2 pasukan Malaysia berada dalam senarai 10 terbaik Cabaran GDT Alibaba Global | DagangNews Skip to main content

2 pasukan Malaysia berada dalam senarai 10 terbaik Cabaran GDT Alibaba Global

Oleh NOR AZAN FITRI AHMAD HIDZIR

KUALA LUMPUR 20 Jan - Dua pasukan Malaysia berjaya menempatkan diri dalam senarai 10 terbaik dalam Cabaran Global 2021 Bakat Digital Alibaba Global (GDT) yang menerima lebih daripada 2,000 penyertaan.

 

Dua pasukan tersebut adalah Quadrifoglio dari Universiti Tunku Abdul Rahman (UTAR) dan Young Boss dari Sunway University namun secara keseluruhannya sejumlah sembilan pasukan dari Malaysia berjaya memasuki pusingan akhir global yang menampilkan 82 pasukan yang disenarai pendek dari seluruh dunia.

 

Pasukan Quadrifoglio mencipta penjenamaan digital lengkap dan kertas cadangan pemasaran bagi penyelesaian rumah pintar hidroponik melalui kerjasama dengan JTEC, iaitu pengeluar sistem hidroponik rumah pintar di Malaysia. 

 

Produk tersebut direka untuk menjadikan penanaman dalam rumah lebih selesa dan mudah diakses dengan pemantauan automasi masa sebenar dan sistem kawalan.

 

Projek mereka menyerlahkan kandungan digital yang dihasilkan secara keseluruhan oleh pasukan tersebut seperti hantaran blog, video jenama dan hantaran media sosial, yang bertujuan mempertingkatkan kesedaran bukan sahaja mengenai produk tetapi juga jenama dan manfaat gaya hidup yang mampan.

 

Pasukan Quadrifoglio berkata, kejayaan menempat diri dalam kelompok 10 terbaik Cabaran GDT Alibaba Global merupakan pencapaian yang tidak pernah diimpikan dan mereka telah mempelajari banyak perkara termasuk kemahiran termasuk kerja berpasukan dan daya tahan. 

 

"Latihan, pembelajaran penting dan amalan terbaik yang disediakan oleh pasukan GDT Alibaba dan juga bimbingan daripada penasihat kami di UTAR ternyata sangat membantu dalam memastikan kami berada pada landasan yang tepat," katanya dalam satu kenyataan, hari ini.

 

Sementara itu, pasukan Young Boss memberi fokus kepada penyelidikan serta strategi pemasaran tilam premium yang disasarkan kepada pemilik anjing dan kucing.

 

Pasukan itu memanfaatkan hantaran media sosial untuk membina kesedaran jenama dan memperkenalkan ciri-ciri produk dalam kalangan pemilik haiwan peliharaan muda di Malaysia, yang mengutamakan ciri tahan lama dan harga mampu dibayar. 

 

"Daripada penyelidikan kami, kami dapat memerhatikan trend terhadap haiwan peliharaan serta barangan premium untuk haiwan semakin berkembang semasa penularan pandemik terutama dalam kalangan generasi milenium dan ia mendorong kami untuk meneroka pasaran tilam haiwan peliharaan," katanya.

 

Sementara itu, Setiausaha Agung Pejabat Globalisasi Alibaba, James Song berkata, pandemik COVID-19 telah membuktikan kepentingan penjenamaan digital selain strategi pemasaran berkesan dalam memperluaskan jangkauan pengguna.

 

"Inilah masa terbaik untuk membolehkan peserta menggunakan kreativiti mereka serta pengetahuan dunia digital mereka bagi mewujudkan penyelesaian berdaya maju bagi menarik perhatian pengguna hari ini," katanya.

 

Program GDT Alibaba Global (dahulunya “Program GET Alibaba”) telah diperkenalkan pada tahun 2016 dengan misi mengalakkan transformasi digital dan pembangunan inklusif melalui inkubasi bakat digital. 

 

Melalui rangkaian latihan globalnya, program tersebut hingga kini memberikan manfaat kepada 80 rakan kongsi pendidikan dan melatih lebih 1,000 pensyarah dan lebih 20,000 pelajar serta peserta lain dari Colombia, Mexico, Mongolia, Malaysia, Thailand, Indonesia, Filipina, Rwanda, Singapura dan China.

 

Di Malaysia, Program GDT Alibaba telah bekerjasama dengan INTI University, HELP University, Sunway University, dan UTAR untuk memajukan bakat digital tempatan. - DagangNews.com