang rendah untuk melancarkan produk dan perkhidmatan baharu yang sebelum ini, akan mengambil lebih banyak masa dan usaha.


 

wainuiomata

 


Jika saya benar-benar salah tentang pengaturcaraan menjadi usang dalam beberapa tahun, maka ia adalah perjalanan yang menyeronokkan dan boleh menangkap saya yang sedang menulis.

 

Sekali lagi diumumkan kematian pengekodan, tetapi kali ini di hadapan khalayak yang berpotensi jauh lebih berpengaruh. Kkemajuan pesat yang dibuat oleh AI, pembelajaran kod tidak lagi menjadi keutamaan mereka yang ingin memasuki sektor teknologi.

 

Belajar kod telah lama menjadi kemahiran penting yang didorong oleh ramai ketua industri sebagai penting untuk berjaya nampaknya mematahkan tradisi ini.

 

Pengekodan adalah berita lama, jadi saya fokus untuk menulis.- DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags