Sastera Lisan, Cerita Rakyat dan Mitologi
Satu wacana di Tintabudi
Pada hujung minggu yang lepas, saya berpeluang mengambil bahagian dalam satu perbincangan panel di Tintabudi bersama Daphne Lee dan Datin Tutu Dutta.
Moderator Jaymee Goh mengemukakan soalan yang sangat memang selalu menjadi topik hangat apabila berbicara tentang Sastera Lisan, cerita rakyat dan mitologi.
Apakah sebenarnya yang dikatakan sastera lisan atau cerita rakat Malaysia?
Untuk mendapatkan pencerahan, saya telah berjumpa dengan Sasterawan Negara kita, Prof Emeritus Dr Muhammad Hj Salleh untuk mendapatkan sedikit penjelasan mengenai soalan ini.
Soalan pertama dari Jaymee ialah mengenai perbezaan antara cerita rakyat dan sastera lisan. Serta mitologi.
Adakah terdapat satu kriteria di mana sebuah cerita yang telah diceritakan sekian lama dalam masyarakat layak dipanggil sastera lisan atau cerita rakyat.
Kita lihat dulu apakah yang dimaksudkan dengan ketiga-tiga bentuk sastera ini menurut ahli panel.
Sastera Lisan
Sastera lisan merangkumi pelbagai himpunan adat resam tradisional, kepercayaan, cerita, dan amalan yang diwarisi dalam sesuatu komuniti atau kumpulan masyarakat tertentu.
Ia meliputi bukan sahaja cerita rakyat tetapi juga tradisi, ritual, lagu, tarian, dan aspek-aspek warisan budaya sesuatu masyarakat.
Contoh sastera lisan adalah cerita rakyat, lagu rakyat seperti Ulek Mayang dan Puteri Santubong dan jampi mentera lama.
Cerita Rakyat
Cerita rakyat pula merupakan sebuah cerita tradisional yang telah diwarisi secara lisan dari generasi ke generasi dalam sebuah budaya. Cerita-cerita ini sering melibatkan elemen-elemen fantastik, seperti makhluk mitos, keajaiban, dan peristiwa ghaib.
Contoh-contoh cerita rakyat termasuk dongeng, fabel, legenda, dan mitos seperti Awang Sulong Merah Muda, Cerita Sang Kancil dan Cerita Jenaka.
Mitologi
Mitologi merangkumi cerita tradisional, kebiasaannya mengandungi unsur unsur kepercayaan atau keagamaan yang menerangkan asal-usul dunia, fenomena alam, serta kepercayaan dan amalan sesuatu masyarakat.
Mitos sering melibatkan dewa-dewi, wira-wira, dan makhluk ghaib. Antara contoh kisah mitologi adalah kisah Naga Tasik Chini dan Maharaja Wana.
Perbezaan antara sastera lisan dan mitologi kadang kala tidak begitu ketara kerana mitologi sering dianggap sebagai subset dari sastera lisan yang tertumpu kepada cerita-cerita dari aspek kepercayaan lama.
Walau bagaimanapun, apabila merujuk kepada cerita rakyat Malaysia, pertanyaan timbul mengenai apakah yang menjadikan sebuah cerita rakyat itu dianggap sebagai cerita rakyat Malaysia.
Malaysia sebuah negara yang baru berusia hampir 68 tahun, namun tanah air ini tentulah jauh lebih tua daripada itu.
Mari kita lihat Mesir sebagai contoh. Kerajaan Mesir moden ditubuhkan pada tahun 1922, pada tahun yang sama Empayar Uthmaniyyah runtuh. Banyak peristiwa dunia telah dipengaruhi oleh Perang Dunia Pertama.
Walau bagaimanapun, budaya dan tamadun Mesir sudah berusia sekurang-kurangnya 5,000 tahun sejak 3,100 SM. Oleh itu, budaya dan warisan termasuk sastera lisan dan cerita rakyat mereka telah wujud sejak jauh sebelum Mesir moden.
Klasifikasi sebuah cerita rakyat sebagai "Malaysian" biasanya bergantung kepada pelbagai faktor yang mengaitkan cerita tersebut dengan identiti budaya dan tradisi rantau yang kini dikenali sebagai Malaysia.
Berikut adalah beberapa faktor yang mungkin menjadikan sebuah cerita rakyat dianggap sebagai "Malaysian":
1. Elemen Budaya: Kewujudan elemen budaya yang khas kepada pelbagai kumpulan etnik di Malaysia, seperti Melayu, Cina, India, dan komuniti pribumi. Elemen ini boleh menerapkan kepercayaan tradisional, nilai, adat, ritual, pakaian, dan bahasa.
2. Rujukan Geografi: Rujukan kepada lokasi geografi tertentu, mercu tanda, flora, fauna, atau fenomena alam yang unik kepada Malaysia atau rantau Asia Tenggara.
3. Konteks Sejarah: Penghapusan peristiwa sejarah, tokoh, atau naratif yang berkaitan dengan sejarah rantau tersebut atau sejarah komuniti yang berbeza yang mendiami kawasan tersebut.
4. Nilai dan Moral: Cerminan nilai moral, norma sosial, dan kepercayaan yang dipegang oleh masyarakat Malaysia, yang mungkin berbeza daripada tradisi cerita rakyat dalam budaya lain.
Yang paling pentiing sebenarnya adalah aspek Warisan Lisan: Penyampaian cerita rakyat melalui penceritaan lisan dalam komuniti di Malaysia, yang menyumbang kepada warisan budayanya.
Pada hakikatnya, apa yang menjadikan sebuah cerita rakyat "Malaysian" sering kali merupakan kombinasi faktor budaya, konteks sejarah, geografi, dan faktor sosiologi yang mengaitkan cerita tersebut dengan identiti dan tradisi rantau dan penduduknya.
Perbincangan diteruskan lagi dengan persoalan samada kita melihat perbezaan tempat atau budaya dalam sebuah cerita rakyat menukar pemahaman kita tentangnya? Pernahkah kita melihat penceritaan semula dari perspektif etnik yang berbeza.
Ramayana, sebagai contoh, mempunyai pengaruh penting di seluruh Asia Tenggara, termasuk Malaysia, dengan setiap negara Asean menambahkan sentuhan tempatan ke dalam kisah epik tersebut.
Timbul kisah Maharaja Wana dalam wayang kulit Kelantan dan Rama Kien di Thailand serta kisah Dewi Sinta di Indonesia. Malah kisah Ramayana di negara Asia Tenggara begitu berlainan dari kisah asal dan telah diasimilasi ke dalam penceritaan tempatan.
Begitu juga, cerita seperti "Sleeping Beauty" mempunyai versi lebih lama dalam konteks Asia, seperti versi ditemukan dalam Bidasari, menunjukkan kekayaan tradisi penceritaan di rantau ini.
Menarik melihat bagaimana cerita-cerita dapat melangkau sempadan dengan budaya dan konteks yang berbeza, menghasilkan pengisahan semula dan interpretasi yang unik.
Sejarah Kepulauan Melayu sebagai pusat kosmopolitan, dengan pengaruh dari pelbagai ceruk dunia, telah menyumbang kepada pelbagai legenda dan cerita rakyat yang terdapat di seluruh dunia.
Ia membuktikan sifat dinamik cerita-cerita ini yang berkembang dan bersesuaian dengan peminat cerita folklor dari zaman ke zaman.
Apabila menjalin semula cerita rakyat untuk dunia moden, apa yang paling penting mengenai konteks hari ini adalah untuk memastikan supaya cerita rakyat tetap relevan dan segar masa kini.
Dan apakah penceritaan yang dianggap "kuno" pada hari ini?
“Kuno" bermaksud lama dan klasik. Apabila diperkenalkan menggunakan penataan media baharu, ia boleh menjadi sesuatu yang membanggakan.
Contohnya film pendek Walinong Sari oleh Eugene Foo dan Honey Ahmad yang memenangi 20 anugerah antarabangsa.
Apabila mengisahkan semula cerita rakyat untuk dunia moden, salah satu aspek yang paling penting adalah bagaimana membuat cerita ini kekal releven dan diminati. Penceritaan bermula dengan bahasa klasik “Maka…..” bukan selera semua orang.
Konsep ‘weaving’ atau menyulami hikayat lama dan penceritaan baru adalah penting untuk mencipta sesuatu yang baru dari yang lama.
Beberapa pertimbangan penting untuk memastikan cerita rakyat kekal segar termasuk menonjolkan tema-tema universal yang mengena dengan isu-isu dan nilai-nilai kontemporari seperti persahabatan, kepelbagaian, pemeliharaan alam sekitar, atau keadilan sosial.
Lebih penting lagi, kita mesti menggunakan media baru untuk menyampaikan legenda dan cerita rakyat kita.
Membangunkan watak-watak yang berkembang dengan baik yang mencerminkan dunia yang pelbagai dan inklusif, menantang stereotaip dan peranan tradisional serta mengemaskini latar atau tempoh masa untuk seiring dengan konteks moden, dengan memasukkan teknologi atau dinamik sosial yang relevan pada masa kini.
Perlu menggunakan bahasa yang menarik dan teknik penceritaan yang memikat pembaca moden, seperti elemen interaktif atau format multimedia.
Akhirnya, sesi ini menyedarkan semua hadirin sastera lisan dan cerita rakyat penting untuk mengeratkan silaturrahim dan pemahaman bersama.
Kata Rei, salah seorang hadirin, “Inilah yang kita perlukan, kisah cerita rakyat yang boleh dikongsi bersama.”
Ninot Aziz merupakan Presiden Persatuan Sastera Lisan Malaysia 2023/2024 dan adalah penggiat seni serta kebudayaan Melayu, dari bzBee Consult, aktif menulis di dalam pelbagai medium seperti akhbar dan menerbitkan buku-buku seperti Bentala Naga - A Makyung Tale dan Lipur Lara Nusantara dan kini menulis menerusi kolum Dari Hikayat Kita di DagangNews.com, setiap Isnin. Emel : [email protected]
KLIK DI SINI UNTUK KOLEKSI ARTIKEL DARI HIKAYAT KITA