Sempadan Rafah: "Talian Hayat" | DagangNews Skip to main content
DagangNews.com
WAINUIOMATA - 16 May 2024

Sempadan Rafah: "Talian Hayat"

 

 

 

SAYA telah pergi ke Gaza dan yang pertama dari Mesir ialah masuk ke Sempadan Rafah yang terletak di antara Mesir dengan Genting Gaza, Palestin.

 

Pintu sempadan Rafah dibina oleh kerajaan Mesir dan Israel pasa 1979 selepas Perjanjian Keamanan Israel-Mesir 1979 dan keluarnya Israel dari Semenanjung Sinai 1982.

 

Mulanya dikendalikan oleh Lembaga Lapangan Terbang Israel sehingga 11 September 2005. Kemudian pintu sempadan Rafah ini dipantau oleh Kesatuan Eropah melalui Misi Bantuan Sempadan Rafah.

 

Lintasan Gaza-Mesir Rafah bukan sempadan biasa. Bagi dua juta penduduk Gaza, sempadan Rafah dengan Mesir berfungsi sebagai talian hayat yang penting.

 

 

rafah

 

 

Selama bertahun-tahun, lintasan Rafah telah menyaksikan bany ak peralihan, bukaan dan penutupan.

 

Ini mendorong pembinaan terowong haram di bawahnya untuk memudahkan pengaliran orang dan barangan. Ketika perang antara Israel dan Hamas berterusan, sempadan Rafah kini memainkan peranan penting dalam pemindahan dan penyampaian bantuan kemanusiaan.

 

Sempadan Rafah membolehkan penduduk Palestin yang tinggal di kawasan yang dilanda perang mempunyai hubungan penting dengan dunia luar dan sumber penting. Ia terletak di sepanjang sempadan 12km.

 

Sempadan Rafah adalah salah satu daripada dua lintasan utama bagi penduduk Gaza. Walaupun Rafah terletak di selatan Semenanjung, satu lagi lintasan yang dipanggil Erez terletak di utara di sempadan Israel.

 

Rafah dikawal oleh Mesir, tetapi Israel memantau semua aktiviti di selatan Gaza dari pangkalan tenteranya Kerem Shalom. Secara teorinya, Rafah harus dikawal oleh pihak berkuasa Palestin dan Mesir. Tetapi Israel masih mempunyai pengaruh.

 

Orang ramai, barangan dan bantuan kemanusiaan semuanya menyeberangi sempadan Rafah. Tetapi kerana sekatan yang dikenakan ke atas Gaza pada tahun 2007 oleh Israel, sempadan itu hanya dibuka sebentar-sebentar kepada rakyat Palestin.

 

Rafah tidak berfungsi seperti sempadan biasa. Ia adalah selektif, ia boleh diaktifkan atau dinyahaktifkan. Tidak boleh menyeberang dengan bebas dengan kereta dan tidak dibuka 24 jam sehari, tujuh hari seminggu. Dibuka selama 245 hari pada 2022, menurut PBB. Pada tahun 2023, ia telah dibuka selama 138 hari.

 

Ramai rakyat Gaza bergantung kepada penyeberangan sempadan Rafah untuk terus hidup. Sejak Israel mengenakan sekatan darat, laut dan udara serta sekatan ke atas Semenanjung Gaza pada 2007, pergerakan keluar masuk telah dihadkan dengan ketara. Keadaan hidup di enklaf telah merosot dengan serius akibatnya.

 

 

rafah
Pintu masuk Mesir-Palestin di Rafah

 

 

Pada masa aman, sempadan Rafah sibuk dengan lalu lintas komersil dan orang ramai yang melakukan perjalanan ke dan dari Gaza. Ia membolehkan rakyat Gaza mendapat akses kepada keperluan dan barangan lain, seperti bahan api, gas memasak, ubat-ubatan dan bahan binaan dari Mesir.

 

Bagi keluarga yang dipisahkan oleh sempadan, ia adalah satu-satunya cara untuk bersatu semula. Terdapat banyak keluarga transnasional yang ingin melihat ahli di kedua-dua belah pihak.

 

Tetapi meninggalkan dan memasuki Gaza bukanlah sesuatu yang mudah. Ia hanya boleh memasuki Gaza dengan permit sama ada daripada kerajaan Mesir atau Israel.

 

Untuk kami dari Malaysia, mendapat permit dari Mesir.

 

Mereka yang ingin meninggalkan Gaza melalui persimpangan Rafah mesti mendaftar dengan pihak berkuasa Palestin tempatan  beberapa minggu lebih awal, walaupun mereka yang sanggup atau mampu membayar tambahan boleh mencuba melalui pihak berkuasa Mesir.

 

Menurut Pejabat PBB, "prosedur dan keputusan oleh kedua-dua pihak berkuasa tidak mempunyai ketelusan".

 

Orang ramai duduk di sana, menunggu. Mereka boleh menunggu selama sebulan atau bahkan dua untuk menyeberang ke Semenanjung Gaza. Kemudian mereka menunggu lagi untuk menyeberang kembali ke Mesir. Ia adalah proses yang mustahil dan panjang.

 

Memanggil sempadan sebagai sempadan mudah alih yang telah berubah akibat daripada pelbagai konflik yang menjejaskan rantau ini sepanjang tahun.

 

 

rafah

 

 

Semua isu mengenai sempadan datang selepas Perjanjian Oslo pada 1993. Perjanjian itu dipuji sebagai satu kejayaan pada masa itu, membuka jalan bagi penciptaan Pihak Berkuasa Palestin dan membenarkan rakyat Palestin mempunyai kawasan pemerintahan sendiri di wilayah mereka.

 

Tetapi Semenanjung Gaza masih diduduki oleh peneroka Israel. Jadi atas sebab keselamatan, pergerakan antara Mesir dan Gaza tidak dipermudahkan.

 

Kemudian pada tahun 2005, Israel melancarkan rancangan pemisahannya dan pihak berkuasanya menarik diri dari Gaza. Setahun kemudian pada 2006, Hamas menyapu bersih pilihan raya perundangan di Wilayah Palestin dan akhirnya menguasai Gaza pada 2007.

 

Sejak itu, Semenanjung Gaza menjadi semakin terpencil daripada dunia. Mesir dan Israel kedua-duanya menutup sempadan mereka dengan Gaza dengan alasan tidak ada pihak berkuasa yang menyediakan keselamatan di pihak Palestin, kerana kehadiran Hamas.

 

Hasil daripada sekatan ini dan sekatan akhirnya, sistem terowong antara Gaza dan Mesir telah dibangunkan, membolehkan barangan dan orang ramai menyeberangi sempadan secara haram.

 

Sejak revolusi Mesir pada 2011, semua Sinai utara pada dasarnya telah ditutup atas sebab keselamatan. Ia adalah zon sempadan yang besar.

 

Rafah sendiri, baik di pihak Mesir dan Palestin, mempunyai sejarah menjadi hab penyeludupan sebahagian besarnya berkat terowong yang telah dibina di bawah persimpangan.

 

Mesir sengaja membanjiri kawasan sempadan pada 2015 untuk memusnahkan sistem terowong bawah tanah. Selama 10 tahun yang lalu, lintasan itu telah ditutup lebih banyak kali daripada dibuka.

 

 

rafah

 

 

Sebelum serangan Hamas 7 Oktober yang mencetuskan keganasan terbaru antara Hamas dan Israel, bantuan digunakan untuk memasuki Gaza melalui lintasan Kerem Shalom yang dikawal oleh Israel. Sejak perang meletus, Israel telah mengetatkan sekatan sedia ada, menjadikan Rafah satu-satunya pintu masuk untuk bantuan kemanusiaan.

 

Akibatnya, sempadan dan kawasan sekitarnya dibiarkan compang-camping, dan jalan raya tidak dapat dilalui, menyebabkan trak bantuan kemanusiaan menuju ke Gaza di sempadan Mesir tanpa kemana-mana.

 

Akhirnya pada 21 Oktober, konvoi pertolongan cemas menyeberang ke Gaza.

 

Sebelum perang, anggaran PBB mengatakan kira-kira 500 trak akan memasuki Semenanjung Gaza melalui lintasan sempadan Rafah setiap hari. Sejak bantuan penghantaran dibuka pada 21 Oktober, sejumlah 374 trak bantuan telah masuk - yang berjumlah kira-kira 31 trak sehari secara purata.

 

Bahan api yang sangat diperlukan untuk mengendalikan infrastruktur penting dan loji air masih dilarang masuk oleh pihak berkuasa Israel.

 

Tetapi Rafah kebanyakannya digunakan sebagai perlintasan awam sebelum perang meletus, bermakna penggunaannya untuk usaha bantuan berskala besar adalah usaha yang besar dan besar, pegawai bantuan memberitahu.

 

Terima kasih kepada perjanjian yang ditengahkan oleh Qatar dan dipersetujui oleh Mesir, Israel dan Hamas - dalam penyelarasan dengan Amerika. Pemindahan terhad kini telah dibenarkan melalui lintasan sempadan Rafah.

 

Sekurang-kurangnya 600 pemegang pasport asing dan kakitangan daripada NGO telah dapat meninggalkan Semenanjung Gaza. Dan Mesir juga bersetuju untuk membenarkan kira-kira 100 orang yang mengalami kecederaan parah, bersama ahli keluarga yang mengiringi.

 

 

rafah
Biara St. Catherines di kaki Gunung Sinai di Mesir

 

 

Tetapi keadaannya sangat tidak jelas untuk rakyat Palestin di Gaza. Perbincangan mengenai rancangan Israel untuk memindahkan penduduk Gaza merentasi sempadan ke wilayah Sinai Mesir telah membunyikan loceng penggera dalam kalangan ahli politik, pakar dan kumpulan kemanusiaan.

 

Menurut PBB, 1.7 juta rakyat Palestin di Gaza adalah pelarian. Mereka akan menjadi pelarian buat kali kedua. Dan jika mereka dapat kembali ke Gaza, apakah yang akan mereka kembalikan?

 

Sesungguhnya nasib orang Palestin yang terkorban kita sudah tahu mati syahid, apa pula nasib kita menghadapi hidup yang belum tentu mati dan terus ke syurga!

 

Mohd Fudzail Mohd Nor telah aktif menulis di pelbagai medium termasuk sebagai kolumnis portal berita dan memenangi banyak hadiah sastera selama beliau berkelana di luar negara. Kolum Wainuiomata ini adalah bersempena nama bandar universiti beliau di New Zealand. - DagangNews.com

 

 

KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL WAINUIOMATA

dagangnews

 

Portfolio Tags