Ramai individu di UAE sertai kripto, blockchain, metaverse | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 26 January 2023

Ramai individu di UAE sertai kripto, blockchain, metaverse

 

 

 

EKOSISTEM metaverse dan blockchain bersedia untuk mengubah Dubai sebagai hab inovasi dan memberi dorongan kepada langkah besarnya untuk menjadi perintis dan membina status bandar raya pintarnya.

 

Bertujuan untuk mengguna pakai penyelesaian kreatif, menambah baik kehidupan warga dan memperkenalkan perubahan sosio-ekonomi yang positif, strategi metaverse Dubai akan meningkatkan ekonomi serantau dan global selain membawa inovasi untuk menarik firma dan projek baharu ke hab bandar teknologi moden.

 

Saya belum mendengar apa yang dirancang oleh kerajaan Malaysia dengan kepimpinan baru di bawah Datuk Seri Anwar Ibrahim tentang kripto, metaverse dan blockchain.  

 

Mungkin PMX mempunyai perancangan yang lebih mampan dan mantap setelah membangun Malaysia madani.

 

Ini berlawanan  dengan ihsan rangka kerja kawal selianya yang digubal dengan teliti, Dubai telah pun meletakkan dirinya sebagai Modal Global Web 3.0 dengan teknologi metaverse dan blockchain baharunya.

 

Metaverse mempunyai potensi yang tidak terbatas untuk menjalankan aktiviti dalam ruang digital dan dengan itu merupakan masa depan teknologi manakala pengalaman gabungan realiti tambahan (AR), realiti maya (VR), pengkomputeran spatial dan teknologi deria mempunyai potensi besar untuk membawa dunia kepada hujung jari.

 

Daripada membeli-belah runcit kepada penjagaan kesihatan dan pembuatan, metaverse semakin meluas dalam pelbagai industri. Ia mengubah industri dengan mempercepatkan operasi maya dengan lancar dan menawarkan peluang perniagaan untuk pelabur.

 

Saiz pasaran global metaverse akan mencecah AS$1.6 trilion menjelang 2030. Selain itu, syarikat antarabangsa seperti Meta (Facebook), Microsoft, Google dan Nvidia hanyalah beberapa organisasi yang mempunyai pelaburan yang besar dalam metaverse.


 

wainuiomata

 


Mubadala, salah satu dana kekayaan yang besar di seluruh dunia, juga secara proaktif melabur dalam industri blockchain.

 

UAE sudah pun menjadi ruang baru untuk metaverse, dengan lebih 1,650 ibu pejabat syarikat dalam sektor ini terletak di UAE merupakan sebahagian daripada ekosistem blockchain UAE, melepasi ramalan 1,500 untuk 2022 dan berkembang lebih cepat daripada yang dijangkakan.

 

Strategi Metaverse Dubai bertujuan untuk menjadikan Dubai sebagai salah satu daripada 10 ekonomi metaverse terbaik di dunia serta hab global untuk komuniti metaverse.

 

Strategi metaverse Dubai merancang untuk menyasarkan AS$4 bilion daripada KDNK negara dalam tempoh lima tahun akan datang dan akan menawarkan lebih 40,000 pekerjaan maya dalam sektor metaverse dan blockchain menjelang 2030.

 

Sektor itu kini menjana sekitar 500 juta dolar untuk ekonomi negara UAE dan diramalkan akan meningkat dengan ketara pada tahun-tahun akan datang. Pusat Dagangan Dunia Dubai (DWTC) ialah zon komprehensif khusus untuk aset maya.

 

Metaverse, ciptaan avant-garde dunia pembangunan blokchain, walaupun berada di peringkat awal, berjanji untuk memberikan pengalaman yang menjejaki berjuta-juta pengguna dan menggegarkan ekonomi dunia dan landskap inovatif. Peluang pasaran untuk melancarkan metaverse mungkin membawa hasil tahunan lebih AS$1 trilion.

 

Memperkasakan teknologi lain, blockchain mencipta simbiosis bertenaga teknologi canggih. Daripada kata kunci kepada penukar permainan kewangan dan perindustrian global, ia tidak dapat dipertikaikan lagi menjadi sebahagian daripada kehidupan seharian.

 

Ketelusan, ketakbolehubah, keselamatan, privasi semua faedah blokchain & kripto adalah atas permintaan tinggi, dan sentiasa dibincangkan di meja pembangun dan di pejabat pengawal selia.


 

parafrasa

 


Industri ini telah menyaksikan pertumbuhan kukuh sebanyak 13.8 peratus, yang kemudiannya boleh diterjemahkan kepada pertumbuhan yang teguh untuk ekosistem blockchain.

 

Pengawal selia di Timur Tengah telah mengalu-alukan inovasi dan gangguan, menjadikannya lebih mudah bagi syarikat berkaitan rantaian blok untuk mendapatkan lesen dan beroperasi.

 

Di barisan hadapan ini ialah Dubai Multi Commodities Centre (DMCC), yang menempatkan lebih 500 organisasi blockchain ini, mewakili kepekatan terbesar syarikat kripto dan blockchain di rantau Timur Tengah dan Afrika Utara.

 

Dubai telah menambah lebih 200 organisasi baharu pada Q4 2022 yang telah membawa masuk lebih 1,300 profesional baharu ke ekosistem yang sedang berkembang, menjadikan jumlah individu yang bekerja dalam industri ini kepada 8,300.

 

Pertumbuhan 19 peratus dalam bilangan pekerjaan ini boleh dikaitkan dengan UAE sebagai kuasa yang perlu diperhitungkan dalam landskap blockchain global.

 

Kira-kira 78.2% daripada individu ini bekerja dalam organisasi blockchain, manakala 21.8% bekerja untuk syarikat bukan natural blockchain.

 

Ramai sangat teruja untuk mengenal pasti organisasi baharu ini dalam ekosistem  yang menyumbang kepada komuniti berkepentingan yang pelbagai.


 

parafrasa

 


Kemungkinan untuk teknologi Web3 adalah luas, daripada pengurusan kewangan dan rantaian bekalan kepada permainan dan media sosial.

 

Walau bagaimanapun, memandangkan ia adalah teknologi yang agak baharu dan baru muncul, potensi penuhnya masih belum dicapai dan industri menghadapi cabaran seperti skala, keselamatan dan penggunaan pengguna.

 

Ia merupakan bidang yang menarik dan berkembang pesat untuk ditonton dan sedang bersemangat untuk bekerjasama dan belajar antara satu sama lain sambil berusaha untuk menambah baik Web3 dan teknologi sentralisasi.

 

Kerajaan UAE menyokong organisasi blockchain dan Web3 untuk mengakses sumber dan kepakaran yang boleh membantu mereka menavigasi landskap yang kompleks dan berkembang pesat. UAE adalah gabungan sempurna bakat dan modal yang dibina di atas infrastruktur bertaraf dunia.

 

Kementerian Ekonomi UAE telah menjadi salah satu entiti kerajaan pertama di dunia yang aktif dalam metaverse.

 

Pada 2022, KPM menerbitkan Strategi Ekonomi Digitalnya yang bertujuan untuk menggandakan sumbangan ekonomi digital daripada 9.7 peratus kepada 19.4 peratus dalam dekad akan datang.

 

Penubuhan pengawal selia seperti VARA dan pelbagai acara industri seperti Minggu Kewangan Abu Dhabi dan Minggu Fintech Dubai, serta pelancaran Agenda Ekonomi Dubai 'D33', menunjukkan komitmen UAE dalam mengambil langkah aktif untuk menjadi pusat ekonomi digital secara global.

 

Satu-satunya kelemahan, sudah tentu, adalah ia masih sangat sukar untuk menentukan "metaverse." Ia semacam frasa yang menarik untuk menerangkan "yang akan datang selepas internet," tetapi tiada siapa yang benar-benar pasti bagaimana rupanya.


 

parafrasa

 


Sesetengah orang mengatakan saham metaverse adalah mengenai realiti maya dan realiti tambahan. Orang lain mengatakan ini mengenai permainan blockchain dan pengalaman yang mengasyikkan.

 

Dan, sudah tentu, Meta Platforms (dahulunya Facebook) mengatakan itu semua mengenainya. Memandangkan semua pandangan yang bercanggah ini, mungkin strategi metaverse Dubai akan menjadi tidak lebih daripada kisah dongeng berteknologi tinggi.

 

Oleh itu, sementara media arus perdana AS mungkin memberi  gambaran  industri kripto sedang bergelut dan orang ramai hanya mencari-cari untuk bertahan dalam musim sejuk yang panjang dan gelap, realitinya mungkin sangat berbeza.

 

Kita menunggu langkah-langkah kerajaan Malaysia yang sudah tentu mahu ke depan dan membangun dengan slogan madani.

 

Bagi saya strategi metaverse Dubai baharu adalah bukti terdapat berbilion-bilion dolar hanya menunggu untuk dilaburkan dalam permulaan dan projek baharu.

 

Dan jika syarikat pemula dan projek itu dibina itu boleh memberikan pemangkin penting untuk pertumbuhan masa depan dalam kripto, metaverse dan blockchain.

 


 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

Portfolio Tags