Way Research bekerjasama dengan UPM kaji penawar kanser payudara | DagangNews Skip to main content

Way Research bekerjasama dengan UPM kaji penawar kanser payudara

Prof Dr Nazamid Saari (kanan) dan Dr Cheng Qing Shan bertukar-tukar MoU bagi bekerjasama mencari penawar kanser payudara.

KUALA LUMPUR 10 Ogos - Syarikat bioteknologi, Way Research Academy Sdn Bhd dan Universiti Putra Malaysia (UPM) telah menandatangani memorandum persefahaman (MoU) untuk melaksanakan beberapa projek, termasuk penyelidikan bersama mengenai penawar kanser payudara.

 

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UPM, Prof Dr Nazamid Saari berkata, kerjasama penyelidikan itu meliputi bidang sel klinikal terapi, imunoterapi, dan teknologi makanan.

 

Beliau berkata, kerjasama UPM dengan Way Research adalah selaras dengan objektif ― hospital pendidikan perubatan UPM ― HPUPM untuk mempergiatkan dan menghasilkan penyelidikan berkualiti tinggi.

 

“Antara aktiviti lain yang dicadangkan ialah kerjasama menyediakan perkhidmatan perubatan kepada pesakit, yang akan memberi manfaat bersama kepada UPM dan Way Research, serta pesakit.

 

“Selain itu, MoU ini juga membuka peluang kerjasama dalam penyelidikan dan pembelajaran bagi meningkatkan kemahiran dan pengetahuan pelajar dan kakitangan [UPM] khususnya dalam bidang perubatan yang menyokong peranan HPUPM sebagai hospital perguruan,” katanya pada majlis pertukaran MoU di Hospital Pengajaran Universiti Putra Malaysia (HPUPM) pada 3 Ogos lalu.

 

Dr Nazamid berkata, kerjasama dengan Way Research akan memartabatkan UPM dan membolehkannya menyediakan perkhidmatan terbaik kepada pelanggannya, serta bekerjasama dan rangkaian dengan organisasi luar.

 

Menerusi MoU itu, syarikat bioteknologi dan universiti awam itu juga telah berganding bahu untuk mengusahakan Projek Raya, yang memerlukan penyelidikan mengenai penawar kanser payudara.


 

Prof Dr Nazamid Saari
                                                  Prof Dr Nazamid Saari

 


Pengarah Urusan Way Research, Dr Cheng Qing Shan menjelaskan bahawa Project Raya berhasrat untuk menjalankan penyelidikan lanjut mengenai penawar kanser payudara yang dibangunkan oleh syarikat itu, yang telah terbukti berkesan membunuh sel-sel kanser.

 

"Projek Raya adalah penyelidikan yang kami lakukan bersama UPM mengenai penawar kanser payudara. Ia bukan rawatan, tetapi penawar. Ini dilakukan dengan merekayasa sel-sel imun yang terdapat dalam badan anda untuk menyasar dan memusnahkan sel-sel kanser, yang dalam ini kes berlaku untuk kanser payudara.

 

"Pada masa ini, Projek Raya berada di peringkat di mana, di dalam makmal, sel imun yang direka bentuk telah berjaya membersihkan sel-sel kanser dari payudara. Kini, kita melangkah ke peringkat seterusnya, iaitu kajian haiwan," tambahnya.

 

Di sebalik Projek Raya, Cheng berkata projek lain syarikat itu bersama UPM termasuk pembinaan makmal amalan pembuatan yang baik (GMP) dan wad terapi selular bagi menyediakan persekitaran yang selamat dan sesuai untuk pesakit melakukan imunoterapi dan terapi sel stem.


 

Dr Cheng Qing Shan
               Dr Cheng Qing Shan

 


Way Research dan UPM telah membolehkan orang ramai mendaftar secara sukarela dalam projek itu untuk menyokong penyelidikan mereka untuk mengembangkan lagi teknologi imunoterapi sel T reseptor antigen chimeric (CAR-T) mereka, dengan matlamat menjadikannya mudah diakses oleh semua.

 

Pada RM1,500, individu yang layak boleh mengikut serta dalam Projek Raya untuk menikmati manfaat perlindungan terhadap kos penuh terapi selular kanser masa hadapan ― kos CAR-T, imunoterapi atau terapi sel stem pada RM20,000 ― serta darah dan badan percuma pemeriksaan dengan ujian penanda kanser.

 

Hasil projek sumber daripada orang ramai akan pergi ke arah penyelidikan imunoterapi CAR-T.

 

Menyertai Way Research dan UPM di Project Raya ialah Klinik Central SS15 dan MediCap sebagai rakan sekutu. - DagangNews.com