Menjejak Souk Al-Hamidiyah di Damsyik | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 17 August 2023

Menjejak Souk Al-Hamidiyah di Damsyik

 

 

 

DIASASKAN pada kurun ke-3 B.C., Damsyik merupakan pusat kebudayaan dan komersial yang penting, berdasarkan kedudukan geografinya di persimpangan jalan timur dan barat, antara Afrika dan Asia.

 

Kota purba Damsyik dianggap sebagai antara bandar tertua yang terus didiami di dunia. Berkemungkinan juga bandar terbesar berikutan kemerosotan populasi Aleppo akibat pertempuran untuk bandar itu.

 

Dalam bahasa seharian dikenali di Syria sebagai ash-Sham atau Kota Jasmine.


 

wainuiomata
Souk Al-Hamidiyah dirakam gambar oleh Mary Evans pada 1905.

 


Pada 64 SM, Jeneral Rom Pompey telah menjajah bahagian barat Syria. Orang Rom menduduki Damsyik dan seterusnya memasukkannya ke dalam liga 10 kota yang dikenali sebagai Dekapolis yang mana mereka sendiri telah dimasukkan ke dalam wilayah Syria dan diberikan autonomi.

 

Saya sempat ke Souk Al-Hamidiyah, souk terbesar dan pusat membeli-belah di Syria, terletak di dalam kota berdinding lama Damsyik bersebelahan dengan Benteng.

 

Dalam melawat Souk Al-Hamidiyeh, saya melihat seorang penjual lelaki duduk di atas kerusi kayu di luar kedai barangan antik timurnya, menghirup kopi dan menyaring orang yang lalu lalang yang sibuk.


 

wainuiomata
Souk Al-Hamidiyah hari ini.

 


Penjual melihat warga asing membeli-belah sebelum pelancong telah menjauhkan diri selepas perang 2011. Hampir lima tahun peperangan kemudiannya yang mendatangkan malapetaka dan kemusnahan di seluruh Syria.

 

“Al-Hamidiyah Souk bukan sahaja tempat saya bekerja dan mencari rezeki; ia telah menjadi sebahagian daripada jiwa dan hati saya. Apabila saya menonton berita dan melihat kemusnahan yang berlaku di seluruh negara, saya berdoa agar tidak ada satu batu pun di tempat ini menanggung parut peperangan,” katanya.

 

Setiap pagi saudagar berusia 50 tahun itu membuka kedainya dengan harapan untuk menjual beberapa karya seni oriental antik yang indah, termasuk barangan tembaga dan kayu bertatahkan mutiara, tradisi Damsyik.

 

“Saya mahukan pelanggan yang hanya boleh berbahasa Inggeris atau mana-mana bahasa asing lain. Sebelum perang, pembeli adalah multinasional dan berbeza dari satu musim ke musim yang lain.”


 

palmyra
Kota peninggalan Empayar Rom di Palmyra, Syria.

 


Saya membandingkan keadaan Souk Al-Hamidiyah semasa saya melawat pada tahun 2010 dengan sekarang melalui Facebook dan TikTok selepas perang.

 

“Pada bulan pertama tahun ini, biasanya pelancong Itali dan Sepanyol, manakala pada Februari dan Mac, majoriti pengunjung adalah Jerman dan Inggeris. Pelancong Teluk Arab biasanya datang pada bulan April dan pada musim panas.”

 

Souk Al-Hamidiyah sepanjang 600 meter yang terkenal, dibina di sepanjang paksi laluan asal Rom ke Kuil Musytari dan pasar bersebelahan yang lebih kecil, adalah antara beberapa tempat membeli-belah popular yang masih ada di Damsyik, berikutan kemusnahan pasar di Ain Turma dan kem Yarmouk.

 

Ditutup dengan bumbung besi beralun, Al-Hamidiyah adalah persilangan antara laluan Paris, gedung serbaneka dan bazar Timur Tengah. Jalan utamanya dipenuhi dengan emporium pakaian dan kedai kraftangan, manakala jalan tepinya yang sempit dipenuhi dengan gerai yang menjual segala-galanya daripada rempah ratus dan buah-buahan kering kepada kasut murah dan mainan kanak-kanak.

 

Di samping menjadi saluran untuk pembeli-belah, tempat itu telah menjadi tempat hiburan bagi penduduk ibu kota yang terlibat, di mana mereka boleh bersiar-siar, menghabiskan masa di kafe dan melupakan sejenak tentang pertempuran yang berkecamuk tidak jauh dari Damsyik.

 

Seorang penyelidik sosial Syria menyatakan Souk Al-Hamidiyah mendahului pusat beli-belah zaman moden lebih daripada 150 tahun.


 

souk
Terdapat runtuhan bangunan purba di hadapan pintu masuk ke Souk Al-Hamidiyah

 


Terdapat lebih daripada 21 kedai beli-belah bersebelahan dengan Souk Al-Hamidiyah, yang telah menjadi terkenal kerana menjual barangan tertentu dan dinamakan sempena barangan yang mereka tawarkan.

 

Sebagai contoh, al-Bouzouria Souk menjual semua jenis rempah ratus dan bahan makanan, terutamanya bijirin. The Tailors’ Souk ialah tempat di mana fabrik dijual dan boleh disesuaikan. The Souk of Gold untuk barang kemas. Souk of Wool dan Cotton Souk menawarkan hanya bulu dan kain kapas. Dan Souk Abaya menjual jubah bersulam panjang yang terkenal di Damsyik.

 

Saya sempat berjalan-jalan melalui laluan pejalan kaki besar Souk Al-Hamidiyah menuju ke Masjid Umayyah yang indah, seseorang menemui kedai Ais Krim Bekdash yang terkenal.

 

Ditanam di tengah-tengah souk abad ke-18, kedai sederhana itu dikerumuni dari pagi hingga malam. Ia merupakan destinasi kegemaran pencinta aiskrim dari semua kelas dan telah dikunjungi oleh pemimpin dunia dan artis terkenal, termasuk bekas presiden AS Bill Clinton, Raja Jordan Abdullah dan diva Arab Oum Kalthoum.

 

"Saya telah bekerja di tempat ini sejak 75 tahun yang lalu tetapi tiada apa yang berubah, sama ada resipi atau kaedah tradisional menyediakan bouza (Bahasa Arab untuk aiskrim)," kata penjual aiskrim yang saya temui.

 

“Satu-satunya barangan moden yang diperkenalkan ialah peti sejuk. Pada awalnya, apabila tiada bekalan elektrik, kami biasa mengumpul ais pada musim sejuk dari Jabal Qasioun (gunung tinggi yang menghadap ke Damsyik) dan menyimpannya di dalam gua untuk membuat dan mengawet ais krim itu,” jelasnya lagi.

 

Ada kesan di dinding kedai yang ditutup dengan gambar orang terkenal yang merasai ais krim berpakaian pistachio.


 

wainuiomata

 


Dibina pada 1780 di bawah pemerintahan Sultan Uthmaniyyah Abdul Hamid, souk itu dinamakan "al-Hamidiyah". Ia telah diperluaskan pada tahun 1884 dan laluan pejalanannya kemudiannya ditutup dengan penutup besi berhias yang masih ada.

 

Bagaimanapun, lebih daripada empat tahun peperangan, kemusnahan, pemindahan dan sekatan telah menghancurkan ekonomi Syria. Mata wang telah jatuh daripada 55-60 pound Syria kepada hampir 400 kepada dolar AS. Kadar pengangguran dianggarkan 60%.

 

“Penurunan nilai paun telah mengurangkan secara mendadak kuasa beli rakyat dan itu jelas ketara dalam aktiviti pasaran yang perlahan,” kata seorang jurujual di sebuah kedai kain dalam Facebook yang saya baca.

 

“Sebelum perang, orang ramai memanfaatkan musim jualan sebelum hari raya untuk membeli beberapa helai kain. Hari ini, mereka menyimpan wang untuk membeli makanan. Pakaian telah menjadi yang kedua, suatu kemewahan.”

 

Seorang towkeh yang memiliki kedai pengantin, berkata, “Perang telah menghilangkan kegembiraan Syria dan memusnahkan segala yang cantik.

 

“Semasa cuti kenduri, kedai saya dulu penuh dengan bakal pengantin membuat persiapan untuk hari besar. Perkahwinan hari ini berlaku secara rahsia kerana sentiasa ada seseorang dalam keluarga sama ada hilang, diculik atau dibunuh.

 

“Apabila saya melihat kemusnahan kedai-kedai bersejarah di Aleppo dan Palmyra, saya melihat kedai-kedai di Souk Al-Hamidiyah dan bertanya kepada diri sendiri, adakah ia akan bertahan seperti yang berlaku selama lebih daripada 150 tahun. Saya berharap begitu, agar anak cucu kita mempunyai sesuatu yang tersisa untuk mereka dari warisan indah kita.”


 

wainuiomata

 


Persepsi yang meninggalkan kesan kerana ekonomi Syria terus teruk dengan perpecahan yang berlaku. Tidak dapat membayangkan untuk lebih lama lagi dan berterusan.

 

Pada hari itu, saya keluar Souq Al-Hamidiyeh dengan perasaan berbaur dan sempat membeli pakaian untuk isteri dan anak-anak untuk memoir sebentar di Damsyek. Itulah kali terakhir mengunjungi Souk Al-Hamidiyah. - DagangNews.com

 
Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags