Memperingati Tragedi Penyembelihan Pelarian Palestin di Sabra dan Shatila 1982 | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 27 July 2023

Memperingati Tragedi Penyembelihan Pelarian Palestin di Sabra dan Shatila 1982

 

 

 

SETELAH berada di Golan, kami terus balik ke Jordan melalui jalan yang kesibukan melintas kem pelarian Shatila, juga ditulis `Chatila’. Sebuah penempatan yang asalnya ditubuhkan untuk pelarian Palestin pada tahun 1949.

 

Terletak di selatan Beirut dan menempatkan lebih daripada 9,842 pelarian Palestin berdaftar.

 

Sebidang tanah kurang daripada satu kilometer persegi ini menempatkan kira-kira 40,000 penduduk dan kira-kira 17% daripada jumlah penduduk pelarian di Lubnan.

 

Setiap rakyat Palestin membawa dua hati. Satu adalah serupa dengan yang dibawa oleh semua yang lain. Untuk terus hidup, aktif, bekerja, penyayang, bergerak, menyanyi, bermain, dan berharap esok akan membawa hari yang lebih baik.

 

Yang kedua sangat sukar untuk dijelaskan yang membawa di dalamnya kenangan gelap dan berat tentang kewujudan Palestin. Setiap rakyat Palestin membawa hati yang gelap ini, walaupun bilangan bilik di setiap bilik berbeza-beza; untuk terlalu banyak, ruang baru ditambah setiap hari, namun yang lain dikalsifikasi tetapi dipelihara sepenuhnya.

 

Hari-hari ini membawa ke hadapan salah satu ruang yang terdapat dalam semua hati hitam. Sewaktu saya di Beirut, 18 tahun yang lalu ketika itu, dalam penyelarasan penuh dengan tentera Israel yang telah menyerang Lubnan Selatan beberapa bulan sebelumnya.


 

tnb

 


Sekumpulan fundamentalis Phalangis Kristian, memasuki dua kem pelarian Palestin, Sabra dan Shatila, dan menyembelih lebih 3,000 orang awam Palestin.

 

Kebanyakannya dibunuh dengan kejam, menggunakan kapak, kebanyakannya di bahagian kepala. Beberapa mangsa telah dipancung. Kanak-kanak, wanita, lelaki, muda dan tua, tiada siapa yang selamat.

 

16 dan 17 September 1982 adalah hari apabila sebahagian besar amuk berdarah sejuk itu berlaku. Pada 18 September wartawan akhirnya masuk ke kem dan adegan ngeri diketahui semua orang.

 

Rakaman berita pekerja organisasi kemanusiaan, memakai topeng untuk melindungi diri mereka daripada bau busuk kematian, mengambil mayat, satu demi satu, dari timbunan di mana mereka terbaring mati.


 

time

 


Ketika mayat diturunkan ke dalam kubur besar yang digali dengan tergesa-gesa, rasanya  sedang diturunkan di tempat peristirahatan, dengan setiap mayat yang turun.

 

Ia adalah salah satu pembunuhan beramai-ramai paling mengerikan yang dilakukan dalam perang saudara Lubnan, konflik yang terkenal dengan kekejamannya.

 

Shatila, sebuah kem pelarian Palestin, dan kejiranan bersebelahan Sabra terletak di barat daya ibu kota Lubnan Beirut.

 

Pelarian adalah mangsa Nakba 1948, atau malapetaka dalam bahasa Arab, melarikan diri dari pembersihan etnik ganas Palestin oleh militia Zionis ketika Israel dibentuk.

 

Pada Jun 1982, Israel menyerang Lubnan semasa perang saudara selama 15 tahun di negara itu (1975-1990), dengan tujuan yang dinyatakan untuk memusnahkan Pertubuhan Pembebasan Palestin (PLO), yang berpangkalan di Beirut dan melancarkan serangan ke atas Israel dari selatan Lubnan. 


 

tnb
Pejuang-pejuang PLO di Beirut pada 1979.

 


PLO berundur dari Lubnan pada 1 September 1982. Jaminan telah diberikan oleh Amerika Syarikat dan pasukan berbilang negara baki pelarian dan orang awam Palestin akan dilindungi.

 

Dua minggu kemudian, tentera Israel mengepung Sabra dan Shatila dan memberi perlindungan kepada sekutu mereka, militia Lubnan sayap kanan yang dipanggil Phalange, untuk melakukan pembunuhan besar-besaran.

 

Pembunuhan berterusan selama 43 jam, dari 6 petang Khamis, 16 September, sehingga 1 tengah hari Sabtu, 18 September.

 

Anggaran telah meletakkan angka kematian antara 2,000-3,500 orang awam.

 

Testimoni daripada pembunuhan beramai-ramai menggambarkan perbuatan mengerikan penyembelihan, pencacatan, rogol dan kubur besar-besaran. Imej selepas itu disiarkan di televisyen di seluruh dunia dan menyebabkan kemarahan dunia.

 

Lebih 100,000 rakyat Palestin, kebanyakannya dari kawasan utara Palestin yang bersejarah, telah diusir dan melarikan diri ke Lubnan semasa Nakba 1948.


 

wainuiomata

 


PLO, payung parti politik Palestin yang diwujudkan pada 1964 dengan tujuan untuk membebaskan Palestin melalui perjuangan bersenjata, memindahkan pangkalan operasinya ke Beirut selepas ia diusir dari Jordan pada 1970.

 

Pada tahun 1969, perjanjian yang ditengahkan oleh Mesir antara PLO dan tentera Lubnan, Komando Perjuangan Bersenjata PLO mengambil alih kawalan ke atas 16 kem pelarian Palestin di Lubnan, membolehkannya menjalankan operasi ke atas Israel dari selatan Lubnan.

 

Perang saudara Lubnan tercetus pada tahun 1975 terutamanya antara Barisan Lubnan (LF) - gabungan parti sayap kanan Kristian Maronit yang disokong oleh Israel dan Amerika Syarikat - dan Gerakan Kebangsaan Lubnan (LNM), gabungan kiri sekular, pan-Arab Sunni dan Syiah Muslim, dan PLO. Syria turut menyerang.

 

Tentera Israel, diketuai oleh Menteri Pertahanan ketika itu Ariel Sharon, menyerang Lubnan pada Jun 1982, mengepung Beirut dan mengebom hebat bandar itu, di mana ibu pejabat PLO terletak.

 

Pasukan multinasional yang tiba selepas pengunduran PLO dari Beirut pada 1 September sepatutnya tinggal selama 30 hari. Bagaimanapun, mereka menarik diri awal, pada 10 September.

 

Pada 14 September 1982, Bachir Gemayel, presiden Lubnan yang dipilih dan ketua Pasukan Tentera Lubnan, telah dibunuh di Beirut.

 

Keesokan paginya, Israel menyerang Beirut barat dan menghalang sesiapa daripada keluar dari kem pelarian. Tentera Israel kemudian membenarkan Phalange, yang menyalahkan PLO atas kematian Gemayel, memasuki Sabra dan Shatila dan melakukan pembunuhan beramai-ramai.

 

Perhimpunan Agung PBB meluluskan resolusi yang mengisytiharkan tragedi itu sebagai pembunuhan beramai-ramai (Shabra and Shatila Massacre).


 

tnb

 


Mereka yang terbunuh adalah hampir semua pelarian Palestin, dan penyembelihan dilakukan mengikut budi bicara parti politik Kristian Lubnan oleh militia Phalangist mereka yang disokong oleh tentera Zionis Israel.

 

PLO memindahkan ibu pejabatnya ke Tunisia sebelum Perjanjian Oslo 1993 ditandatangani dengan Israel dan Pihak Berkuasa Palestin (PA) diwujudkan.

 

Pembunuhan beramai-ramai Sabra dan Shatila diingati sebagai salah satu peristiwa paling traumatik dalam sejarah Palestin dan tragedi itu diperingati setiap tahun oleh rakyat Palestin di Lubnan dan di Palestin.

 

Peristiwa itu terus menonjolkan nasib pelarian Palestin di Lubnan hari ini, yang kini berjumlah 479,000 orang, menurut PBB.


 

tnb

 


Kira-kira 45% daripada mereka tinggal di 12 kem pelarian di Lubnan, yang mengalami kesesakan, keadaan perumahan yang buruk, pengangguran, kemiskinan dan kekurangan akses kepada perkhidmatan asas dan bantuan guaman.

 

Rakyat Palestin di Lubnan dilarang bekerja dalam sebanyak 39 profesion, tidak boleh memiliki harta benda, dan menghadapi banyak sekatan lain.


 

tnb

 


Tidak seorang pun pejuang atau pegawai Lubnan atau Israel dihukum atas jenayah yang dilakukan.

 

Siasatan Israel berkata militia Pasukan Lubnan bertanggungjawab secara langsung ke atas pembunuhan beramai-ramai itu tetapi juga menganggap Sharon bertanggungjawab secara peribadi kerana mengabaikan bahaya pertumpahan darah dan membalas dendam dan mengesyorkan peletakan jawatannya.

 

Sharon meletakkan jawatannya pada 14 Februari 1983, tetapi dipilih sebagai perdana menteri pada 2001.

 

Pada Februari 1983, suruhanjaya PBB mendapati pihak berkuasa atau tentera Israel terlibat, secara langsung atau tidak langsung dalam pembunuhan beramai-ramai.


 

tnb

 


Pada tahun 2002, mahkamah Belgium menolak kes yang difailkan oleh berpuluh-puluh mangsa Sabra dan Shatila yang terselamat terhadap Sharon atas dasar dia tidak hadir di mahkamah, walaupun undang-undang 1993 membenarkan Belgium membicarakan orang asing atas jenayah perang yang dilakukan di luar negara.

 

Saya terasa sedih tetapi tidak dapat melakukan apa-apa, apa lagi untuk berjuang dengan Palestin. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

             

Portfolio Tags