The Loop Dubai ke Masa Depan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 9 February 2023

The Loop Dubai ke Masa Depan

 

 

Melangkah ke masa depan dengan THE LOOP. Merevolusikan Mobiliti Bandar di Dubai

 

The Loop ialah struktur sepanjang tahun terkawal iklim yang direka untuk mempromosikan berbasikal dan berjalan kaki sebagai mod pengangkutan utama untuk orang ramai di Dubai.

 

Projek ini bertujuan untuk menghubungkan lebih daripada 3 juta penduduk menggunakan mod pengangkutan yang sihat, ke perkhidmatan dan lokasi utama dengan berjalan kaki dan berbasikal dalam beberapa minit.

 

The Loop menyediakan peluang yang baik untuk memupuk semangat keusahawanan dalam mobiliti bandar. Dubai ialah tempat terbaik untuk keusahawanan dalam mobiliti bandar.


 

The loop

 


Projek The Loop ialah penjelmaan semangat keusahawanan itu, yang bertujuan untuk menjadikan Dubai bandar yang paling berhubung di dunia dengan berjalan kaki atau berbasikal.

 

Di Eropah kebanyakan orang menunggang basikal atau berjalan kaki untuk ke tempat kerja. Di Dubai, matlamat kami adalah untuk mendapatkan lebih daripada 80% orang menggunakan basikal setiap hari.

 

Dubai pada masa ini dibina terutamanya untuk perjalanan kereta. Infrastruktur dan rangkaian jalan raya utamanya telah memutuskan hubungan komuniti dengan berjalan kaki atau berbasikal, justeru memerlukan minda keusahawanan dalam menghubungkan semula kawasan kejiranan ini, sambil menjadikan berbasikal atau berjalan kaki sebagai mod pengangkutan utama sepanjang tahun ke mana-mana bahagian Dubai.

 

Matlamat untuk merekayasa semula infrastruktur mobiliti masa depan di Dubai untuk menjadi lebih daripada sistem pengangkutan yang mampan. Untuk memikirkan infrastruktur sedemikian sama seperti ruang dan utiliti untuk orang ramai, di mana pelbagai riadah dan perkhidmatan komuniti juga boleh disediakan. Jenis infrastruktur ini harus menjadi mod pengangkutan mampan yang menyeronokkan, tidak kira keadaan cuaca.

 

Pada masa ini terdapat jurang yang besar dalam hubungan antara berbasikal dan pengangkutan awam bandar. Lebih banyak kedua-duanya disepadukan, lebih mudah bagi penduduk Dubai untuk menggabungkan berbasikal dan pengangkutan awam dalam perjalanan harian mereka dalam jarak yang jauh.

 

Keselamatan dan kebolehgunaan sepanjang tahun adalah beberapa isu kritikal, yang turut disediakan oleh The Loop. Oleh itu, The Loop adalah anjakan paradigma daripada infrastruktur berteraskan kereta kepada infrastruktur berteraskan rakyat. Ia akan menjadikan mobiliti bandar sebagai pengalaman yang menggembirakan bagi penduduk Dubai di samping menjadikan mereka sihat.


 

loop

 


Bandar raya berlumba-lumba untuk menaik taraf infrastruktur mereka ke arah mod pengangkutan yang lebih mampan, projek The Loop di Dubai menyasarkan untuk mencipta penanda aras baharu untuk infrastruktur berbasikal dan berjalan kaki paling pintar di dunia.

 

Ia akan menjadi infrastruktur mobiliti aktif pertama seumpamanya di mana-mana sahaja di dunia, dengan pelbagai kemudahan dan ciri kemampanan yang akan membentuk masa depan mobiliti bandar di Dubai dan seterusnya.

 

Bandar 20 minit

Projek ini selaras dengan cita-cita Dubai untuk menjadi sebuah bandar selama 20 minit, di mana penduduk dapat mengakses keperluan dan destinasi harian dalam masa 20 minit dengan berjalan kaki atau berbasikal.

 

Mobiliti aktif adalah salah satu komponen penting untuk mewujudkan bandar yang boleh didiami yang sihat. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Dubai telah berusaha untuk menjadi bandar paling sesuai untuk didiami di dunia dan melancarkan pelan induk bandar 2040. Oleh itu mobiliti Bandar telah menjadi keutamaan utama.

 

The Loop akan mengalihkan mod pengangkutan utama di Dubai daripada kereta dan teksi. Matlamatnya adalah untuk menjadikan berjalan kaki, berlari dan berbasikal sebagai salah satu mod pengangkutan utama, sambil menyediakan infrastruktur dan kemudahan sosial yang lebih baik untuk penduduk, untuk menjadikan Dubai tempat terbaik di dunia untuk mencari rezeki.


 

The loop

 


The Loop nampaknya menerima pelan induk bandar Dubai 2040, dengan menyediakan ketersambungan yang lebih baik, infrastruktur yang berdaya tahan dan kemudahan dikongsi untuk kawasan kejiranan.

 

Ia akan menjadi kemudahan perkongsian bandar terbesar di dunia di mana pelbagai kawasan kejiranan boleh berkongsi kemudahan yang sama, sekali gus mempromosikan kemampanan sosial, alam sekitar dan ekonomi.

 

 

wainuiomata

 

 

Kawalan Iklim & Akses Sepanjang Tahun. Ucapkan selamat tinggal kepada sekatan cuaca dan nikmati persekitaran terkawal iklim sepanjang tahun, menjadikan boleh dilalui secara berjalan kaki & berbasikal ke hadapan mobiliti bandar di Dubai.

 

Direka oleh URB, peneraju global dalam bandar mampan, The Loop menetapkan penanda aras baharu untuk infrastruktur berbasikal dan berjalan kaki yang paling bijak di dunia.

 

Fakta penting:

93 km

Sistem pengangkutan sifar pelepasan

100% tenaga boleh diperbaharui menggunakan kuasa kinetik

100% air kitar semula untuk pengairan

Kemudahan tambahan untuk penduduk

Menggalakkan kesihatan & kesejahteraan

Ladang menegak untuk keselamatan makanan

 

Saya sentiasa tertanya-tanya bagaimana Dubai boleh menjadikan bandar 20 minit itu mungkin!

 

Saya fikir ia memerlukan imaginasi liar, dan sekumpulan pereka  yang inovatif untuk menghasilkan sesuatu seperti The Loop.

 

Sekali lagi, peringatan untuk Pakar Persekitaran Terbina dan Profesional Pengurusan Kemudahan, untuk bersiap sedia untuk menguruskan projek sedemikian dalam masa terdekat. Kita harus mula belajar bagaimana untuk kekal relevan dan berdaya saing dalam pasaran kerja.


 

loop

 


Dalam pada itu, kerajaan Malaysia seharusnya memikirkan kaedah dan cara pengangkutan di masa hadapan dengan Malaysia Madani.

 

PMX seharusnya melawat Dubai untuk mengetahui perkembangan canggih pengangkutan yang tidak dapat dijangkau dengan pemikiran!

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

 

fudzail

 

Portfolio Tags