Tiong Nam dijangka terus menanggung tekanan kos, kata TA Research | DagangNews Skip to main content

Tiong Nam dijangka terus menanggung tekanan kos, kata TA Research

KUALA LUMPUR 8 Jun - Tiong Nam Logistics Holdings Bhd dijangka terus mengalami tekanan kos pada masa hadapan dan pelarasan penyewaannya bergerak pada kadar perlahan dalam pasaran semasa yang mencabar.

 

Kesan penghapusan subsidi diesel pada masa hadapan terhadap operasinya diramalkan akan diredam kerana kontrak pengangkutannya telah membenamkan klausa untuk menyampaikan sepenuhnya perubahan harga bahan api kepada pelanggan.

 

Bagaimanapun, keadaan mungkin berubah menjadi lebih baik kerana Tiong Nam mempertaruhkan kemenangan kontrak dalam pengurusan gudang daripada syarikat multinasional (MNC).

 

Ia menjangkakan potensi jualan hartanah di Sedenak Tech Valley akan membantu memacu pendapatannya.

 

TA Research, bagaimanapun, tidak mengambil kira sumbangan daripada aset Sedenak Tech Valley.

 

Ia mengekalkan harga sasarannya untuk saham itu pada 76 sen sesaham tetapi menaik taraf saham kepada “beli” daripada “jual” sebelum ini.

 

Ia berkata walaupun kos operasi meningkat, gudang mega itu akan menguntungkan dengan keuntungan setahun penuh sebelum sumbangan cukai sebanyak RM8 juta.

 

Bagi kontrak pengurusan gudang, Tiong Nam telah menyerahkan tendernya kepada MNC.

 

Ia menjangkakan beberapa jualan hartanah daripada Sedenak Tech Valley pada FY24, walaupun ia belum menyerahkan perintah pembangunan kepada pihak berkuasa.

 

Pembangunan akan bermula selepas anda menandatangani perjanjian jual beli atau perjanjian pajakan dengan bakal pelanggan.

 

Syarikat logistik itu sedang berunding dengan lima pihak yang berminat dari Malayisa, China dan Singapura mengenai potensi jualan atau pajakan gudang di taman teknologi itu.

 

Pembangunan perumahan sedia ada Tiong Nam di Kota Masai telah memperoleh jualan baharu sebanyak RM32.4 juta daripada jumlah RM44.7 juta nilai pembangunan kasar (GDV) pada FY23.

 

Memandangkan kadar pengambilan yang baik sebanyak 72.5%, syarikat itu akan melancarkan fasa 1B projek Kota Masai dengan anggaran jumlah GDV sebanyak RM50 juta pada FY24. - DagangNews.com