Menginsafi penderitaan Gaza di Aidilfitri | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 11 April 2024

Menginsafi penderitaan Gaza di Aidilfitri

 

 

SAYA telah pergi ke Gaza pada Ramadan 2010 dan masih terbayang kesukaran yang dihadapi oleh orang Palestin.

 

Kesan akibat mengerikan daripada apa yang disifatkan sebagai kes Genosid atau Pembunuhan Besar-Besaran mencemarkan ketaatan, belas kasihan dan ketenangan yang menjadi ciri-ciri bulan suci Ramadan.

 

Berpuasa menahan diri dari makanan, minuman, dan keintiman seksual dari fajar hingga matahari terbenam. Puasa di siang hari disertai dengan doa yang diperhebat, bersedekah, dan muhasabah diri.

 

Salah satu tujuan orang Islam berpuasa adalah untuk merasakan bagaimana rasanya lapar dan dahaga, dan dengan itu mendapat penghargaan untuk keperluan orang miskin.

 

Memerhatikan kemuliaan Ramadan pada tahun 2024 telah mencabar bagi rakyat Palestin yang dilanda peperangan. Sejak serangan Hamas pada 7 Oktober 2023, dan pengambilan lebih 200 tebusan Israel, tentera Israel telah mengebom tanpa henti. 

 

Hasil kempennya pembunuhan lebih 32,000 rakyat Palestin, kebanyakannya wanita dan kanak-kanak, dan mencederakan lebih 70,000 yang lain. 

 

 

wainuiomata

 

 

Sekatan Israel telah menyebabkan kekurangan makanan, perubatan dan bekalan penting lain yang serius. Akibatnya, banyak keluarga di Gaza kini bergelut untuk mengakses diet yang mencukupi dan berkhasiat, yang membawa kepada kekurangan zat makanan yang teruk dan tidak selamat.

 

Nasib buruk penduduk Gaza secara ironisnya diburukkan tanpa belas kasihan semasa Ramadan oleh lebih daripada lima bulan sekatan yang teruk terhadap aliran bebas bantuan kemanusiaan ke kawasan itu oleh tentera Israel.

 

Kebanyakannya kanak-kanak dan warga emas, telah meninggal dunia akibat kekurangan zat makanan dan dehidrasi .

 

Laporan UNICEF juga dikeluarkan pada permulaan Ramadan pada awal Mac 2024, mendapati kebuluran mencapai tahap yang memusnahkan akibat kesan meluas daripada perang yang berusia lima bulan itu. 

 

Pemeriksaan pemakanan yang dijalankan oleh UNICEF telah mendapati 28 peratus kanak-kanak di bawah umur 2 tahun yang tinggal di tempat perlindungan dan kem pelarian di Khan Younis mengalami kekurangan zat makanan akut, dan lebih daripada 10 peratus mengalami pembaziran yang teruk.

 

Ironinya, sekutu terdekat Israel, Amerika Syarikat, mengakui sebelum Ramadan situasi kemanusiaan yang dihadapi oleh penduduk Gaza adalah malapetaka.

 

 

wainuiomata

 

 

Hasil daripada percubaan lemahnya untuk memujuk rejim Israel supaya mematuhi Undang-undang kemanusiaan antarabangsa, hanya beberapa hari sebelum Ramadan, Amerika telah menyertai beberapa negara lain menggunakan bantuan pengguguran udara di atas langit Gaza. 

 

Tragisnya, airdrop bantuan kemanusiaan Amerika membunuh 5 orang di Gaza selepas payung terjun gagal dibuka.

 

Selanjutnya, titisan makanan tidak mengubah fakta bom yang dijual oleh Amerika kepada Israel juga jatuh dari langit.

 

Ketika kebuluran terus melanda, Amerika kini merancang untuk menyampaikan bantuan kemanusiaan melalui laluan laut dengan membina jeti sementara di pantai utara Gaza.

 

Kumpulan bantuan, bagaimanapun, berpendapat airdrop dan penghantaran laut adalah jauh kurang cekap berbanding trak dalam menghantar sejumlah besar makanan dan keperluan yang sangat diperlukan oleh penduduk Gaza yang menderita.

 

Laporan mendedahkan tentera Israel telah berulang kali menyalahgunakan langkah kemanusiaan perintah pemindahan, laluan selamat dan zon selamat, dan gagal mematuhi undang-undang yang mengawal penggunaannya dalam konteks masa perang. 

 

Menurut laporan itu corak keganasan dan kemusnahan sistematik ini telah memaksa orang awam Palestin dari satu kawasan yang tidak selamat ke kawasan yang seterusnya, mengesahkan kesimpulan yang bergema di seluruh testimoni awam, laporan media, dan penilaian oleh PBB dan organisasi bantuan kemanusiaan lain, ada tiada tempat selamat di Gaza.

 

Di sebalik realiti yang tidak menentu, rakyat Gaza mencari sedikit ketenangan, keselesaan dan rezeki rohani dalam menyambut Ramadan sebaik mungkin dalam keadaan itu. 

 

 

wainuiomata

 

 

Laporan media mendedahkan ramai penduduk Gaza memulakan dan melengkapkan puasa siang hari mereka dengan sup limau, makanan dalam tin, malah ada yang terpaksa berbuka puasa dengan rumput. 

 

Selepas waktu matahari terbenam, setiap petang, walaupun hampir semua masjid telah musnah akibat pengeboman Israel, ramai penduduk Gaza terus menunaikan solat tarawih secara berjemaah.

 

Salah satu solat berjemaah secara terbuka ini sedang berlangsung di luar runtuhan masjid di Rafah yang telah dibom. Perjumpaan solat berjemaah setiap malam ini telah menggalakkan rasa solidariti yang tinggi di kalangan rakyat Gaza yang menderita.

 

Sepanjang sepuluh hari terakhir Ramadan, umat Islam digalakkan untuk mengabdikan diri sepenuhnya kepada Tuhan.

 

Sepanjang hari-hari yang paling suci ini, orang-orang beriman yang bersungguh-sungguh meningkatkan kebaktian rohani mereka untuk menantikan lailatulqadar iaitu, malam yang paling penting dalam setahun. 

 

Pada malam lailatulqadar al-Quran telah diturunkan. Malah ada yang memilih untuk pergi ke tempat iktikaf, di mana mereka akan mencontohi nabi Muhammad, yang mengabdikan sepertiga terakhir Ramadan untuk menghabiskan seluruh harinya berpuasa dan malam-malamnya dalam pengasingan melakukan solat dan doa. 

 

Sebagai tambahan kepada dedikasi yang diperhebat ini, rakyat Palestin juga telah menambah tradisi keagamaan-budaya khas untuk berdoa pada khidmat berjemaah terakhir dan mengucapkan selamat tinggal kepada Ramadan di al-Masjid al-Aqsa, tempat ibadat ketiga paling suci dalam Islam.

 

Walaupun realiti mereka yang tidak menentu, rakyat Gaza mencari sedikit ketenangan, keselesaan, dan rezeki rohani dalam menyambut Ramadan sebaik mungkin dalam keadaan itu.

 

 

wainuiomata

 

 

Disebabkan peningkatan jumlah ibadah di masjid al-Aqsa selama 10 hari terakhir Ramadan, telah menjadi dasar lama untuk menyekat lawatan Yahudi ke tapak suci pada hari-hari ini kerana kebimbangan keselamatan.

 

Ramadan ini, bagaimanapun, disebabkan perang berterusan ke atas Gaza, keadaan di Masjid al-Aqsa akan menjadi sangat tegang. 

 

Kita telah pun mendengar seruan daripada kumpulan pelampau Yahudi, yang diketuai oleh Menteri Keselamatan Negara Israel Itamar Ben Gvir, menggesa orang Yahudi melawat tapak suci itu pada 10 hari terakhir Ramadan.

 

Senario sebegitu akan menyemarakkan lagi keadaan yang sedia tidak menentu di Baitulmaqdis dan Tebing Barat dan sudah pasti akan memberi kesan negatif kepada perayaan Aidilfitri.

 

Aidilfitri di Gaza akan berlangsung di bawah bayang-bayang pengeboman harian Israel dan kematian perlahan akibat kebuluran dan kelaparan. Sukar jika tidak mustahil untuk ramai rakyat Gaza menunaikan sedekah penghujung Ramadan memandangkan keadaan mereka yang teruk. 

 

Mereka tanpa ragu-ragu akan berkongsi apa sahaja harta benda yang mereka ada antara satu sama lain untuk menandakan perayaan Aidilfitri yang penuh keberkatan.

 

Walaupun perjanjian gencatan senjata dicapai sebelum akhir Ramadan, kesan perang yang berkekalan dan penyekatan bantuan kemanusiaan akan dirasai untuk masa yang lama akan datang. 

 

 

wainuiomata

 

 

Di sebalik cabaran yang ditimbulkan oleh situasi genting Gaza, penduduk Gaza akan bersama-sama menyambut Hari Raya Aidilfitri dengan tabah dan solidariti.

 

Mereka akan bertukar-tukar ucapan Aidilfitri dan mencari kegembiraan dan keselesaan yang amat diperlukan dalam tradisi bersama dan komitmen iman mereka, walaupun dengan cara yang lebih tenang.

 

Saya terkenang bulan Ramadan di Gaza dan banyak negara di dunia serta Aidilfitri di Dubai yang membawa memoir tidak terlupakan.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags