Melintasi Sempadan Nasib antara Syria dan Jordan | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 5 October 2023

Melintasi Sempadan Nasib antara Syria dan Jordan

 

 

KAMI melalui Lintasan Sempadan Nasib satu lintasan sempadan antarabangsa antara Syria dan Jordan. Salah satu lintasan sempadan paling sibuk di Syria dan terletak di lebuh raya antarabangsa Damsyik-Amman berhampiran Nasib, Syria. 

 

Ia adalah lintasan utama untuk eksport Syria ke Jordan dan negara-negara GCC. Pada waktu seberang perang di Syria, lintasan ini agak dikawal oleh tentera Syria sebelum masuk ke Jordan.

 

Kami dalam sejam untuk di cop pasport dengan pertanyaan apa yang telah dilakukan di Syria dengan jawapan untuk melancung ke Beirut. Sambil melawat tempat sejarah di Syria. Terpaksa menunggu.

 

Pada April 2015, lintasan itu jatuh kepada kawalan Tentera Syria Pembebasan dan Barisan al-Nusra semasa Pertempuran Penyeberangan Sempadan Nasib. 

 

Pada 6 Julai 2018, tentera Syria menawan semula Lintasan Sempadan Nasib dalam serangan Syria Selatan 2018 dan dibuka semula secara rasmi pada 15 Oktober 2018.

 

Selepas ditutup semula akibat pandemik COVID pada 2020, serta pertempuran Daraa 2021, Lintasan Sempadan Nasib dibuka semula pada 29 September 2021.


 

wainuiomata
Sempadan Nasib antara Syria-Jordan

 


Sewaktu perang dirampas oleh pejuang pembangkang dari Tentera Pembebasan Syria dan Barisan al-Nusra yang bersekutu dengan al-Qaeda, penyeberangan sempadan terakhir yang dikuasai kerajaan Syria ke Jordan dilanda huru-hara dan ditutup kepada lalu lintas ketika pemberontak berebut barangan, tebusan dan akses.

 

Rampasan itu secara meluas dicap sebagai kemenangan besar oleh pembangkang, tetapi ia masih boleh membawa kesan negatif untuk perdagangan yang sangat diperlukan, serta penyampaian bantuan dan bekalan kemanusiaan. 

 

Terdapat juga perdebatan meluas mengenai penglibatan sekutu al-Qaeda Syria iaitu Barisan Nusra dan sama ada peranan mereka dalam operasi itu akan mengukuhkan tangan mereka di sepanjang sempadan yang luas antara Syria dan Jordan.

 

Sumber dari pihak Syria dan Jordan telah mengesahkan selepas berbulan-bulan memberhentikan pemberontak akhirnya diberi kebenaran oleh Jordan untuk mengambil alih lintasan, menimbulkan persoalan, adakah peralihan yang lebih asas berlaku di sini daripada pertemuan pertama mata?

 

Titik persimpangan Nasib adalah talian hayat terakhir kerajaan Syria ke Jordan dan jalan bekalan penting untuk Damsyik. Titik persimpangan kedua, Ramtha, telah dikawal oleh pemberontak. 

 

Setiap hari, Nasib menerima masuk lori Lubnan dan Syria yang sarat dengan barangan komersial dari Jordan dan negara-negara Teluk, serta trak muatan bantuan kemanusiaan.

 

Pemberontak yang mengambil titik persimpangan berkata tujuan mereka adalah untuk memotong laluan musuh mereka ke Jordan, tetapi huru-hara yang mereka cipta akhirnya boleh mendatangkan lebih banyak mudarat berbanding sempadan yang dikuasai kerajaan.

 

Operasi bermula pada apabila pemberontak mula membedil lintasan Nasib, dan di sebelah sempadan Jordan, pegawai menutup lintasan Jaber. Bagi  yang pemberontak menembak meriam dan meriam di sempadan, ini adalah lampu hijau. Kakitangan perisikan Syria adalah yang pertama meninggalkan jawatan mereka ketika serangan semakin sengit.

 

 

wainuiomata
Sempadan Nasib antara Syria-Jordan

 


Anggota Tentera Syria yang hadir di sempadan pantas mengikut. Menjelang petang Nasib berada di tangan pembangkang, dan jalan menuju dari Jordan tetap ditutup.

 

Sebaik sahaja Jordan menutup sempadan, ia adalah mesej yang jelas bahawa mereka terbuka dengan operasi ini. Mereka tidak mempunyai masalah dengannya.

 

Menurut sumber yang biasa dengan situasi itu, pemberontak mempunyai peluang untuk merampas sempadan ini sebelum ini tetapi telah diberi amaran oleh Jordan, yang sehingga kini berusaha untuk mengekalkan Nasib di tangan kerajaan. 

 

Jordan telah mengemudi konflik Syria dan memelihara keselamatannya sendiri dengan mengekalkan hubungan diplomatik dengan Damsyik walaupun ia telah berhubung dengan pihak pembangkang untuk menguruskan sempadan Jordan/Syria. Peralihan kedudukan Jordan adalah ketara.

 

Semasa operasi beberapa orang awam termasuk wanita dan beberapa pemandu trak Lubnan terperangkap dalam huru-hara, militan Barisan Nusra telah menjadikan 10 daripada pemandu lori sebagai tebusan. Semua kecuali satu telah dikeluarkan.

 

Terdapat juga laporan tentang rompakan besar-besaran ketika pemberontak menyerbu persimpangan dan bangunan kastam dan mengambil kereta, senjata, peluru, perdagangan dan barangan bantuan.

 

Menurut berita kerajaan Jordan Petra,  lintasan itu ditutup buat sementara waktu dan akan kekal seperti itu sehingga keselamatan dipulihkan.


 

wainuiomata

 


Titik lintasan tertutup bukan sahaja menyusahkan kerajaan Syria. Jordan memberi amaran penutupan sempadan adalah sudah pasti berita buruk untuk petani dan pengeksport. 

 

Sebelum perang, 1,000 tan buah-buahan dan sayur-sayuran, bernilai jutaan dinar Jordan telah dieksport setiap hari ke Syria dan, melalui Syria, ke Lubnan. Walaupun angka ini telah menurun dalam beberapa tahun kebelakangan ini di bawah kawalan kerajaan, Nasib biasanya akan menerima ratusan tan makanan setiap hari. Trafik telah berhenti sebaik petani Jordan mula menuai kacang, badam dan tembikai.

 

Walaupun sempadan dibuka semula di bawah bendera pemberontak tiga bintang, eksport ke Lubnan mungkin akan terjejas. Pihak berkuasa Lubnan biasanya memerlukan setem masuk daripada kerajaan Syria untuk barang masuk ke negara itu. Sebarang penyelesaian mungkin mencabar dan sensitif dari segi politik, kerana kerajaan Syria masih mengawal lebuh raya dari Damsyik ke sempadan Lubnan.

 

Bimbang bantuan yang dihantar melalui lintasan Nasib yang dikuasai pembangkang mungkin disekat daripada memasuki kawasan yang dikawal kerajaan. Lori-lori yang sarat dengan berpuluh-puluh juta dolar bantuan kemanusiaan melalui Nasib setiap bulan. Lori-lori itu kini menanti di Jordan.

 

Ada yang yakin sempadan itu akan beroperasi tidak lama lagi dan mempunyai keupayaan dan kelayakan untuk menjalankannya semula. Di bawah rejim, tidak semuanya masuk ke Syria, ada penangkapan, pencurian, penghinaan.
NGO kurang yakin.

 

Seorang pekerja bantuan yang tugasnya termasuk menghantar bantuan ke Syria mungkin untuk membuka lintasan dari Jordan ke wilayah Swaida yang dikawal kerajaan di timur Syria.

 

Pemberontak bersedia untuk mengambil Nasib, yang hampir tidak dilindungi sepenuhnya, tetapi mengatakan mereka menghentikan usaha selepas Jordan menyatakan dengan jelas bahawa mahu mengekalkan Nasib di bawah kawalan kerajaan Syria.


 

wainuiomata

 


Walaupun Jordan mengekalkan dasar rasmi tidak terlibat dalam perang Syria, sumber diplomatik dan keselamatan mengesahkan pertukaran ini.

 

Tetapi nampaknya keutamaan Jordan telah berubah.

 

Seluruh operasi ini tidak masuk akal ketenteraan. Pemberontak sudah mempunyai kampung Nasib. Ramai terkejut Jordan terbuka dengan ini, tetapi semuanya benar-benar pelik. Ada sesuatu yang berlaku.

 

Serangan kerajaan Syria untuk membalikkan keuntungan pemberontak di wilayah Deraa telah menyaksikan lonjakan militia Syiah yang disokong Iran dan pejuang Hizbullah bergerak ke arah sempadan Jordan dari Damsyik di utara, sempadan Lubnan di barat, dan wilayah Swaida di timur.

 

Ini bukan orang Syria, tetapi Iraq, Iran, dan juga beberapa orang Afghan dan Houthi Yaman. Beberapa orang menunjukkan lonjakan pejuang Syiah asing di selatan Syria ini sebagai faktor pergeseran di sempadan. Mereka nampaknya menunjukkan bagi majoriti Sunni Jordan, dengan hubungan puak yang kuat dengan selatan Syria.

 

Semakin kompleks perang Syria dengan kemasukan ramai orang luar dan perang akan berterusan sehingga Presiden Assad digulingkan, harapan saya. - DagangNews.com

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews
Portfolio Tags