Masalah air di Jordan, terkenang tiada air di Pantai Timur | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 25 May 2023

Masalah air di Jordan, terkenang tiada air di Pantai Timur

 

 

SETELAH melawat Laut Mati kami berjalan sekitar Amman untuk melihat bekas sejarah yang masih ada. Masih teruja dengan dilimpahi dengan kecerian, kegembiraan dan keselesaan.

 

Saya melihat keluar hotel dengan kesibukan bandar Amman yang pertama kali tiba. Melihat orang Arab yang 94% penduduk, manakala baki 6% adalah milik etnik minoriti lain, termasuk Circassians, Chechen, Armenia, Kurd dan Druze.

 

Kira-kira 2.9 juta penduduk adalah bukan warga negara, satu angka termasuk pelarian, pendatang tanpa izin dan sah dari Palestin.


 

parafrasa
Pusat bandar raya Amman di Jordan di waktu senja.

 


Negara berdaulat adalah monarki berperlembagaan, tetapi raja memegang kuasa eksekutif dan perundangan yang luas. Jordan ialah ahli pengasas Liga Arab dan Pertubuhan Kerjasama Islam.

 

Jordan mempunyai Indeks Pembangunan Manusia yang tinggi, berada di kedudukan ke-102, dan dianggap sebagai ekonomi berpendapatan sederhana atas. Ekonomi Jordan, salah satu ekonomi terkecil di rantau ini, menarik kepada pelabur asing berdasarkan tenaga kerja mahir.

 

Jordan merupakan destinasi pelancongan utama, turut menarik pelancongan perubatan kerana sektor kesihatannya yang maju. Walau bagaimanapun, kekurangan sumber asli, aliran pelarian yang besar, dan kegawatan serantau telah menghalang pertumbuhan ekonomi.

 

Jordan terletak secara strategik di persimpangan jalan benua Asia, Afrika dan Eropah, di kawasan Levant di Crescent Subur, sebuah buaian tamadun. Ia adalah 89,341 kilometer persegi  besar, dan 400 kilometer  panjang antara titik paling utara dan paling selatan; Ummu Qais dan Aqabah masing-masing.

 

Jordan bersempadan dengan Arab Saudi di selatan dan timur, Iraq di timur laut, Syria di utara,  Israel dan Palestin.

 

Bahagian timur adalah dataran gersang yang diairi oleh oasis dan aliran air bermusim. Bandar-bandar utama terletak di bahagian utara-barat kerajaan kerana tanahnya yang subur dan hujan yang agak banyak. Ini termasuk Irbid, Jerash dan Zarqa di barat laut, ibu kota Amman dan Al-Salt di barat tengah, dan Madaba, Al-Karak dan Aqaba di barat daya. Pekan-pekan utama di bahagian timur negara ini ialah bandar oasis Azraq dan Ruwaished.


 

irsyad

 


Di barat, kawasan tanah tinggi dengan tanah subur dan perhutanan malar hijau Mediterranean tiba-tiba jatuh ke Lembah Rift Jordan. Lembah keretakan mengandungi Sungai Jordan dan Laut Mati, yang memisahkan Jordan dari Israel.

 

Jordan mempunyai garis pantai sepanjang 26 kilometer di Teluk Aqaba di Laut Merah, tetapi sebaliknya terkurung daratan. Sungai Yarmouk, anak sungai timur Jordan, membentuk sebahagian daripada sempadan antara Jordan dan Syria (termasuk Bukit Golan yang diduduki) di utara.

 

Jordan mempunyai pelbagai habitat, ekosistem dan biota kerana landskap dan persekitarannya yang pelbagai. Persatuan Diraja untuk Pemuliharaan Alam telah ditubuhkan pada tahun 1966 untuk melindungi dan mengurus sumber asli Jordan. Rizab alam semula jadi di Jordan.

 

Saya berjalan di sekitar Jordan antara Memorial dan Muzium Syuhada. Pada tahun 1977 Raja Hussein Bin Talal (Raja Jordan dari 14 Nov 1935 - 7 Feb 1999) memerintahkan satu tugu peringatan dibina bagi memperingati askar-askar Arab Jordan yang tumpas sepanjang perkhidmatan mereka dan termasuklah pada kebangkitan pemberontakan Arab Besar 1916-1919.

 

Memorial direka bentuk oleh anak kelahiran Jordan sendiri iaitu Victor Adel Bisharat (1920-1996) dan  terletak di tengah-tengah Puncak Bukit Hutan Pine dengan menaiki beberapa anak tangga untuk sampai ke pintu masuk. Di bahagian atas dinding bangunan ini yang kelihatan seperti Piramid terdapat ayat Al-Quran.

 

Perang Enam Hari mendapat kurang fokus di muzium, tetapi Pertempuran Karameh 1968 diketengahkan. Tidak dimaksudkan untuk kronologi akademik peristiwa ketenteraan namun peringatan kepada syuhada yang gugur.


 

karameh
Kereta kebal Israel yang berjaya ditawan semasa Perang Karameh 1968 dipamer di Muzium Syuhada jordan

 


Dalam erti kata yang lebih luas merupakan satu usaha untuk mengingati sumbangan orang-orang yang gugur kepada kejayaan membentuk Kerajaan Hashemite Jordan moden. Perang Enam Hari adalah kekalahan tentera Jordan dimana Karameh, setahun kemudiannya mendapat semula kebanggaan Jordan.

 

Muzium ini menempatkan model yang mencipta semula pertempuran 1948 di Bab El-Wad/Latrun. Matlamat Arab adalah untuk memutuskan talian komunikasi dan bekalan antara Baitulmaqdis yang terkepung dan tentera Zionis di kawasan Tel Aviv dan Shefela. Satu lagi dalam peringatan ialah lukisan besar di sebelah kiri pintu masuk yang menggambarkan pertempuran sengit di Gerbang Herod pada tahun 1948.

 

Tahun-tahun berikutnya menyaksikan konflik berulang dengan Israel. Terdapat kejayaan Jordan dan juga kejayaan Israel. Antara barangan yang dipamerkan di muzium itu ialah tangkapan catuan tentera Israel dan senapang IDF..

 

Kemudian melawat Masjid Raja Abdullah dan Muzium Islam yang terletak di Sulayman Al Nabullsi di tengah-tengah Bandar Amman. Masjid Raja Abdullah ini telah dibina di antara tahun 1982-1989. Boleh memuatkan lebih dari 10,000 jemaah dalam satu-satu masa iaitu 7000 orang di dewan utama dan 3000 orang di halaman masjid. Dilengkapi dengan kemudahan seperti sekolah agama dan lain-lain.

 

Satu-satunya masjid di Jordan yang dibuka pada orang bukan Islam untuk datang menziarah.. Dibina oleh Raja Hussein bagi memperingati datuk beliau dan oleh itu terdapat sebuah muzium Islam..

 

Dewan sembahyang berbentuk gua, segi lapan tidak mempunyai sebarang tiang, namun ditutup dengan kubah besar. Dengan memetik ayat-ayat al-Quran. Warna biru di bahagian bawah kubah dikatakan mewakili langit, manakala garisan keemasan yang mengalir ke pangkal kubah menggambarkan sinaran cahaya yang menerangi 99 nama Allah.

 

Di dalam masjid terdapat Muzium Islam kecil, yang mempunyai beberapa kepingan tembikar, serta gambar dan kesan peribadi Raja Abdullah I. Terdapat juga beberapa keping seni Islam, syiling dan ukiran batu. Bayaran masuk ke masjid termasuk akses ke muzium.


 

parafrasa

 


Menjejak ke Amman Citadel dan The Roman Theater atau dikenali The Roman Colosseum dengan Jabal al-Qal'a - 850 meter di aras laut yang terletak di tengah-tengah Bandar Amman telah menjadi pusat pemerintahan sejak Zaman Neolithic dan menjadi pusat pertahanan di zaman Bronze Age (1800 BC).

 

Semenjak beribu tahun yang lalu Jordan saling bertukar tangan dimana penaklukan demi penaklukan dari zaman batu Stone Age, Iron Age dan Bronze Age hinggalah ke zaman pemerintahan Roman, Byzantine dan akhir sekali pemerintahan Uthmaniyah Turkey..

 

Walaupun banyak struktur yang hancur namun masih lagi terdapat peninggalan  yang boleh dilihat dengan mata kasar. Ada tempat yang diiktiraf sebagai UNESCO World Heritage Site mempunyai nilai yang perlu dihargai.

 

Melawat Amman Citadel ada sebuah bangunan muzium dua tingkat bagi menyimpan dan menjaga artifak zaman terdahulu.

 

Pernah Amman dengan wilayah sekitarnya secara berturut-turut diperintah oleh kuasa besar Timur Tengah ketika itu: Assyria (abad ke-8 SM), Babylonia (abad ke-6), Ptolemies, Seleucid (abad ketiga SM), Rom (abad pertama SM), dan Bani Umayyah (abad ke-7 Masihi).

 

Dinamakan semula sebagai "Philadelphia" sempena namanya oleh Ptolemy II Philadelphus, bandar itu dimasukkan ke dalam wilayah Pompey the Great di Syria, dan kemudiannya menjadi wilayah Arab yang dicipta oleh Trajan (106 AD). Sebagai bandar paling selatan Decapolis, Philadelphia makmur semasa zaman Imperial kerana lokasinya yang berfaedah di samping jalan perdagangan dan pentadbiran baru Trajan, Via Nova Traiana.

 

Akhirnya saya pergi dekat The Roman Colosseum yang dibina pada era kegemilanga Antonius Pius (138-161). Bahagian utara bukit yang pernah menjadi  kuburan. Reka bentuknya sangat serupa dengan amfiteater di Jerash, dan boleh memuatkan 6000 penonton. Teater ini masih digunakan secara berkala untuk acara sukan dan kebudayaan.


 

parafrasa

 


Terdapat dua buah muzium iaitu The Jordan Folklore Museum terletak di sebelah kanan teater yang menyimpan banyak khazanah dari kehidupan tradisional penduduk tempatan.

 

Muzium Tradisi Popular terletak dibahagian kiri teater ini lebih kepada pakaian tradisional Jordan, termasuk sulaman halus dan perhiasan antik yang cantik.

 

Begitupun saya dengan musim panas dan mata wang yang tinggi apalagi air yang amat kurang di Jordan membuatkan air perlu dihargai selalu dan teringat Malaysia yang juga dengan masalah air terutama di negeri Pantai Timur.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

 

Portfolio Tags