Ramadan berakhir: Apa seterusnya? | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 18 April 2024

Ramadan Berakhir, Apa Seterusnya?

 

 

Selesai sudah bulan Ramadan yang indah dan bulan yang penuh dengan keistimewaan. 

 

Buat saya di tahun keenam di tanahair yang sebelum ini berada di luar negara dalam 25 tahun, puasa dan raya dalam suasana berlainan dengan umur yang semakin bertambah. 

 

Begitu pun, dalam keadaan ekonomi yang merudum, namun perayaan tetap disambut meriah.

 

Muslim seluruh dunia baru sahaja menunaikan ibadah puasa sebulan sebagai kewajipan tahunan dan diakhiri dengan Aidilfitri.  

 

Orang berpuasa berhak untuk menyambut hari raya Aidilfitri yang bermaksud ‘kembali kepada keadaan hidup yang suci sebagai bayi yang baru dilahirkan’. 

 

Dipercayai yang berpuasa dengan sebenar-benarnya kerana Allah Taala telah dibebaskan daripada sebarang dosa kerana Allah telah mengampuni segala kesalahan dan kesalahan mereka. 

 

 

iktisad

 

 

Satu puncak kebahagiaan dan tiada kebahagiaan lain yang dapat dirasai melainkan apabila segala dosa telah diampunkan oleh Allah Yang Maha Esa. Itulah harapan dan doa.

 

Bulan di mana Allah membahagikan segala nikmat-Nya kepada manusia di mana semua umat Islam menjadi begitu murah hati, sabar, menganjurkan makanan dan minuman segera, menderma makanan dan wang kepada mereka yang memerlukan. 

 

Situasi yang jarang dilihat dan ditemui pada bulan-bulan di luar Ramadan. 

 

Manusia saling bermurah hati dan melaksanakan semua kewajiban Illahi dengan semangat dan kebenaran yang tinggi, mengharapkan keberkatan dan rahmat Allah. 

 

Dengan mempunyai keistimewaan dalam wang,  harta malah membayar zakat dan diagihkan kepada fakir yang memerlukan sebagai cukai untuk menyucikan harta. 

 

Jika yang ada dan tidak semua boleh menikmati Ramadan yang penuh keberkatan dengan penuh kegembiraan dan amal. Tiada bulan lain sepanjang tahun mempunyai keindahan amal untuk beribadat.

 

Dalam kalangan orang Islam melengkapkan kegembiraan  dengan saudara-saudara Islam bertemu dan masing-masing meminta maaf atas sebarang kesilapan yang telah dilakukan secara sengaja atau tidak sengaja. 

 

Memang pelik kerana dalam keadaan lain bukan senang orang meminta maaf walaupun tersalah. Sememangnya manusia cuba melakukan apa sahaja usaha untuk mempertahankan diri daripada dianggap melakukan sesuatu yang bersalah. 

 

 

wainuiomata

 

 

Menjadi satu tradisi dan orang ramai tidak merasakan aktiviti puasa mereka lengkap melainkan mereka mengadakan dan menghadiri tradisi budaya ini dengan pelbagai juadah dan minuman disediakan.

 

Ramadan adalah peluang keemasan bagi  Allah memberi ganjaran sepuluh kali ganda daripada mana-mana kebaikan berbanding dengan yang dilakukan pada bulan-bulan lain dalam setahun. 

 

Mengapa Ramadan sangat istimewa? Kerana ia adalah bulan di mana al-Quran pertama kali diperkenalkan kepada Nabi Muhammad SAW, yang mana umat Islam dijadikan pedoman hidup mereka. 

 

Selain itu, puasa dianggap sebagai satu kewajipan yang berat kerana umat Islam bukan sahaja dilarang makan dan minum pada siang hari, tetapi juga hendaklah berhati baik, pemurah, membantu orang yang memerlukan. 

 

Mengelakkan makan dan minum bukanlah mudah, tetapi menjadi baik hati adalah persoalan besar sama ada semua orang Islam boleh melakukannya.

 

Nabi Muhammad SAW pernah menyatakan melalui sebuah hadis bahawa “ramai umat Islam telah berpuasa pada bulan Ramadan. Tetapi mereka tidak memperoleh apa-apa, kecuali lapar dan dahaga sahaja, kerana mereka gagal mengawal tingkah laku mereka daripada sebarang perkara yang tidak berfaedah”. 

 

Dapatlah difahami Allah memberi ganjaran pahala sebanyak itu kerana puasa itu sememangnya bukan satu kewajipan yang mudah untuk dilakukan. 

 

Maka seruan untuk berpuasa hanya untuk mereka yang benar-benar beriman kepada Islam. Puasa tidak disediakan untuk sesiapa sahaja, tetapi hanya untuk mereka yang mempunyai pegangan yang mendalam dan benar terhadap ajaran Islam.

 

 

wainuiomata

 

 

Selepas Ramadan, semua muslim kini kembali ke rutin dan aktiviti harian mereka. 

 

Persoalannya “Adakah puasa dalam satu bulan Ramadan penuh mencerminkan kelakuan mereka dan adakah semua amal soleh seperti pemurah, sabar, terkawal dan seumpamanya juga sudah berakhir? ” 

 

Nampaknya wujud salah faham dalam memahami nilai di sebalik Ramadan. Ramai yang beranggapan hanya pada bulan Ramadan sahaja segala kebaikan disimpan, sehingga selepas Ramadan tidak ada kebaikan yang tinggal. 

 

Ini adalah salah tanggapan yang serius. Ramadan adalah saat di mana umat Islam dilatih dan diajar untuk menjadi manusia yang baik dan berakhlak mulia bukan sahaja pada bulan Ramadan, tetapi juga di sepanjang tahun.

 

Dalam ayat mudah, Ramadan adalah bulan yang sentiasa bersinar sepanjang tahun. Jadi, Ramadan bukanlah bulan yang terpisah yang berdiri sendiri daripada sepanjang tahun dan dalam edaran bulan-bulan lain.

 

Orang Islam yang berjaya menunaikan ibadah puasa adalah mereka yang komited untuk mengawal diri untuk mematuhi semua peraturan agama selepas Ramadan yang dinyatakan dalam al-Quran dan hadis. 

 

Sesungguhnya orang Islam yang baik dapat dilihat dari hubungan sehari-hari mereka dengan Allah dan manusia lain. Hanya mereka yang mempunyai hubungan dengan Allah dan makhluk manusia yang lain akan berjaya dalam kehidupan semasa hidup dan akhirat. 

 

Apabila manusia dekat dengan Allah, Allah akan lebih dekat dengannya atau sebaliknya. Tidak guna mempunyai banyak harta, ilmu, kuasa, dan keistimewaan lain jika tidak mempunyai hubungan yang baik dengan orang lain. Puasa mengajar umat Islam berperilaku sedemikian.

 

 

wainuiomata

 

 

Sedekah, pemurah, sabar dan kebaikan lain yang dilakukan tidak sepatutnya berakhir apabila Ramadan berakhir. Semua mesti diteruskan sama ada untuk kepentingan dirinya atau semua jenis manusia. 

 

Ramadan mesti memberi nilai bukan sahaja kepada umat Islam tetapi juga kepada semua manusia lain kerana Islam adalah agama rahmat kepada semua makhluk. 

 

Pada dasarnya Ramadan adalah permulaan kehidupan, iaitu permulaan untuk memiliki dan menjalani kehidupan yang lebih baik dan bermakna, untuk dirinya dan orang lain juga.

 

Menyedari sepenuhnya keistimewaan yang Allah berikan pada bulan yang sangat istimewa ini, tidak salah jika semua umat Islam mengidamkan untuk kembali menikmati Ramadan yang penuh keberkatan. 

 

Seperti yang disebutkan dalam hadis, bahawa jika manusia sedar akan keistimewaan yang diberikan, mereka pasti akan memohon kepada Allah untuk menjadikan sepanjang tahun sebagai Ramadan. 

 

Dengan berhajat untuk bertemu Ramadan setiap tahun adalah wajar. Namun tiada siapa yang tahu sama ada masih mempunyai umur yang lebih panjang untuk bertemu Ramadan yang akan datang kerana setiap manusia akan tetap mati hanya tidak tahu bila. 

 

 

wainuiomata

 

 

Namun, kita ditugaskan untuk berdoa "Semoga Allah panjangkan umur kita, agar kita dapat bertemu Ramadhan berikutnya dengan prestasi yang lebih baik".

 

Untuk itu, bulan Ramadan telah pergi namun segala amalan, ibadah dan kebaikan patut ditambah menjelang bulan Ramadan yang akan datang, kalau usia masih ada dan Allah memberikan peluang dengan kesihatan.

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

 

Portfolio Tags